بعد از خیانت همسر چه کنیم

pexels trinity kubassek 246367

وفادار نبودن در ازدواج، به رابطه آسیب می زند و در بیشتر موارد، برای حل و فصل آسیب خیانت همسر باید به درمان با کمک مشاور خانواده روی آورد.

متأسفانه، امروزه خیانت همسر یکی از علتهای اصلی طلاق محسوب می شود. بی شک، برای همسر وفاداری که پایبند به زندگی زناشویی است، اعتماد مجدد به شریک زندگی خیانتکارش بسیار دشوار است.

خوشبختانه، شما مجبور نیست بار این کار را به تنهایی به دوش بکشید. مشاوره خانواده پس از خیانت همسر مهمترین کاری است که هم به لحاظ روحی روانی و هم حل بحران خانوادگی بوجود آمده به شما کمک می کند.

مشاوره خانواده چیست؟

اجبار به دست و پنجه نرم کردن با آثار و عواقب منفی رابطه فرازناشویی آسان نیست. شما و همسرتان مجبور نیستید که این کار را به تنهایی انجام دهید. اما زمانی که مورد اعتمادترین همراهتان در زندگی به شما خیانت کرده، باید از چه کسی کمک بگیرید؟

مشاوره خانواده پس از خیانت راه حل های اساسی برای احساسات و بررسی مشکل ارائه می دهد.

چه فرد خیانت کار و چه شریک زندگی وفادارش می توانند از درمان بهره ببرند. در بیشتر موارد، همسر وفادار، نقش «قربانی» را ایفا می کند، که قاعدتاً این گونه نیز هست. اما این نکته را نباید فراموش کرد که همسر خیانتکار نیز قربانی محسوب می شود؛ در غیر این صورت، مرتکب چنین عملی نمی شد.

زوج درمانی یا مشاوره خانواده، برای هر یک از شما راهی برای مواجه شدن با رابطه فرازناشویی و ابراز بی پرده احساساتتان در این زمینه پدید می آورد. اما قرار بر آن نیست که زوج درمانی، آن چه که اتفاق افتاده را توجیه کند.

چه افرادی از مشاوره خانواده سود می برند؟

هر رابطه رمانتیکی افت و خیزهایی دارد. متأسفانه، بسیاری از زوجها، پس از تجربه خیانت همسر، بسیار دیر به فکر مشاوره خانواده و مراجعه به زوج درمانگر می افتند؛ زمانی که دیگر رابطه شان دچار آسیب شده است.

هر انسانی که به رابطه رمانتیک خود اهمیت داده و به دنبال بهبود آن است، می تواند از مشاوره خانواده بهره ببرد. بعضی افراد از مراجعه به درمانگر خجالت می کشند. اما مگر نه آنکه برای حل مشکلات روانشناختی خود، نیاز به مراجعه به درمانگر دارید؟ پس چرا این کار را در زمانی که هم پای خودتان و هم همسرتان وسط است، انجام نمی دهید؟

از دلایل تمایل نداشتن زوجها به شروع زوج درمانی، بی میلی یکی از طرفین به مشارکت است. این مسئله اثباتی بر این باور است که در واقع، یک نفر قربانی بوده و حق با اوست  و دیگری مجرم است و اشتباه می کند. از این رو، مشاوره ازدواج برای خیانت همسر، تنها مناسب زوجهایی است که حاضر به انجام این موارد هستند:

  • صرف زمان و انرژی برای بهبود رابطه رمانتیک خود
  • حل مسائل به صورتی کارآمد
  • آموختن ابرازگری مصالحه آمیز
  • درک عمیق تر از خود و شریک زندگی

به طور معمول، درمانگر در روند مشاوره خانواده پس از خیانت زناشویی، نیازهای زوجها را پس از مصاحبه اولیه متوجه می- شود و سپس، پیش نویسی از موارد زیر تهیه می کند:

  • اهداف مشخص درمان
  • بخشی از رابطه زوج مورد نظر که نیاز به توجه دارد
  • درمان رابطه، به جای افراد در رابطه
  • راه حلی مبنی بر تغییر رفتار در نتیجه درمان

سؤالاتی که باید به آنها پاسخ دهید

چه کار اشتباهی از ابتدا انجام گرفت؟

این سؤال، با آنکه کلی به نظر می رسد، اما در حقیقت، یکی از اساسی ترین سؤالاتی است که نیاز به پاسخدهی دارد.

همچنین، این سؤال، به علت عقیده متفاوت هریک از طرفین رابطه درباره ریشه این اتفاق، از سخت ترین سؤالات برای پاسخدهی نیز محسوب می شود.

مشاوره خانواده پس از وقوع خیانت زناشویی می تواند به بررسی این سؤال و تفحص دقیق در زمینه هیجانات مسبب رابطه فرازناشویی کمک کند. این کار فرصت ابراز خود و عقیده خود را در اختیار هر دو طرف می گذارد. هیچ چیز درست یا غلطی در این جا وجود ندارد. هر دو طرف رابطه نیازمند فرصتی خالصانه برای بیان سهم خود از ماجرا هستند. درمانگر متخصص در خیانت زناشویی در سیر این درمان کمک خواهد کرد.

رابطه رمانتیک خود را اصلاح کرده و ازدواجتان را نجات دهید

در ادامه مرحله نخستین که طی آن متوجه خیانت شده و در رابطه با ادامه زندگی مشترکتان تصمیم می گیرید، نوبت به مرحله اصلاح رابطه تان می رسد. در طی این دوره، زوج درمانگر قادر است از طریق جلسات مشاوره خانواده متوالی طراحی شده مختص هر یک از زوجین،  در مواجهه با آسیبهای ایجاد شده و نجات ازدواجتان پس از وقوع خیانت مؤثر واقع شود.

 جهت بهبود از رابطه فرازناشویی، باید از محرک زیربنایی آن آگاه شده و هر دو نفرتان شروع به کار بر مسائلی کنید که منجر به این واقعه شده است.

برای شریک زندگی خیانتکار، فهمیدن آن که چرا اصلاً مرتکب خیانت شده، بسیار دشوار است. حتی در صورت آگاهی از چرایی آن، به خاطر ترس از آسیب زدن بیشتر به همسر خود، شاید نخواهد این اطلاعات را به اشتراک بگذارد.

درحالیکه ماجرا برعکس است؛ یعنی با تشخیص ندادن مسائل واقعی موجود، احتمال بدتر شدن اوضاع وجود دارد.

علاوه بر این، شریک زندگی که مورد خیانت واقع شده، با مراجعه به زوج درمانگر پس از این اتفاق، می تواند دوباره احساس کنترل داشته باشد. به این صورت، می توان با یکدیگر به حل مشکل پرداخت. این کار، نخستین قدمی است که می توانید در راه ایجاد اطمینان و اعتماد مجدد در رابطه تان بردارید.

چگونه بعد از خیانت اعتماد جلب کنیم

کنار آمدن با آثار بعدی خیانت همسر کار آسانی نیست.

اگر خواهان ادامه رابطه تان هستید، باید هم شما و هم شریک زندگیتان اراده و گذشت را در اولویت قرار دهید. نباید آسیبهای روانشناختی و همین طور، هیجانی به وجود آمده را دست کم بگیرید. اعتماد از بین رفته است و نمی توانید به سرعت آن را برگردانید.

هر دوی شما باید برای بهبودی پس از این رخداد، سخت تلاش کنید.

خبر خوب این است که زوجهای بسیاری قادر به بهبودی کامل پس از این رابطه فرازناشویی بوده  و حتی رابطه رمانتیک محکمتری همراه با صمیمیت و پیوستگی بیشتری ایجاد کرده اند.

در روند بهبودی کامل، بعضی عوامل تعیین کننده نتیجه عبارتند از:

  • کیفیت رابطه پیش از خیانت
  • تعهد همسران به بازسازی رابطه
  • مهارتهای ارتباطی
  • درمان و یا مشاوره های ازدواج تأثیرگذار پس از خیانت زناشویی

با تصمیم به انجام مشاوره خانواده پس از خیانت زناشویی و همکاری با زوج درمانگر دارای مجوز، می توانید از درد رها شده، مسائل زیربنایی را حل کرده و ازدواجتان را نجات دهید.

اسکرول