سندرم ترک همسرانه چیست؟

alcohol abuse g87128ab4c 1920

سندرم ترک همسرانه زمانی است که یکی از زوجین بدون هیچ هشداری و -معمولاً- بدون نشان دادن هیچ نشانه‌ای از نارضایتی از رابطه، ازدواج را ترک می‌کند. سندرم ترک همسرانه برعکس طلاق سنتی است که معمولاً پس از سالها تلاش برای رفع مشکلات در ازدواج، اتفاق می‌افتد. در مورد ترک همسرانه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که یکی از همسران ناامید شده باشد یا به فکر ترک ازدواج باشد. آنها فقط با یک یادداشت روی میز آشپزخانه یا ایمیلی که اعلام می‌کند رفته‌اند و رابطه تمام شده است، آنجا را ترک می‌کنند.

بر خلاف تصور معمول، سندرم ترک همسرانه در ازدواج‌های طولانی‌مدت و پایدار اتفاق می‌افتد. بسیاری از این زوج‌ها توسط دوستانشان افرادی بااخلاق و قابل‌اعتماد شناخته می‌شوند که با هم خوشبخت هستند. پایان ناگهانی ازدواج برای همه، یک شوک است. به‌جز فردی که ترک می‌کند که ماه‌ها و شاید سال‌ها برای رفتن برنامه‌ریزی کرده‌است. واضح است که فردی که به‌طور ناگهانی رها می‌شود در موقعیتی قرار می‌گیرد که همه چیزهایی را که فکر می‌کرد در مورد شوهرش می‌داند، زیر سئوال رفته می‌بیند.

همسرانی که زندگی مشترکشان را ترک می‌کنند، برخی خصوصیات مشترک را دارند:

  • معمولا مرد هستند.
  • در حرفه‌های مورد تائید جامعه کار می‌کنند و در کارشان موفق هستند. شغل‌هایی از قبیل تجارت، کلیسا، رشته‌های پزشکی و قانون
  • سالها نارضایتی خود را از ازدواج مخفی نگه‌داشته‌اند و وانمود می‌کنند که همه چیز خوب است.
  • در رابطه‌های پنهانی هستند و به‌خاطر دوست‌دخترشان می‌روند.
  • در میانه‌ی یک گفتگوی عادی، خروج ناگهانی خود را اعلام می‌کنند. یک مثال می‌تواند تماسی تلفنی باشدکه در آن زن و شوهر در حال بحث در مورد چیزی عادی هستند و شوهر ناگهان می‌گوید: «من دیگر نمی‌توانم این کار را انجام دهم.»
  • پس از اعلام خروج از ازدواج توسط شوهر، سایر مراحل بسیار سریع انجام می‌گیرد. او نزد دوست‌دخترش نقل مکان می‌کند و با همسر و فرزندانش ارتباطش را به حداقل می‌رساند.
  • به‌جای قبول مسئولیت خود، همسرش را سرزنش می‌کند و داستان ازدواجشان را به نوعی ترسیم می‌کند تا آن را ازدواجی به‌شدت ناشاد نشان دهد. او با تمام وجود در قالب جدید خود فرو می‌رود. اگر دوست‌دختر جوان‌تر باشد، تظاهر به جوان‌تر بودن می‌کند. با سلیقه‌ی او موسیقی گوش می‌دهد. با دوستان او معاشرت می‌کند و لباس‌های جوانانه‌تر می‌پوشد تا با سبک جدید زندگی خود بیشتر بر بخورد.

همسران رهاشده نیز برخی خصلت‌های مشترک را دارا می‌باشند:

  • ممکن است همان «زن دیگری» باشند که همسرشان، همسر قبلی خود را به خاطر آنها ترک گفته. او ازدواج قبلی خود را هم ناگهان به همان صورت ترک گفته بود.
  • آنها به وجود مشکل در زندگیشان شک نداشتند و رابطه‌ی خود را امن می‌شمردند.
  • زندگی آنان حول محور شوهر، خانه و خانواده می‌چرخید.
  • آنها به شوهران خود به عنوان اعضای برجسته‌ی جامعه نگاه می کردند و کاملاً به آنها اعتماد داشتند.

عواقب ترک

مراحلی قابل پیش‌بینی برای همسر ترک‌شده هنگام پردازش خبر خروج ناگهانی همسرش وجود دارد.

  • در ابتدا او احساس سردرگمی و ناباوری خواهد کرد. هیچ چیزی او را برای این رویداد غیرمنتظره و تغییردهنده‌ی زندگی آماده نکرده بود. ممکن است این احساس بی‌ثباتی، طاقت‌فرسا به‌نظر برسد.
  • ممکن است به هرآنچه پیش از این در خصوص ازدواجش به آن مطمئن بود، شک کند. درواقع همسرانی که برای ترک رابطه آماده می‌شوند، به نظر با ملاحظه و درگیر رابطه هستند. رفتار آنها لزوماً توهین‌آمیز و پست نیست. زن ممکن است توانایی خود را برای اعتماد دوباره به هر کسی زیر سئوال ببرد و ممکن است با وسواس صحنه‌هایی از زندگی مشترک خود را در جستجوی کوچکترین نشانه‌ای از ناراحتی در ذهن تکرار کند.
  • هنگام یادآوری گذشته، تمام رفتارهای عجیب معنا پیدا می‌کنند. تمام آن سفرهای کاری لحظه‌ی آخری؟ او با دوست‌دخترش قرار ملاقات داشت. برداشت‌های نقدی که در صورتحساب بانکی ذکر شده‌است؟ او نمی‌خواسته از کارت اعتباری برای پرداخت هزینه‌های اتاق هتل یا غذای رستوران با او استفاده کند. عضویت جدید در باشگاه، تعویض کمد‌ لباس، وقت زیادی که جلوی آینه می‌گذراند، اینک زن میداند که این‌کارها به‌خاطر او نبوده‌است.

گذر از ترک شدن ناگهانی و به سلامت بیرون آمدن

  • در روزها و هفته‌های پس از ترک او، به خود اجازه‌ی سوگواری بدهید. شما چیزی بسیار مهم را از دست داده‌اید: جفتتان را، همسرتان و هویتتان به‌عنوان یک زوج خوشبخت.
  • هر زمان آمادگی یافتید، برای مشورت با یک درمانگر که در زمینه کار با قرابانیان سندرم ترک همسرانه تخصص دارد اقدام کنید.  مشاور خانواده شما در گذران مراحلی که پیش رو دارید از شما پشتیبانی خواهد کرد و توصیه‌های تخصصی در خصوص چگونگی طی مراحل پیش‌رو به بهترین شکل ممکن ارائه خواهد داد.
  • علاوه بر مشاوره‌ی حضوری، وب‌سایت‌های متعددی با تمرکز بر موضوع ترک همسر وجود دارند که در آنها می‌توانید داستان‌های بهبودی قربانیان دیگر را بخوانید و همچنین در انجمن‌های آنلاین پشتیبانی خود را به اشتراک بگذارید. این کار از آن‎جهت که به شما احساس اجتماع می‌دهد مفید است، درخواهیدیافت که تنها نیستید.
  • اطمینان حاصل کنید مشاوره‌ی حقوقی خوبی دریافت می‌کنید. به خصوص اگر احساس می‌کنید شوهرتان در صدد است در خصوص هرگونه دارایی که قانوناً متعلق به شما و فرزندانتان می‌باشد، فریبکاری کند.
  • اگر حس کردید در حال غرق شدن در وضعیت خود هستید، حواس خود را با کتاب‌های انگیزشی، فیلم‌ها، موسیقی، ورزش، دوستان و وعده‌های غذایی سالم پرت کنید. این بدان‌معنا نیست که درد خود را نادیده بگیرید. فقط نمی‌خواهید که این درد، معرف شما باشد.
  • به زمان، اعتماد کنید. شما از این وضعیت، فردی قوی‌تر و خودآگاه‌تر بیرون خواهید آمد. اما چنین تحولی در زمان مناسب خودش اتفاق می‌افتد. با خودتان ملایم و مهربان باشید.

چیزهای کمی در زندگی وجود دارد که می‌تواند به اندازه ترک شدن توسط کسی که به او عشق می‌ورزید آزاردهنده باشند. اما زندگی ادامه دارد. همه‌چیز بهتر خواهد شد و شما از این تجربه، همراه با برکت و ظرفیت برای عشق بیشتر بیرون خواهید آمد. اجازه دهید اطرافیانتان در این مسیر به شما کمک کنند.

اسکرول