سندرم آشیانه خالی چیست؟

1- تعریف سندرم آشیانه خالی

سندرم لانه خالی اشاره به احساس افسردگی و یا اندوهی دارد که  والدین بعد از اینکه فرزندان خانه را ترک می کنند، دچار آن می شوند. این اندوه ممکن است با رفتن فرزندان به دانشگاه و یا ازدواج آنان باشد. زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان تحت تاثیر قرار می گیرند. شاید چون زمانی که خانه تخلیه می شود ، همزمان مادران درگیر رویدادهای قابل توجهی مانند یائسگی و یا مراقبت از پدر و مادر مسن خود باشند.

البته این بدان معنا نیست که مردان به طور کامل به سندرم آشیانه خالی مصون باشند. مردان احساس از دست دادن فرزندان خود را به گونه ای متفاوت تجربه می کنند. مادران با رفتن فرزندان بیشتر احساس پوچی خواهند کرد.

در مقابل تعداد زیادی از فرزندان بین 25 تا 34 هستند که در حال حاضر با پدر و مادر خود در یک خانه زندگی می کنند. این بچه ها مانند بومرنگ هستند، همچون کودکانی که امتیازاتی از بزرگسالی دارند. این فرزندان ممکن است هنگام بازگشت به خانه خود، دچار مشکلات اقتصادی ، طلاق  و حتی مشکلات مواد مخدر یا الکل داشته باشند.

2- نشانه های سندرم آشیانه خالی

احساس غم و اندوه در این زمان طبیعی است. این نیز عادی است که زمانی را در اتاق خواب فرزندان صرف کنیم چرا که احساس می کنیم به او نزدیک شده ایم. در صورتی که شما در حال تجربه سندرم لانه خالی، باید بر واکنش های خود در طول این مدت نظارت داشته باشید. اگر شما احساس می کنید که عمر مفیدتان به پایان رسیده است، یا بیش ازحد گریه می کنید و از دوستان و محل کار خود دوری می کنید، حتماً از فرد متخصصی کمک بگیرید.

3- دلایل سندرم آشیانه خالی

همانطور که قبلا اشاره شد، هنگامی که فرزندان خانه را ترک می کنند هم زمان مادر خانواده ممکن است دچار تغییرات عمده ای گردد، مانند برخورد با یائسگی یا مقابله با پدر و مادر مسنی که نیاز به کمک دارند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که کیفیت رابطه زن و شوهر ممکن است عواقب مهمی برای هر دو در این زمان داشته باشد. همسران با ارتباط مطلوب با هم می توانند سندرم لانه خالی را به خوبی بگذرانند و رشد و توسعه بیش از حد آن جلو گیری کنند. اما اگر روابط به گونه ای نا مطولب باشد، خصومت، طلاق بر زندگی حاکم باشد ، اتفاق خوبی رخ نخواهد داد. در این حال زنان که آسیب پذیر تر هستند دچار افسردگی خواهند شد. اگر چه مطالعات نشان می دهد افزایش بیماری افسردگی در میان زنان در این مرحله از زندگی دیده نمی شود.

4- درمان سندرم آشیانه خالی

درمان دراین شرایط امری ضروری است. با ترک فرزندان ومشاهده سندرم لانه خالی در اسرع وقت با مشاور خود در این باره صحبت کنید. شما ممکن است به داروهای ضد افسردگی نیاز داشته باشید، یا با گذراندن دوره هایی مشاوره به آرامش دست یابید. در این مدت، دوستانتان می توانند حمایتگران خوبی باشند. همین طور کارهای عملی به شما کمک می کند تا  احساس بهتری در شما به وجود می آید. برای مثال: زمان و انرژی که شما  برای فرزندان خود سپری می کردید را می توانید صرف  سرگرمی های تفاوت، دیدار دوستان و یا انجام یک کار تخصصی نمایید.

پیشگیری همیشه راه خوبی است. شما می توانید زمانی که هنوز فرزندانتان با شما زندگی می کنند، کم کم به زمانی فرا می رسد که خانه را ترک کند، شما باید خود را با ایجاد دوستی، سرگرمی، حرفه ای، و فرصت های آموزشی تازه آماده سازید.

اسکرول