مهمترین علل طلاق زوجین چیست

می‌دانید که اوضاع زندگی شما و همسرتان خوب پیش نمی‌رود. آخرین باری که با شریک زندگی‌تان صحبت می‌کردید، عبوس، سرد و دلخور به نظر می‌رسید.

مثل همیشه، از همسرتان انتظار دارید دست از ناسازگاری بردارد، دلخوری‌اش را بیان کند و کم‌کم خود عادی‌ و همیشگی‌اش را بازیابد. اما، روزی به خانه می‌آیید و می‌بینید لباس‌هایش در کمد نیست و تکه‌ای کاغذ-درخواست طلاق- روی میز غذاخوری است.

10 دلیل اصلی طلاق کدامند؟

در اینجا فهرستی از زمینه‌های مشاهده‌شده‌ و متداول طلاق همراه با دلایل آمار طلاق ارائه می‌شود. درصورت شناسایی هرکدام از موارد زیر باید نسبت به سمت‌وسوی حرکت رابطه‌تان هوشیار شوید.

این فهرست، به شما در شناخت عوامل مرتبط با ریسک بالای طلاق و اقدامات ضروری برای جلوگیری از لطمات بیشتر کمک خواهد کرد.

بیایید به 10 مورد از متداول‌ترین دلایل طلاق نگاه بیندازیم و ببینیم که آیا زناشویی شما قابل‌نجات است یا خیر.

البته در این موارد بهتر است قبل از هیچ کاری با یک مشاور خانواده خوب تماس گرفته و از کمک او برای تحلیل شرایط استفاده نمایید.

1. بی‌وفایی یا روابط خارج‌ از ازدواج

وقتی شخصی برای برآوردن نیازهای خود-اعم از فیزیکی یا جنسی- پا از رابطه بیرون ‌می‌گذارد، می‌تواند باعث نابودی رابطه شود. وقتی شریک زندگی احساس کند به او خیانت شده، جلب اعتماد مجدد بسیار دشوار می‌شود.

20 تا 40درصد از ازدواج‌ها اکثراً به‌خاطر روابط خارج از ازدواج از هم می‌پاشند و به طلاق ختم می‌شوند. روابط خارج از ازدواج از متداول‌ترین علل طلاق است. شاید به‌دلیل خشمی که داریم این باور در ما به‌ وجود آید که دلیل خیانت افراد واضح و روشن است، اما چنین نیست.

خشم و نفرت همراه با تفاوت ذائقه‌ی جنسی و فقدان صمیمت عاطفی از دلایل عمده‌ی خیانت همسر به شمار می‌آیند.

طبق گفته‌ی متخصص خیانت زوجین، روث هوستون، بی‌وفایی اغلب با دوستی ظاهراً بی‌آلایش شروع می‌شود. «ابتدا با روابط عاطفی آغاز می‌شود و سپس به روابط فیزیکی می‌انجامد.»

بی‌وفایی یکی از دلایل اصلی طلاق است. بی‌وفایی همچنین یکی از دلایل طلاق قانونی است، و در کنار آن زندگی جداگانه زوجین برای بیش از یک سال و سوء رفتار با شریک نیز وجود دارد.

2. مشکلات مالی

ضرب‌المثلی است که می‌گوید پول آدم‌ها را بامزه می‌کند؛ و این گفته درست است.

هم‌نظر نبودن زوجین درمورد نحوه‌ی مدیریت امور مالی می‌تواند به مشکلات شدید منجر شود.

چرا طلاق ناشی از ناسازگاری مالی تا این حد متداول است؟ طبق آمار طلاق، فقدان سازگاری در عرصه‌ی مالی دلیل «نهایی نقطه‌ی شکست» طلاق است و تقریباً علت 41% از طلاق‌ها به شمار می‌آید.

هر چیزی، از عادات خرج کردن و اهداف مالی متفاوت گرفته تا درآمد بسیار بالای یکی از زوجین در مقایسه با زوج دیگر، می‌تواند با ایجاد جنگ قدرت در بین زوجین بر زندگی زناشویی فشار وارد کرده و آن را به نقطه‌ی شکست برساند. همچنین، میزان پولی که هر کدام از زوجین وارد زندگی می‌کنند نیز می‌تواند به بازی‌ قدرت میان زوجین بینجامد.

پول حقیقتاً همه‌چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امت برنز،  مدیر بازاریابی برند «سانتراست»  می‌گوید: «پول بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.» مسلماً، از نظر بسیاری از زوجین، پول و استرس ارتباط مستقیم دارند.

مشکلات مالی، پس از بی‌وفایی به‌عنوان دلیل شماره یک طلاق، یکی از اصلی‌ترین علل طلاق به شمار می‌آید.

3. فقدان برقراری ارتباط

برقراری ارتباط از ارکان اصلی زندگی زناشویی است و عدم‌ توانایی برقراری ارتباط موثر به‌سرعت منجر به تنفر و سرخوردگی طرفین می‌شود و تمام شئون زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، ارتباط خوب و موثر بنیان زندگی زناشویی نیرومند است. زمانی که دو فرد زندگی را با یکدیگر شریک می‌شوند، باید بتوانند درباره‌ی نیازهایشان باهم صحبت کنند، نیازهای شریک خود را درک کنند و به این نیازها پاسخ دهند.

فریاد کشیدن سر همسر، صحبت نکردن تمام روز، گفتن حرف‌های زشت برای خالی کردن خود روش‌های ناسالم ارتباط هستند که باید آنها را از زندگی زناشویی زدود.

علاوه بر این، صحبت نکردن زوجین می‌تواند باعث احساس انزوا و تنهایی شود و آنها را یکسره از توجه به یکدیگر باز دارد. این وضعیت می‌تواند به فروپاشی رابطه منجر شود.

ارتباط ضعیف یکی از بزرگ‌ترین دلایل 65% از طلاق‌ها است.

تمرین ارتباط آگاهانه برای تغییر اشتباهات زناشویی دیرینه می‌تواند سخت باشد، اما ارزش این را دارد که برای بهبود و نجات رابطه‌تان تلاش کنید.

4. جروبحث‌ مداوم

از بگومگو کردن درباره‌ی کارهای روزمره تا جروبحث درباره‌ی فرزندان؛ جروبحث بی‌وقفه بسیاری از رابطه‌ها را از بین می‌برد.

علت اینکه برخی زوجین به نظر می‌رسد مکرراً جروبحث می‌کنند این است که اغلب احساس می‌کنند حرف‌هایشان شنیده یا درک نمی‌شود.

برای بسیار از افراد سخت است که از نقطه‌نظر شخص دیگر به موضوع نگاه کنند و این امر به جروبحث‌های زیاد و بی‌حاصل می‌انجامد. این وضعیت در نهایت می‌تواند باعث طلاق 57.7% از زوجین شود.

5. چاقی

گرچه شاید بسیار سطحی و غیرمنصفانه به نظر رسد، اما چاقی یکی از دلایل اصلی طلاق است.

با آنکه عجیب به نظر می‌رسد، اما چاقی نیز یکی از علل اصلی طلاق است. در برخی موارد، چاقی بیش از حد باعث کاهش جذابیت زوج دیگر می‌شود، در حالیکه چاقی در زوج‌های دیگر می‌تواند به عزت نفس آنها صدمه وارد کند و آرام‌آرام باعث مشکل برقراری ارتباط شود که می‌تواند به علت طلاق بدل شود.

6. انتظارات غیرواقع بینانه

به آسانی می‌توان با انتظارات بزرگ وارد زندگی زناشویی شد و انتظار داشت که همسر و زندگی زناشویی طبق تصورات ما پیش برود.

این انتظارات می‌تواند فشار زیادی بر شخص دیگر وارد آورد و در شما احساس و ناکامی ایجاد کرده و زمینه‌ساز عجز و ناتوانی همسرتان شود. انتظار بی‌جا و اشتباه می‌تواند یکی از دلایل طلاق باشد.

7. فقدان رابطه صمیمی

عدم احساس ارتباط با شریک زندگیبه‌سرعت می‌تواند به تخریب زندگی زناشویی بینجامد، چون این احساس را در زوجین به وجود می‌آورد که به‌جای همسر با غریبه یا هم‌اتاقی زندگی می‌کنند.

این مسئله همواره با موضوع جنسی در ارتباط نیست، بلکه می‌تواند از فقدان صمیمیت عاطفی یا فیزیکی ناشی شود. اگر پیوسته به همسرتان کم‌محلی می‌کنید، بدانید که این موضوع در طول زمان می‌تواند زمینه‌‌ساز طلاق شود.

زوج‌ها غالباً با سائق‌های مختلف جنسی و ذائقه‌های مختلف جنسی در کشمکش هستند. این مسئله می‌تواند زوجین را در برآوردن نیازهایشان با مشکل مواجه کند. علاوه بر این، نیازهای ما می‌تواند در مراحل مختلف زندگی تغیر کند و به احساس آشفتگی و طرد شدن بینجامد.

بی‌‌اعتنایی به نیازهای جنسی شریک زندگی‌ علت شماره یک طلاق در سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

هر کدام از زوجین به‌نوبه‌ی خود وظیفه دارند که رابطه را صمیمی و ویژه سازند. با انجام کارهای کوچک محبت‌آمیز، قدردانی و تا جای ممکن لذت بردن از نزدیکی فیزیکی می‌توانید رابطه‌ی خود را دلنشین سازید.

8. فقدان برابری

در سال‌های اخیر، فقدان برابری پس از علت شماره یک طلاق یعنی فقدان صمیمیت و نزدیکی قرار دارد.

وقتی یکی از زوج‌ها احساس کند مسئولیت بیشتری را در زندگی زناشویی به عهده دارد، دیدگاه او نسبت به زوج دیگر تغییر می‌یابد و به تنفر می‌انجامد.

تنفر اغلب انباشت شده و به یکی از دلایل طلاق بدل می‌شود. تنفر علت اصلی طلاق است.

هر زوجی باید در مورد چالش‌های منحصربه‌فرد خودشان مذاکره کرده و راه‌ خود را برای زندگی با یکدیگر به‌عنوان دو انسان برابر بیابندکه

9. عدم آمادگی برای ازدواج

نرخ تعجب‌آور75% از زوجین از تمام سنین، عدم آمادگی برای زندگی زناشویی را علت نابودی رابطه‌ی خود دانسته‌‌اند. بالاترین نرخ طلاق در بین زوجین 20 تا 30 سال گزارش شده است. فقدان آمادگی یکی از متداول‌ترین علل طلاق است.

تقریباً نیمی از طلاق‌ها در 10 سال اول ازدواج، مخصوصاً بین سالگرد ازدواج چهار تا هشتم روی می‌دهد.

10. آزار جسمی و عاطفی

آزار جسمی و عاطفی برای برخی از زوجین حقیقتی تلخ است و علت 23.5% طلاق‌ها است.

این مسئله همیشه از «بد بودن» شخص آزارگر ناشی نمی‌شود؛ مسائل عاطفی عمیق معمولاً در این میان دخالت دارند. صرف نظر از اینکه دلیل آزار چیست، هیچ‌کس نباید آزار را تحمل کند و باید خود را به‌سلامت از چنین رابطه‌ای بیرون بکشد.

آیا دلایل «خوبی» برای گرفتن طلاق وجود دارد؟

شاید از خود بپرسید «آیا باید از همسرم طلاق بگیرم یا در پیوند زناشویی باقی بمانم؟»

خب، جواب به‌طور کامل به تجربه‌ی شما در زندگی زناشویی برمی‌گردد. هر رابطه‌ای منحصربه‌فرد است و این زوجین هستند که باید تصمیم بگیرند که چگونه می‌‌خواهند رابطه را پیش ببرند.

گذشته از این، اگر احساس می‌کنید که رابطه فایده‌ای برای شما ندارد و فقط مایه‌ی درد و رنج است، بهتر است از زندگی زناشویی خارج شوید.

زوج‌درمانی چگونه می‌تواند ازدواج شما را نجات دهد؟

اگر یک یا چند مورد از این مسائل در زندگی زناشویی شما وجود دارد، پس وضعیتی سختی را می‌گذرانید.

برای شما خبرهای خوبی داریم. زوج‌درمانی می‌تواند در همه‌ی این مسائل به شما کمک کند. زوجین به‌طور معمول هفت یا یازده سال پس از شروع مسائل برای مشاوره مراجعه می‌کنند. در این وضعیت شاید به نظر رسد که هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع نیست.

با این حال، اگر زوجین هر دو نسبت به بهبود زندگی زناشویی‌شان متعهد باشند، بهبود زیادی می‌توان در زندگی آنها به وجود آورد و به آنها برای نجات زندگی زناشویی‌شان کمک کرد.

سئوالات متداول

در مواردی که طلاق در شرف وقوع است، قبل از اقدام باید از موارد زیر آگاه باشید:

1. نحوه‌ی ثبت دادخواست طلاق

اولین مرحله‌ی طلاق با ثبت دادخواست طلاق آغاز می‌شود. سپس قرار موقت دادگاه تحویل زوج می‌شود و ما باید منتظر پاسخ بمانیم. سپس، مذاکره برای مصالحه وجود دارد که پس از آن دادگاه طلاق شروع می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درمورد  نحوه‌ی ثبت درخواست متارکه‌ی قانونی به اینجا مراجعه کنید.

2. فرایند طلاق چقدر طول می‌کشد؟

طلاق با رضایت دوجانبه‌ی طرفین انجام می‌گیرد. در چنین مواردی، سیر زمانی طلاق تقریباً شش ماه است. با این حال، دادخواست را نمی‌توان ظرف 1 سال پس از ازدواج ارائه داد. همچنین، بین دو اقدام اول باید شش‌ماه فاصله باشد. دادگاه همچنین این اختیار را دارد که از دوره‌ی رسیدگی چشم‌پوشی کند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله‌ی فرایند طلاق چقدر طول می‌کشد؟را بخوانید.

3. هزینه‌ی طلاق چقدر است؟

هزینه‌ی طلاق بسته به عوامل گوناگون متغیر است. به این راهنمایی‌ سریع در مورد هزینه‌ی طلاق چقدر چقدر است نگاه بیندازید.

4. متارکه قانونی و طلاق چه تفاوتی باهم دارند؟

متارکه‌ی قانونی فضای بیشتری را برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسائل و بازگشت به زندگی زناشویی فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، طلاق آخرین مرحله‌ است و آشتی و مصالحه پس از آن از دایره‌ی حقوقی خارج می‌شود. مقاله‌ی دیگر برای آنکه تفاوت میان متارکه و طلاق را بهتر بدانید.

5. آیا باید تمام اطلاعات مالی خود را طی طلاق افشا کنید؟

در جریان طلاق، طرفین باید همه‌ی اطلاعات را برای یکدیگر فاش کرده و برای مصالحه‌ی منصفانه درمورد دارایی‌هایشان بحث کنند. برای اخذ جواب سؤال‌های خود به این مقاله مراجعه کنید: نحوه‌ی دستیابی به مصالحه‌ی مالی منصفانه طی طلاق.

6. دادگاه‌ها چگونه اموال را در طلاق تقسیم می‌کنند؟

درک دوجانبه نقش زیادی در تقسیم اموال ایفا می‌کند. در اکثر مواقع، دادگاه‌ها تقسیم اموال را بر اساس اینکه چه کسی مالک قانونی اموال است مورد رسیدگی قرار می‌دهند. همچنین، اگر زوجین بین خودشان به توافق برسند، دادگاه اعتراض نمی‌کند. برای اطلاعات بیشتر درمورد نحوه‌ی تقسیم اموال و بدهی‌ها به این مقاله مراجعه کنید.

7. نحوه‌ی پیدا کردن وکیل طلاق

پس از آنکه مسئله حقیقی خود را شناختید، حداقل باید با سه وکیل صحبت کنید. مسئله‌ی خود را با هرکدام بحث کنید و ببینید کدام یک خواهد توانست به شما کمک کند. اگر درمورد پیدا کردن وکیل طلاق نیاز به کمک دارد این مقاله را بخوانید.

8. نحوه‌ی اخذ گواهی طلاق

جهت اخذ گواهی طلاق باید با منشی دادگاهی که دادرسی طلاق در آنجا روی داد تماس بگیرید. اخذ گواهی طلاق تنها از سوی یکی از طرفین یا وکلای آنها مقدور است. مقاله درمورد نحوه‌ی اخذ گواهی طلاق را در اینجا ببینید.

کمک گرفتن از مشاور خانواده

اشخاص در جریان طلاق ممکن است هیجانات گوناگونی مانند گناه، خشم و تنهایی را تجربه کنند. در چنین مواقعی، آنها برای درک مسائل خود و نیز گام برداشتن در مسیر بهبودی ممکن است به یک متخصص نیاز داشته باشند.

درمانگران طلاق به افراد در کنار آمدن با استرس طلاق کمک کرده و آنها را به سمت زندگی صلح‌آمیزتر هدایت می‌کنند. در برخی موارد، درمانگران به زوجین کمک می‌کنند تا دریابند تا چه میزان از تصمیم خود برای طلاق مطمئن هستند. با تکیه بر مسئله‌ی اصلی خود به‌دنبال درمانگر درست باشید

نکته‌ی اصلی

هیچ ازدواجی آسان نیست.

حتی زوج‌هایی با بهترین نیات نیز گاهی نمی‌توانند بر چالش‌های خود فائق آیند و کارشان به دادگاه می‌انجامد. به همین خاطر است که مسائل رابطه‌ی خود را باید در همان ابتدا حل کنید و اجازه ندهید به یکی از دلایل طلاق تبدیل شوند. قبل از آنکه مشکل لاینحل گردید اقدام کنید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید امور از کنترل خارج شده است، دلایل طلاق بیش از حد است و اکنون باید دست از تلاش کشید، تمام تلاشتان را انجام دهید.

به این ترتیب، وجدانتان آسوده خواهد بود که قبل از مرحله‌ی بزرگ (طلاق) تمام گزینه‌ها را امتحان کرده‌اید. طلاق یکی از بدترین تجربه‌های هیجانی ممکن است، اما گاهی اجتناب‌ناپذیر و به مصلحت‌ است.‌

محبت و مهربانی را تمرین کنید، صمیمیت را در اولویت قرار دهید، به تعطیلات بروید و به‌دنبال مشاوره‌ی ازدواج باشید(حتی وقتی اوضاع خوب است) تا سلامت و دوام رابطه‌تان را حفظ کنید.

اسکرول