چگونه جلوی طلاق را بگیریم

شوهرم طلاق می‌خواهد، تردید نکنید، این کلمات را تکرار کنید، شوهرم طلاق می‌خواهد. روبه‌رو شدن با واقعیت احتمال نجات رابطه‌تان را بیشتر می‌کند. تلاش زیادی می‌طلبد اما عشق ارزش این تلاش را دارد.

احتمالاً از ته دل مایلید ازدواجتان را نجات دهید. با این حال، شاید با خودتان فکر کنید:«شوهرم طلاق می‌خواهد اما من نمی‌دانم چه کاری می‌توانم انجام دهم تا جلویش را بگیرم.»

بله بودن در چنین موقعیتی وحشتناک است و ممکن است حل‌نشدنی به نظر بیاید؛ آخر چطور می‌توان از کسی که تصمیم گرفته رابطه را تمام کند بخواهید بماند.

نمی‌توانید، مگر اینکه عزت‌نفس و شخصیت خودتان را پایمال کنید یا کاری کنید او از این موقعیت احساس گناه کند، درسته؟ اما این کار درست نیست؛ راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید رابطه را احیا کنید، درست مثل گذشته.

لازم نیست چیزی تغییر کند، فقط باید صبور باشید و زمان و انرژی کافی برای انجام این کار صرف کنید.

خوب وقتی شوهرتان طلاق می‌خواهد چه کاری باید انجام دهید؟ و چگونه باید او را وادار کنید ایده‌ی طلاق را رها کند؟ اولین کاری که باید بکنید این است که اهدافتان را به یاد بیاورید:

  • نگهداری شوهر
  • انجام این کار بدون اینکه به ناامیدی برسید یا به تاکتیک‌های احساس گناه متوسل شوید.
  • رسیدن به جایگاهی که رابطه دوباره در شرایط سالم قرار گیرد.

ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا یاد بگیرید وقتی در چنین شرایطی قرار گرفتید باید چه کار کنید. البته باید همیشه بیاد داشته باشید که یک روانشناس و مشاور خانواده خوب به شما در این مسیر کمک کند.

1- احساساتتان را کنترل کنید

شوهرم طلاق می‌خواهد اما من هنوز دوستش دارم، اینها جملاتی است که هرگز دلمان نمی‌خواهد به ذهنمان خطور کند. وقتی متوجه شدید همسرتان طلاق می‌خواهد احساساتتان غلیان خواهد کرد.

این احساسات شامل غم، خشم و اضطراب خواهد بود. لحظاتی با خودتان خلوت کنید و در تنهایی اینها را تجربه کنید (هیجاناتتان را سر شوهرتان خالی نکنید) و کنترل احساساتتان را به دست بگیرید.

بروز این هیجانات به روشی سالم مثل ورزش، ذهنتان را خالی خواهد کرد بنابراین می‌توانید منطقی تصمیم بگیرید چطور با این واقعیت مواجه شود.

با توجه به مسائلی که موجب شده به این نقطه برسید، اگر براساس احساسات اولیه برخورد نکنید ممکن است شوهرتان را به نحوی مثبت شگفت‌زده کنید.

با این دیدگاه پیش بروید:« اگر شوهرم طلاق می‌خواهد من باید ازدواجمان را نجات بدهم» و بازیابی خوشبختی را هدف اصلی قرار دهید. احساسات منفی تاثیری معکوس دارد.

2-مشکلتان را پیش خودتان نگه دارید

وقتی شوهرتان می‌گوید طلاق می‌خواهد چه کار باید بکیند؟ با دوستان و خانواده راجع به هر چیزی که در رابطه‌تان اتفاق می‌افتد صحبت نکنید. طبیعی است به دنبال حمایت از سوی دیگران باشد اما در این شرایط خوددار باشید.

اگر با صراحت در مورد مسائلتان با دیگران صحبت کنید و خودتان را اینگونه خالی کنید تا آنها آرامتان کنند ممکن است با شوراندن آنها علیه شوهرتان به این آتش دامن بزنید.

وقتی به اعضای خانواده و دوستان نزدیک بگویید:«شوهرم طلاق می‌خواهد اما من هنوز دوستش دارم.» اشکالی ندارد اما افزودن جزییات بیشتر احتمالاً سبب انزجار می‌شود.

شما می‌خواهید ازدواجتان پایدار بماند بنابراین رابطه‌ی بین شوهرتان و کسانی که دوستشان دارید نباید لطمه ببیند. تنها راه انجام این کار اجتناب از گفتن چیزهایی است که باعث می‌شود آنها دیگر دیدگاه مثبتی به او نداشته باشند.

وقتی فقط پای شما دو نفر در میان باشد، راحت‌تر می‌توان جلوی طلاق را گرفت.

3-کمی فاصله بگیرید

وقتی فهمیدید شوهرتان طلاق می‌خواهد کمی به او فضای بیشتری بدهید. خیلی زیاد نه، فقط آنقدر که به او فرصت فکر کردن به ماجرا را داده باشید و احتمالاً دلش برایتان کمی تنگ شود.

شما می‌خواهید او در این رابطه بماند اما دلیل ماندن هم مهم است. فرد باید از صمیم قلب تصمیم بگیرد که متاهل باقی بماند. این تصمیم نباید متاثر از نیاز به وجود کسی یا احساس گناه باشد.

اگر می‌توانید، از جدایی جلوگیری کنید اما وقتی فهمیدید همسرتان به طلاق فکر می‌کند کمی عقب‌نشینی کنید. گاهی فاصله موثر واقع می‌شود.

افزون بر این، فاصله به شما زمان می‌دهد روی خودتان کار کنید و ببینید چطور می‌توانید رابطه‌تان را بهبود دهید.

4-فرصت گفتگو

به محض اینکه متوجه شدید شوهرتان طلاق می‌خواهد، رابطه‌تان متشنج می‌شود. در این مواقع افراد اغلب سکوت اختیار می‌کنند.

به جای گفتن :«بیا بنشینیم و راجع به آن صحبت کنیم.»، با ایجاد فرصت مناسب برای برقراری ارتباط و گفتگو موانع را از سر راه بردارید.. غذایی که دوست دارد بپزید و از او بخواهید بنشیند و میل کند؛ این بهانه‌ی خیلی خوبی برای گفتگو است.

برای اینکه کمی از سنگینی فضا بکاهید، چیزی شبیه این بگویید:«اولین باری که این غذا را برایت درست کردم یادت می‌آید؟» احتمالاً ماجرایی پشت آن نهفته است که می‌توانید خاطره‌پردازی کنید.

5-یادآوری خاطرات فضایی مثبت ایجاد می‌کند و یادتان می‌آید چطور رابطه‌تان شروع شد، چقدر خوب بود و شاید همسرتان را ترغیب کند بخواهد دوباره به همان روزهای خوب برگردد.

افراد به هر دلیلی تصمیم به ازدواج نمی‌گیرند. پای عشق و محبت در میان است. به مجرد اینکه هر دو احساس راحتی کردید و لبخند به لبتان آمد، خلاقیت به خرج دهید و از قدرت واژگان برای دوباره نزدیک شدن به همسرتان بهره بگیرید.

فقط گفتگو کنید، بخندید و قدر باهم بودنتان را بدانید درست مثل گذشته. صحبت درباره‌ی رابطه‌تان را برای مدتی کنار بگذارید و روی برقراری ارتباط متمرکز شوید. این یک شروع خوب است. چنین کارهایی حداقل باعث می‌شود شوهرتان درباره‌ی طلاق بیشتر و بهتر فکر کند.

6-رویکردی معکوس در پیش بگیرید

کارهایی برعکس آنچه باعث شده به این جا برسید انجام دهید. همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم و شوهر شما هم احتمالاً مرتکب اشتباه شده است. هیچ کس کامل نیست، اما فعلاً روی بهبود رفتارتان تمرکز کنید.

کارهایی که باعث شدند او از شما دور شود یا تنش ایجاد کردند را شناسایی کنید و برعکس آنها را انجام دهید. کمی مستقل‌تر باشید، درخواست‌های کمتری داشته باشید ، امور را با آرامش بیشتری ااداره کنید و/ یا نگرشتان را تصحیح کنید.

بیشتر افراد قول می‌دهند در آینده تغییر کنند تا جلوی طلاق را بگیرند اما مردها نمی‌خواهند بشنوند در آینده می‌خواهید چه کار کنید، باید با عملتان به او ثابت کنید. هیچ ضمانتی وجود ندارد اما تغییرات فاحش ممکن است تمایل او برای تامل و تلاش در مورد ازدواجتان را بیشتر کند.

همچنین وقتی تغییرات لازم را اعمال کردید به خاطر اشتباهاتتان عذرخواهی کنید. نشان دهید هر اتفاقی هم که بیفتد شما از اشتباهاتتان درس گرفته‌اید.

7-به خواسته‌ها و نیازهایش توجه کنید

هیچ زنی دلش نمی‌خواهد این را بشنود اما وقتی شوهرتان از طلاق حرف می‌زند احتمالاً خواسته‌ها و نیازهایش را برآورده نکرده‌اید. برآورده کردن انتظارات عاملی بسیار مهم در ازدواج موفق است.

سعی کنید ازدواج را از دید شوهرتان ببینید. ببینید هر روز زندگی برای او چگونه است و از خودتان بپرسید آیا این کافی است؟

سپس برای خودتان مشخص کنید آیا خواسته‌ها و نیازهایش را برآورده می‌کنید یا آیا ازدواج برای هر دویتان فقط گذران زندگی متاهلی بوده است.

بعد به راه‌هایی بیندیشید که می‌توانید آن خواسته‌ها و نیازها را به نحو احسن برآورده کنید طوری که او راضی باشد. خیلی از مواقع نیازهای همسر سهواً نادیده گرفته می‌شود.

 در رابطه‌تان زبان عشق را بازنگری کنید و ببینید آیا شما نیازهای یکدیگر را به درستی و با زبان شایسته‌ی عشق برآورده کرده‌اید.

«شوهرم می‌خواهد ترکم کند»، «شوهرم می‌گوید طلاق می‌خواهد اما می‌گوید دوستم دارد»، «شوهرم طلاق می‌خواهد پس حق و حقوق من چیست؟»  آیا اینها پرسش‌هایی است که آزارتان می‌دهد؟

خوب توصیه‌هایی که شد می‌تواند کمکتان کند ازدواجتان را نجات دهید و در یادگیری روش‌های اجتناب از طلاق یاریتان می‌کند. هر جا عشق باشد، امید هم هست. فقط یادتان باشد همه‌ی تلاشتان را در نجات رابطه به کار بگیرید بدون اینکه نیاز یا ناامیدی از خود نشان دهید.

آرام و خونسرد باشید و روی بهبود رابطه تمرکز کنید. نکته‌ی آخر این که عجله نکنید. زوج‌ها باید به تناسب حال خودشان پیش بروند تا ببینند آیا رابطه را می‌توان نجات داد یا خیر.   

اسکرول