آیا قهر می تواند رابطه زناشویی را قوی‌تر کند؟

قهر چیست؟

به طور کلی، قهر زوجین در ازدواج یک رویداد نمادین است که معمولاً به معنای پایان دادن به زندگی مشترک و یک گام در فرآیند طلاق است. اما چه می‌شد اگر ما این ایده را وارونه جلوه دهیم؟ چه می‌شد اگر جدایی تنها وسیله‌ برای پایان دادن زندگی زناشویی نبود، بلکه به جای آن ایده خردمندانه‌ای بود که می‌توانست به زوج‌های گرفتار کمک کند که در ازدواج‌های خود قوی‌تر شوند؟ آیا جدایی می‌تواند به ازدواج کمک کند؟

قهر برای تحکیم رابطه زوجین در طول دوره جدایی زوج می‌تواند در حفظ رابطه نقش مفیدی داشته باشد. اما برگشتن از یک قهر به رابطه و استحکام بخشیدن آن نیاز به کار کردن بر روی رابطه زناشویی با کمک گرفتن از مشاوره یا روانشناس خانواده میسر خواهد بود.

اما چگونه قهر ازدواج را نجات می‌دهد؟

اگر قهر را انتخاب کنید در اینجا چیزهایی برای ماندن در زندگی مشترک ارائه شده‌اند. مقاله زیر را بخوانید تا پاسخ این سوال که آیا جدایی می‌تواند یک ازدواج را نجات دهد بدانید.

همچنین قوانین قهر را در نظر بگیرید و آن‌ها را برای نجات ازدواج لحاظ کنید.

توصیه قهر در ازدواج!

 در مشاوره ازدواج، این نظریه که فاصله و زمان جدا از یکدیگر می‌توانند در واقع یک ازدواج را تحکیم کنند ممکن است

متناقض به نظر برسد. بیشتر مردم (به خصوص زنان) هنگامی که احساس می‌کنند شریک زندگی‌شان ترکشان کرده است (از ترس و اضطراب) سفت‌تر به چیزی می‌چسبند، بیشتر تلاش می‌کنند و بیشتر گریه می‌کنند. به همین دلیل است که هرچه باشد ازدواج کار خودش را می‌کند اما تلاش خیلی سخت می‌تواند موجب مشکلات جدید شود و مشکلات موجود را بدتر کند.

بسیاری از چیزها در نتیجه‌ جدایی تغییر می‌کنند و واقعاً نمی‌توان پیش‌بینی‌کرد که چه چیزی یا چگونه تغییر خواهد کرد. در برخی موارد، فاصله موجب کند شدن یا قطع ارتباط می‌شود، که می‌تواند در برخی از ازدواج‌ها یک موهبت باشد. در موارد دیگر، عدم ارتباط بخاطر فاصله دور بدتر خواهد شد.

با این حال، در شرایط مناسب، فاصله می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد که موثرترین ارتباطات را بین زوجین به وجود می‌آورد. هرچند معلوم نیست که چرا این‌گونه است، شاید به خاطر دوره‌های زمانی هدفمند است، یا به خاطر فروکش شدن خشم است، یا بدلیل حس جدید اعتماد به نفس است که شریک‌های زندگی سعی می‌کنند دوباره همسرانشان را درک کنند.

اعمال کردن فاصله به عنوان یک استراتژی بهبود شرایط روی تمام روابط تاثیر متفاوتی دارد، و آنچه که برای یک زوج موفقیت‌آمیز است ممکن است برای زوج دیگر کارساز نباشد – حتی اگر آن‌ها با مشکلات مشابهی روبرو شده باشند. اما در کل، ساختن دوباره هویت‌ها، دلتنگ یکدیگر شدن و از بین رفتن آن انرژی منفی به خاطر فاصله بوجود آمده تنها چند مورد از مزایایی است که زوجین در طول وقفه کوتاه یا جدایی زناشویی از آن برخوردار می‌شوند.

قوانین جدایی در ازدواج‌ها

دستورالعمل‌ها و شرایط خاصی وجود دارند که باید اعمال شوند؛ قوانینی که زوجین باید وضع کنند و سپس برای رسیدن به نتایج مطلوب رعایت کنند.

پایان دادن به زندگی مشترک می‌تواند برای زوج‌هایی که هنوز در آستانه تصمیم‌گیری برای ترک یا ادامه زندگی هستند بسیار افراطی باشد.

از آنجا که طلاق یک تصمیم سرنوشت‌ساز است، دادن فرصت قهر می‌تواند جایگزین بهتری باشد. متارکه

آزمایشی می‌تواند به فرد کمک کند تا تصمیم بگیرد که آیا برای پایان دادن به زندگی مشترک بهتر است بماند یا در این امر پا پیش بگذارد و اقدام کند.

  • یک هدف مشترک – زوج‌هایی که می‌خواهند جدایی برای بهبود شرایط را به عنوان یک مزیت امتحان کنند باید اتفاق نظر داشته باشند. اگر یکی از زوجین مطمئن نیست که آیا آن‌ها قصد آشتی کردن دارند یا نه، باید با هم ارتباط داشته باشند، چون ممکن است در مورد این تصمیم که آیا جدایی برای بهبود شرایط واقعاً بهترین راه‌کار است به شریک زندگی‌اش اطلاع دهد. اگر یک شریک شک دارد یا قطعاً قصد آشتی ندارد، زدن نقاب امیدواری تنها منجر به جریحه‌دار شدن احساسات خواهد شد.
  • پشتیبانی – برخی از زوج‌ها ممکن است جدایی برای بهبود شرایط را روی خودشان امتحان کنند، اما انتخاب یک میانجی وضعیت را به طور قابل‌توجهی بهبود خواهد بخشید. این فرد می‌تواند یک دوست خانوادگی، یک عضو روحانی یا مشاور باشد. میانجی باید در مواقع سخت یا حساس در آنجا باشد و می‌تواند به عنوان سنگ صبور عمل کند، راهنمایی‌هایی را برای ایجاد ارتباط ارائه کند و در حل اختلافات حرف آخر را بزند.
  • مشاوره ازدواج – هر دو فرد باید در مورد مشارکت در مشاوره ازدواج مشترک و همچنین جلسات انفرادی حداقل

برای مدت زمانی که از هم جدا هستند با هم توافق کنند. درخواست کمک از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند واقعاً ازدواج را نجات دهد و حتی آن را تقویت کند.

  • تنظیم قوانین اصولی- طول جدایی باید سه یا شش ماه باشد و نباید بیشتر از دوازده ماه طول بکشد. در این دوره زمانی باید طبق انتظارات شما از پیش تعیین شود که چه زمانی و کی به کی باید ارتباط برقرار شود. موارد قابل‌قبول یا غیرقابل قبول نیز باید در این زمان مشخص شود. به عنوان مثال، اغلب زوج‌ها با قرار گذاشتن با افراد دیگر موافق نیستند.
  • جویای حال و احوال شدن – با کمی پشتکار، شما باید جویای حال و احوال هم شوید. مشخص کنید که چه زمانی و کی به کی در مورد وضعیت فعلی بحث و تبادل نظر خواهید کرد.

از آنجایی که نظرات پیرامون این موضوع بین روان‌شناسان متفاوت است، جدایی برای بهبود شرایط برای زوج‌هایی که در شرایط خاص هستند توصیه نمی‌شود. برخی می‌گویند که اگر خیانت موضوع رابطه باشد، زوجین نباید مبادرت به جدایی کنند، اما مواردی وجود دارد زوج‌هایی که پس از خیانت جدایی موقت را امتحان کردند، در واقع توانستند روابط را دوباره شعله‌ور کنند، مجدداً اعتماد را بنا کنند و متأهل بمانند.

به همین ترتیب، افرادی که وابستگی مشترک زیاد یا مشکل اعتماد به دیگران دارند، یا آن‌هایی که به خوبی از پس تغییر برنمی‌آیند، افسرده هستند و یا در غیر این صورت متزلزل هستند معمولاً برای این روش مناسب نیستند.

همچنین بررسی مطالب مشاور پیشتاز و نویسنده پرفروش کتاب «تأمل در مورد طلاق» سوزان پیس گادوعا نیز مفید خواهد بود.

موارد دیگر که باید در طول قهر در نظر گرفته شوند

  • کدام یک از زوجین خانه را ترک کند؟ آن‌ها کجا خواهند ماند؟
  • اموال خانه چگونه تقسیم خواهد شد؟ اینها شامل اتومبیل، لوازم برقی و غیره هستند.
  • چند وقت یک‌بار ممکن است زوج دیگر کودکان را ببیند؟
  • رابطه جنسی و نزدیکی باید آشکارا بحث و بررسی شود. آیا زوجین در اعمال نزدیکی مشارکت می‌کنند؟ صادقانه در مورد احساسات و نگرانی‌های خود صحبت کنید.
  • توافق در مورد این که هیچ یک به دنبال کمک و مشاوره از یک وکیل نباشند

بزرگ‌ترین مزیت قهر است این است که فاصله و مهلت می‌تواند به زوج‌ها کمک کند که ازدواجشان را مرور کنند، ببینند که چگونه مسایل به نتیجه می‌رسند، و با وجود چالش‌ها زوجین چه احساسی نسبت به هم دارند. همچنین به آن‌ها زمان می‌دهد تا در مناطقی زندگی کنند که باید به اوضاع سر و سامان دهند و غیره. این مهم است چون در میانه زندگی روزمره، زوجین نمی‌توانند تفکر روشنی داشته باشند و مسایل را بدلیل آنچه هستند ببینند.

مزایای قهر

آیا جدایی می‌تواند به ازدواج کمک کند؟ در اینجا برخی از مزایای قهر ارایه شده ‌است.

  • جدایی از همسر به زوجین فرصت و فاصله می‌دهد که آنها باید جایگاه، ارزش و اهمیت یکدیگر در زندگی‌شان را درک کنند.
  • جدایی از همسر می‌تواند به هر دو شریک کمک کند تا موضوعات بی اهمیت و تعصباتی که ممکن است برای هم داشته باشند را رها کنند.
  • جدایی موقت می‌تواند به هر دو شریک یک فرصت بسیار حایز اهمیت بدهد که بتوانند برای تمرکز روی خودشان، دسته‌بندی کردن مسایل شخصی خود، و کار روی کاستی‌های خود برای بهبود روابط از آن‌ها استفاده کنند.
  • جدایی موقت یک دیدگاه جدید و سالم درباره زندگی و روابط به زوجین می‌دهد که به آن‌ها کمک می‌کند دوباره از نو شروع کنند.

معایب قهر

آیا جدایی برای ازدواج خوب است؟ نه همیشه. گاهی اوقات پاسخ به این سوال که «آیا جدایی برای نجات ازدواج کارساز است» قطعاً نه است.

  • گاهی اوقات، جدایی می‌تواند فاصله بیشتری را بین این زوج ایجاد کند. این اتفاق می‌افتد چون شریک‌های زندگی ممکن است کم‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که ممکن است باعث شوند که آن‌ها از هم دور شوند.
  • در میان زوج‌هایی که در طول قهر آگاهانه روی رابطه خود کار نمی‌کنند، ممکن است بیش از حد روی استقلال خود تمرکز کنند. در نهایت، چنین زوج‌هایی احساس نیاز به آشتی برای ادامه زندگی ندارند.
  • همچنین امکان دارد که زوج‌ها هر زمان اختلاف یا ناسازگاری در زندگی مشترک بوجود آید نسبت به این «وقفه» اقدام کنند. دوری از حل مشکل با همدیگر برای هیچ رابطه‌ای مناسب نیست. آن فقط برای مدتی صورت مسئله را پاک می‌کند.

آیا قهر می ‌تواند ازدواج را نجات دهد؟

در مورد چگونگی نجات یک ازدواج در طول جدایی، پس از قهر، زوجین باید پیش هم بیایند و درباره عقاید و احساسات خود در رابطه با تعهد خود به یکدیگر بحث و گفتگو کنند.

اگر هر دو هنوز به این فرآیند متعهد باشند، وظیفه بعدی این است که دوباره با هم بمانند و به ازدواجی قوی‌تر و رضایت‌بخش‌تر از همیشه باز گردند.

همچنین، نباید مدت طولانی منتظر کمک از یک متخصص باشند.

تلاش برای ارتباط با یک متخصص می‌تواند به فرد کمک کند تا ابزارهای مناسب را به موقع برای نجات یک ازدواج ناموفق و احیای شادی در رابطه‌اش پیدا کند. با آموزش و قابلیت‌های کافی، آن‌ها بهترین و بی‌طرف‌ترین مداخله برای نجات ازدواج در حال فروپاشی هستند.



اسکرول