بهبود رابطه بعد از خیانت همسر

pexels liza summer 6382517

بهبودی از خیانت، یعنی پشت سر گذاشتن تجربة خیانت و رسیدن به بهبودی، چالش‌های زیادی را برای همسری که فریب خورده، مورد خیانت قرار گرفته و به دنبال راه‌هایی برای بهبود یافتن از آن رابطه است، به دنبال دارد.

اگر چیزی وجود داشته باشد که هیچ فرد متأهلی دوست نداشته باشد هیچوقت آن را تجربه کند، چیزی نیست جز خیانت همسر. با این حال، طبق مطالعات زیادی که منتشر شده‌اند، پیش‌بینی شده که تا ۶۰ درصد افراد در طول ازدواج خود، حداقل در یک رابطة عاشقانه غیر از رابطة زناشویی‌شان درگیر می‌شوند. گذشته از این، بلکه دو تا سه درصد فرزندانشان نیز نتیجة رابطة جنسی غیر از رابطة زناشویی هستند.

بله، این‌ها آمار بسیار بدی است؛ اما بدین معنا نیست که رابطة شما هم حتما یکی از این نوع روابط است. وقتی نوبت به اثبات روابط زناشویی می‌رسد، کتاب‌هایی مانند نیازهای شوهر، نیازهای زن نوشتة ویلارد اف. هارلی می‌تواند اطلاعات زیادی را به شما بدهد درمورد اینکه چگونه ارتباط خود با همسرتان را سالم و قوی نگه دارید.

این ایده هم خوب است که حداقل چند بار در سال به مشاور ازدواج مراجعه کنید، حتی اگر احساس کنید که هیچ مشکل واقعی در ازدواجتان ندارید. این رویکردی پیشگیرانه است که ازدواجتان را ایمن نگه می‌دارد. علاوه بر این، صمیمیت (هم جسمی و هم عاطفی) در رابطه‌تان را در اولویت قرار می‌دهید.

از آنجایی که ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های متأهل کمتر از ده بار در سال رابطة جنسی برقرار می‌کنند، ازدواج بدون رابطة جنسی نیز یکی از دلایل اصلی خیانت محسوب می‌شود.

اما اگر شما فردی باشید که قبلا در رابطه‌تان خیانت دیده باشید، چه؟ بله، می‌تواند سخت باشد (حتی بی‌رحمانه). بله، ممکن است احساس کنید ازدواجتان به طور اجتناب‌ناپذیری رو به پایان است. با این حال، در تاریک‌ترین زمان‌ها است که باید به یاد داشته باشید بهبود یافتن از خیانت واقعا امکان‌پذیر است.

با این اوصاف، مهم است که وقتی به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر رابطه و بهبود یافتن از خیانت هستید، پنج نکتة زیر را به خاطر داشته باشید.

۱- عشق به اندازة مرگ قدرتمند است

آیه‌ای در انجیل وجود دارد که می‌گوید «عشق به اندازة مرگ قدرتمند است» (سرود سلیمان، ۸:۶).

وقتی در حال بهبود یافتن از خیانت هستید، نزدیک ماندن به یکدیگر کار خوبی است؛ زیرا مهم است این نکته را به یاد داشته باشید که مهم نیست در ازدواج چه اتفاقی می‌افتد، عشقی که به یکدیگر دارید این توانایی را دارد که شما را از این مرحله عبور دهد.

ممکن است آن رابطه در ابتدا شبیه به مرگ رابطة شما باشد، اما عشق این توانایی را دارد که آن را به زندگی بازگرداند.

۲- روی طرف مقابل تمرکز نکنید

اگر تاکنون فیلم «چرا ازدواج کردم؟» تایلر پری را ندیده‌اید، بهتر است آن را ببینید. در این فیلم چیزی که قانون ۸۰/۲۰ نام دارد ذکر شده است. این تئوری اساسا می‌گوید وقتی فردی خیانت می‌کند، تمایل دارد به ۲۰ درصدی که در همسرش گم شده و در فرد دیگری یافته است، جذب شود.

با این حال، این زوج معمولا متوجه می‌شوند که با ۸۰ درصدی که قبلا داشتند، وضعیت بسیار بهتری داشتند. به همین دلیل است که تمرکز کردن روی «طرف مقابل» اصلا ایدة خوبی نیست. این نکته واقعا یکی از راه‌های موثر و عملی برای ادامه دادن رابطه پس از فریب خوردن است.

مشکل، آن افرادِ سومِ رابطه نیستند؛ آنها همان چیزی هستند که برای تلاش و رسیدگی به مسائل واقعی مورد استفاده قرار گرفتند. اگر شما آن فردی هستید که خیانت کردید، به کسی که با او به همسرتان خیانت کردید به عنوان کلید خوشبختی نگاه نکنید.

به یاد داشته باشید که آنها درواقع به شما کمک کردند که خیانت کنید؛ که این اکنون مسئله‌ای تمام‌شده از سوی آنهاست. و اگر شما قربانی این رابطه هستید، زمان زیادی را صرف این فکر نکنید که چه چیزی شخص سوم رابطه را «خیلی بهتر» از شما کرده است. آنها «بهتر» نیستند، فقط متفاوت‌اند.

نه تنها آن فرد، بلکه روابطش هم خودخواهانه است، زیرا به کار و تعهدی که در ازدواج ضروری است، نیاز ندارد. آن فرد بخشی از ازدواجِ شما نیست. بیشتر از لیاقتشان به آنها انرژی ندهید و برای آنها انرژی صرف نکنید. که آن فرد هیچ کدام از این‌ها نیست.

۳- لازم است ببخشید

آیا پس از خیانت، رابطه می‌تواند به حالت عادی برگردد؟ پاسخ این است که بستگی دارد.

برخی از زوج‌ها مرحلة بهبودی از خیانت را به خوبی پشت سر نمی‌گذارند چون این موضوع را هم در بافت و هم خارج از بافت، دائما مطرح می‌کنند. اگرچه بهبود یافتن مدتی طول می‌کشد و حتی ممکن است به طور صددرصد هم رخ ندهد، اما برای اینکه ازدواجتان زنده بماند و بقا داشته باشد، لازم است که بخشیدن اتفاق بیفتد.

یکی از نکات بازسازی اعتماد پس از فریب خوردن این است که به یاد داشته باشید که قربانی باید فریبکار را ببخشد و فریبکار هم باید خود را ببخشد.

همچنین مهم است این نکته که بخشش یک فرآیند است را به دیگران هم بگویید.

اگرچه درد خیانت هرگز از بین نمی‌رود، اما هر روز هر دوی شما باید این تصمیم را بگیرید: «من یک قدم دیگر برای رهایی از این موضوع برمی‌دارم تا ازدواجم بتواند قوی‌تر شود.»

۴- شما تنها نیستید

بخشی از دلیل ذکر کردن آن آمار این بود که به شما یادآوری شود اگرچه ممکن است احساس کنید ازدواج شما تنها ازدواج روی کرة زمین است که خیانت را تجربه کرده، اما درواقع قطعا این‌طور نیست. البته به این معنی نیست که وضعیت شما را کم‌اهمیت جلوه دهیم یا اهمیت این مسئله را کم کنیم، بلکه به این معنی است که پس از فریب خوردن چگونه درمان شوید.

این کار صرفا برای تشویق شماست به ارتباط برقرار کردن با برخی افرادی که می‌توانید به آنها اعتماد کنید تا

– همه چیز را با اطمینان کامل حفظ کند

– از شما حمایت کند و شما را تشویق کند

– حتی شاید برخی از تجربیات خود را به عنوان راهی برای ایجاد امید در شما، به شما به اشتراک بگذارد

– در بهبودی پس از رابطه، به شما کمک کند.

اگر برای پشت سر گذاشتن این مرحله آماده نیستید، حداقل مستند خیابان ۵۱ بیرچ را تماشا کنید. این مستند به خیانت می‌پردازد. بعد از دیدن این مستند قطعا ازدواج را با دیدگاه جدیدی خواهید دید.

۵- به ازدواجتان بیشتر از احساساتتان تکیه کنید

هرکسی که خیانت را تجربه می‌کند اگر هنگام تصمیم گرفتن درمورد اینکه به رابطة زناشویی‌ای برگردد یا نه، فقط به احساساتش تکیه کند، احتمالا هیچ ازدواجی زنده نمی‌ماند.

همچنین، برای کسانی که به دنبال نکاتی برای بازگرداندن اعتماد پس از خیانت هستند مهم است که شما با صادق بودن درمورد پاتوق‌ خود، جزئیات پیام‌ها و تماس‌ها، برنامه‌های آینده، موارد محل کار، افرادی که روزانه با آنها در تعامل و ارتباط هستید و نیز هرگونه تغییر در روال روزمرة خود، پاسخ رضایت‌بخشی که نیاز دارد را در اختیارش قرار دهید. هرکاری که ممکن است انجام دهید تا به آنها کمک کنید مجددا به شما اعتماد کنند.

اگر متوجه شدید که آمادگی لازم ندارید تا با سوالاتی مانند «چگونه از خیانت بهبود یابیم» و «چگونه رابطة بعد از خیانت را بازسازی کنیم» روبرو شوید، توصیه می‌شود که با متخصص معتمدی تماس بگیرید تا در مقابله با خیانت به شما کمک کند. متخصص این روند و فرآیند بهبودی از خیانت را تسهیل می‌کند.

متخصصان افراد حرفه‌ای و آموزش‌دیده‌ای هستند که اگر بخواهید، می‌توانند درمورد نحوة برخورد با خیانت و پایان دادن به رابطة دوستانه برای شروعی دوباره، به شما کمک کنند.

مهم‌تر از تمرکز بر اینکه عبور از خیانت چه مدت طول می‌کشد، این است که به یاد داشته باشیم هنگام بهبودی از خیانت باید بیشتر روی ازدواج و چیزی که می‌خواهیم تمرکز کنید و نه بر اینکه درمورد آن رابطه واقعا چه احساسی دارید.

رابطة نامشروع اشتباهی است که در ازدواح اتفاق می‌افتد، اما ازدواج‌ شما رابطه‌ای است که برای تمام عمر طراحی شده است. اگر این چیزی است که هنوز می‌خواهید، از دل و جان خود برای اینازدواج مایه بگذارید. و برای چیزی که سعی می‌کند ازدواجتان را نابود کند مایه نگذارید.

اسکرول