آیا مشاوره ازدواج برای رابطه ی شما سودمند است؟

couple g2c3f7bbcc 1920

وصلتی که روزی پر از خوشی بوده، حالا مملو از تنش است. روزهایی که با عجله از سرکار به خانه برمی‌گشتید و برای وقت‌گذرانی با همسر خود مشتاق بودید، اکنون شبیه خاطره‌ای دور به‌نظر می‌رسد. حالا دنبال دلایلی برای به خانه نیامدن می‌گردید، تا با دعوایی دیگر و یا بدتر از آن، با سکوتی دیگر روبه‌رو نشوید. فکر می‌کنید شاید راه راحت‌تر این باشد که از یکدیگر جدا شوید. اما بعضی وقت‌ها هم فکر می‌کنید شاید هنوز برای نجات ازدواج‌تان دیر نشده باشد. آیا امکان دارد رابطه‌تان با مراجعه به مشاور ازدواج بهبود یابد؟

با همسر خود درباره‌ی مشاوره‌ی ازدواج صحبت کنید تا بفهمید آیا او هم با این‌کار موافق است یا نه

• از احساسات خود حرف بزنید و به او بگویید که با مراجعه به درمان‌گر در پی دست‌یابی به چه دستاوردی هستید. با صدایی آرام،‌ تمام تلاش‌های قبلی‌ای که شما و همسرتان برای بهبود ازدواج انجام داده‌اید را مرور کنید. به او بگویید که برای بهبود اوضاع راه‌حل دیگری به ذهن‌تان نمی‌رسد. از او بخواهید در نظر بگیرد که مراجعه به یک درمان‌گر ممکن است بتواند ازدواج‌تان را نجات دهد.

• مکالمه را ملایم، و بدون گریه و داد و فریاد پیش ببرید. اگر احساس می‌کنید تنش‌ بین‌تان در حال اوج گرفتن است،‌ به همسر خود بگویید که نیاز به کمی استراحت دارید.

• حرف‌های خود را مختصر و مفید بیان کنید. جستجوی خود را ادامه دهید و چند درمان‌گر محلی ماهر را که در دسترس هستند،‌ پیدا کنید. اطلاعات موجود در اینترنت درباره‌ی درمان‌گران مختلف را به همسر خود نشان دهید و از او بخواهید درمان‌گری را که احساس می‌کند برای هردوی شما بهتر است،‌ انتخاب کند. این کار به همسرتان این حس را خواهد داد که او نیز در تصمیم‌گیری درباره‌ی استفاده از یک کمک بیرونی برای نجات ازدواج‌تان نقش دارد.

دلایلی برای مراجعه به مشاور پیش از اینکه مستقیما به دادگاه طلاق بروید:

۱- مهارت ارتباط برقرار کردن بین شما دو نفر با شکست مواجه شده است

این اولین دلیلی است که مردم به‌خاطر آن به درمان‌گر یا مشاور مراجعه می‌کنند. بسیاری از مشکلاتی که زوج‌ها با آن روبه‌رو هستند، می‌تواند از طریق به‌کارگیری ابزارهای ارتباطیِ بهتر حل شود. یک مشاور ازدواج حاذق می‌تواند به شما کمک کند تا با یکدیگر به شیوه‌ی مودبانه‌تری گفت‌وگو کنید. همچنین می‌تواند به شما آموزش دهد که چگونه خارج از کلینیک درمانی با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنید. در جایی که تک‌تک مکالمات‌تان به دعوا ختم می‌شود، باید از یک متخصص کمک بگیرید تا به شما کمک کند رابطه‌ی خود را بهبود ببخشید و یاد بگیرید به زبان محترمانه‌ای با هم گفت‌وگو کنید.

۲- مشاجرات هیچگاه موثر واقع نمی‌شوند

آیا هر بار با همسر خود دعوا می‌کنید،‌ همان حرف‌های همیشگی را بارها و بارها تکرار می‌کنید؟ آیا همه‌ی گفت‌وگوها به «تو همیشه این‌کارو می‌کنی» یا «تو هیچ‌وقت این‌کارو نمی‌کنی» ختم می‌شوند؟ یک مشاور ازدواج به شما کمک می‌کند تا به شیوه‌ای کارامد با یکدیگر مباحثه کنید. او به شما زبانی را یاد می‌دهد که توسط آن هر دوی شما در یک جبهه قرار می‌گیرید و به جای اینکه با یکدیگر بجنگید، ‌با مشکل خواهید جنگید.

۳- ازدواج شما شامل یک‌سری رازهای ناگفته است

شاید یکی از شما دو نفر در یک رابطه‌ی خارج از ازدواج باشد، در دنیای واقعی یا مجازی. یا اینکه درباره‌ی چنین رابطه‌ای خیال‌پردازی کند و در سایت‌های دوست‌یابی دنبال آن بگردد. آیا یکی از شما دو نفر پولی را مخفی کرده، یا به طور مخفیانه چیزهایی مثل لباس‌های جدید می‌خرد؟ برای ترمیم اعتماد و پیش رفتن به سوی رابطه‌ای صمیمی‌تر، باید این رازها را در محیط امنی مانند مطب درمان‌گر با همسر خود به اشتراک بگذارید. این کار ساده‌ای نیست، اما می‌توانید با افشا کردن رازهای خود به کمک مشاور ازدواج که گفتگو را هدایت می‌کند، از آسیب‌های ترمیم‌ناپذیر جلوگیری کنید.

۳- احساس می‌کنید ارتباط‌ بین شما و همسرتان قطع شده است

شما به حدی خشم و دل‌خوری را در درون خود انبار کرده‌اید که داشتن حسی محبت‌آمیز به همسر خود را غیرممکن می‌بینید. خیلی وقت است که رابطه‌ی جنسی ندارید و هنگام خواب در تخت به یکدیگر پشت می‌کنید. هر دوی شما زندگی جداگانه‌ای برای خود دارید. علاقه‌تان به وقت گذراندن با یکدیگر بسیار کم است. بیش‌تر شبیه هم‌اتاقی به‌نظر می‌رسید تا زن و شوهر. چون از نظر فیزیکی با هم ارتباطی ندارید، ‌ارتباط احساسی شما نیز ضعیف است. مشاور ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا خشم خود را ریشه‌یابی کنید. همچنین می‌تواند راه‌هایی پیشنهاد دهد تا هم‌بستگی احساسی و جنسی‌ای که روزی به یکدیگر داشتید را بازیابید.

۵- نباید سعی کنید شخصیت همسر خود را تغییر دهید

یک مشاور ازدواج به شما کمک می‌کند تا به‌خاطر داشته باشید که نمی‌توانید آدم‌های دیگر را تغییر دهید، شما فقط می‌توانید خودتان و نحوه‌ی واکنش‌تان به آدم‌ها را تغییر دهید. مشاور به شما کمک می‌کند تا برای آسایش و بهزیستی خودتان سرمایه‌گذاری کنید، نه اینکه انرژی خود را بر تغییر دادن همسر خود متمرکز کنید. همسر شما همانی‌ است که هست و قرار نیست تغییر کند، حتی به ازای تمام عشق موجود در جهان. مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید: یا با همسر خود -به همان شکلی که هست- زندگی می‌کنید، یا روی نحوه‌ی واکنش‌تان به او کار می‌کنید، یا تصمیم به ترک او می‌گیرید.

۶- کمک گرفتن را پشت گوش نیندازید

احتمال بازگشت به ازدواجی شاد و صمیمی برای زوج‌هایی بیش‌تر است که پیش از اینکه مشکلاتشان به قدری بزرگ شود که دیگر قابل حل نباشد به مشاور ازدواج مرجعه می‌کنند. درست است که همه‌ی روابط بالا و پایین‌ را دارند،‌ اما هرگاه احساس کردید نقاط آزاردهنده‌‌ی ارتباط از نکات مثبت آن بیش‌تر شده،‌ مشورت با یک مشاور خانواده را در لیست خود قرار دهید. با استفاده از یک راهنمایی مناسب، می‌توانید ازدواج خود را به گونه‌ای بازسازی کنید که حتی از قبل هم بهتر شود.

اسکرول