انواع خانواده درمانی

pexels timur weber 8560000 edited

هر فردی میزان خاصی از غم و اندوه را در زمان خاصی از زندگی خود تجربه می‌کند. افراد باید برای حل این مشکلات خانواده با یک نفر صحبت کنند که بهترین آن خانواده درمانی یا از کمک گرفتن از یک مشاوره خانواده بگیرند.

مشاوره خانواده‌ها و زوج‌ها نیز تحت تأثیر این وضعیت قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین باید به دنبال مشاوره خانواده باشند تا امور را درست کنند و همچنین به دنبال راه‌هایی باشند که گذشته‌ی خود را فراموش کنند.

امروزه خانواده‌درمانی یا زوج درمانی یا مشاوره خانواده یک عمل معمول است. برخی از مشاوران به خانواده‌ کمک می‌کنند تا بر یأس و ناامیدی غلبه کرده و به‌سوی آینده‌ای روشن قدم بردارند.

مشاور ازدواج در درک روابط خانوادگی تلاش می‌کنند و سعی دارند که راه‌حلی موفقیت‌آمیز برای این مشکلات بیابند. بسته به نوع و مشکلات خانوادگی از روش‌های مختلفی برای درمان خانوادگی استفاده می‌شود.

حال که روشن کرده‌ایم که خانواده‌درمانی چیست، بیایید نگاهی سریع داشته باشیم که خانواده‌ها به آن چه نیازی دارند و سپس به انواع مختلف آن بپردازیم.

چه نیازی به خانواده‌ درمانی یا مشاوره خانواده وجود دارد؟

همه‌ی ما دلمان می‌خواهد که خانواده‌ای شاد و عالی داشته باشیم، اما همه قادر نیستند این اهداف را به تحقق برسانند. بعضی از خانواده‌ها دوران سختی را پشت سر می‌گذارند و دچار بی‌ثباتی می‌شوند. عصر مدرن و فشارهای اجتماعی می‌توانند پیوند خانواده را در معرض آزمایش قرار دهند.

علاوه بر این، فشار زیادی برای حفظ تعادل زندگی کاری وجود دارد که بر دوش اکثر مردم در دنیای رقابتی امروز سنگینی می‌کند و ممکن است باعث اختلاف بیشتر بین اعضای خانواده شود.

این وضعیت‌ها نیازمند به کمک روانشناس خانواده است که می‌تواند مسائل داخلی اعضای یک خانواده را پیش از وخیم‌تر شدن با گرد هم آوردن آن‌ها حل کند.

خانواده‌درمانی به شکل‌های مختلف انجام می‌شود، زیرا مشکلات متعددی وجود دارند که خانواده‌ها در طول زمان ممکن است با آن‌ها روبرو شوند. بیایید نگاهی سریع به آن‌ها بیندازیم.

انواع مختلف خانواده‌ درمانی کدام‌اند؟

1. درمان ساختاری

این درمان که توسط سالوادور مینوچین ابداع شده است بر ساختار خانواده تمرکز دارد و پویایی قدرت آن را ارزیابی می‌کند. با این روش درمانی مشاور سعی می‌کند نقش هر عضو خانواده و میزان قدرتی که هریک دارند را درک کند و تشخیص دهد که این مسئولیت چه وقت به آنان واگذار می‌شود.

این مورد یکی از انواع خانواده‌درمانی است که بر اساس پنج ساختار ذیل صورت می‌گیرد:

1. تمرکز مشاور به‌جای تحلیل فردی بر ایجاد تعامل میان اعضای خانواده

2. ایجاد «ماتریس هویت» به دنبال مبنای ارتباطی میان افراد خانواده

3. چگونگی ساختار خانواده در تعاملات اجتماعی

4. «خانواده با عملکرد خوب» در مورد توسعه‌ی خانواده بر اساس نیازهای خانواده

5. تلاش درمانگر برای تحکیم پیوند میان اعضای یک خانواده در غلبه بر موانع و یاری رساندن به آن‌ها برای شکوفایی با توان بیشتر

2. درمان استراتژیک

این نوع خاص از خانواده‌درمانی بسیار مستقیم‌تر از بقیه است. در این حالت درمانگر جلسه‌ای را با تأکید بر چگونگی روند جلسه شروع می‌کند تا برنامه‌های راه‌حل محوری را ارائه دهد که درنهایت بتوانند به اعضای خانواده در حل مشکلاتشان کمک کنند.

آن‌ها از الگوی تعامل و تضاد میان اعضا آگاه هستند و تلاش می‌کنند سایرین را از این الگوها مطلع سازند.

برای دستیابی به این هدف، درمانگر به افراد وظیفه می‌دهد که تعامل خود را بهبود بخشند، به‌ویژه هنگامی‌که با افرادی با مشکلات یا اختلالات روانی روبرو هستند.

این امر همچنین در خانواده‌هایی که قوی‌ترین افراد باعث ایجاد یک تغییر ارتباطی می‌شوند منجر به آغاز یک تعامل مثبت بین اعضا و عضو دارای اختلال می‌شود.

3. روایت درمانی

در این نوع از درمان بیمار تشویق می‌شود که اعتمادبه‌نفس داشته باشد و از مهارت‌های خود برای حل مسائل استفاده کند. همچنین این کار آن‌ها را قادر می‌سازد تا مشکلات جزئی که هرروز با آن مواجه می‌شوند را مشاهده کرده و به‌راحتی با آن‌ها برخورد کنند.

هدف اصلی این درمان این است که به افراد اجازه داده شود تا یک روایت مبتنی بر خودشان را بسازند که به آن‌ها کمک کند هویت خود را تعریف کنند و مهارت‌هایی را که برای حل مشکلات روزمره نیاز دارند را شناسایی کنند.

این نوع خانواده‌درمانی تنها هدف خود را در کمک به افراد در شفاف‌سازی، خلق و حمایت از داستانی که برای هدایت خود ساخته‌اند، می‌داند.

4. درمان فرگشتی

درمانگر با کمک این روش درمانی تلاش می‌کند روابط بین نسل‌ها و تعارضات میان هر یک از اعضا را درک کند. به همین ترتیب هدف این روش شکستن باورها و اعتقادات مشکل‌ساز یا مضر است که اغلب باعث اختلال دو یا سه نسل می‌شوند.

اگر دو نسل زیر یک سقف زندگی کنند، این روش واقعاً سودمند خواهد بود. اینجاست که تضاد میان عقاید و باورها در میان اعضای خانواده پدید می‌آیند و بین آن‌ها درگیری ایجاد می‌کنند.

5. ارتباط درمانی

ارتباط یکی از محکم‌ترین ستون‌ها در یک ارتباط خانوادگی موفق است. هرچند در گذر زمان شکاف بیشتر منجر به مسائل مختلف خانوادگی می‌شود. تغییر در ارتباطات ممکن است با تفاوت در زمینه‌ی فرهنگی، سیستم اعتقادی یا در برخی موارد تجربه‌ی شخصی شروع شود. برای جلوگیری از رسیدن آسیب به خانواده باید در اسرع وقت این مشکل حل شود.

مسئولیت درمانگر این است که اطمینان حاصل کند مسئله‌ی میان دو نفر در زمان مناسب به‌درستی حل می‌شود. بسته به ساختار خانواده، اهمیت موضوع و خصوصیات شخصی، دو طرف درگیر می‌توانند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند.

خجالت ندارد که به یک روانشناس سر بزنید و از او کمک بخواهید. همه‌ی انسان‌ها در مقطعی از زندگی‌شان به راهنمایی کسی نیاز دارند که در آن زمینه به‌خوبی مطالعه کرده و از آن مسائل آگاه است.

بنابراین اگر فکر می‌کنید که مشکلی دارید، با یک روان‌شناس ازدواج یا مشاور خانواده صحبت کنید. آن‌ها ممکن است یکی از انواع موارد ذکرشده‌ی خانواده‌درمانی در بالا را برای شما استفاده کنند.


اسکرول