چگونه در لحظات سخت رابطه زناشویی را حفظ کنید

couple g13a11b74d 1920

ازدواج کردن تا حدی به شروع یک حرفه‌ی جدید یا تلاش برای گرفتن مدرک از دانشگاه یا دانشکده‌ی صنعتی شباهت دارد. ازدواج کردن آسان است اما حتماً چالش‌هایی در مسیر وجود خواهد داشت و باید برای رسیدن به موفقیت زمان زیادی را صرف آن کنید.

مطمئناً در ازدواج سو تفاهم‌ها، بحث‌ها، اختلافات زناشویی و تعارضاتی پیش می‌آید. این‌که چه طور این موقعیت‌ها را مدیریت کرده و چگونه با آن‌ها برخورد ‌کنیم نشان می‌دهد که چه قدر آماده هستیم تا برای ازدواج و موفقیت آن تلاش کنیم. در ازدواج با سختی‌ها و طوفان‌هایی روبه‌رو خواهید شد که باید بر آن‌ها غلبه کنید. در زیر راهکارهایی که کمک می‌کند تا بر این مسائل غلبه کرده و ازدواج خود را بازسازی کنید مطرح‌ شده است.

بپذیرید که بر همه چیز کنترل ندارید.

اولین قدم در بازسازی یک ازدواج پذیرفتن شکست است. باید بپذیرید که در یک طوفان گرفتارشده‌اید و کاری از دستتان ساخته نیست. بپذیرید که قدرتی ندارید و نمی‌توانید با زور راه خود را باز کنید. بپذیرید که نمی‌توانید به‌تنهایی مشکلات و مسائل ازدواج خود را حل کنید. باید بپذیرید که تلاش‌های شما برای تغییر مشکلات خود و همسرتان بی‌فایده بوده است. این حقیقت را درک کنید که به‌طور بنیادی توان کنترل یا تغییر همسرتان، اشتباهات او و خیلی از مسائلی را که در ازدواج رخ می‌دهند ندارید.

توقعات خود را اصلاح کنید.

تقریباً تمام ازدواج‌ها دیر یا زود با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند. برخی از چالش‌ها و مشکلات زناشویی قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری هستند اما برخی از آن‌ها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید هر وقت با آن‌ها روبه‌رو شدید آن‌ها را حل کنید.

مشکلات و چالش‌های زناشویی بسیار پیچیده‌اند و راه‌حل ساده یا سریعی برای آن‌ها وجود ندارد. اگر برای مدت‌زمان زیادی درگیر این مشکلات بوده‌اید ممکن است ازدواج شما وارد مرحله‌ی بحرانی شده باشد. تجربه‌ی ازدواج در مرحله‌ی بحرانی می‌تواند بسیار دردناک باشد اما به این معنی نیست که باید به آن خاتمه داد.

ریشه‌ی نارضایتی در ازدواج نبود عشق بی‌قیدوشرط و عدم پذیرش یکدیگر است. نارضایتی در ازدواج هنگامی روی می‌دهد که فرد نمی‌تواند همسر خود را همان‌طور که هست بپذیرد. کنترل کردن، طلب کاری و توقعات غیرواقعی از همسر منجر به نارضایتی در ازدواج می‌شود. وقتی دیگر ازدواج را معادل وظیفه‌ی همسرتان برای برآورده کردن خواسته‌ها و توقعات خود ندانید، بلکه آن را به معنی فرصتی برای پذیرفتن خود واقعی همسر خود ببینید احساس رضایت به ازدواج بازخواهد گشت. برای بازسازی ازدواج یا رابطه باید توقعات و خواسته‌ها و نیازهای خود را اصلاح کنید.

روی تغییر دادن خودتان تمرکز کنید؛ نه همسرتان.

باید به خاطر داشته باشیم که به‌جز خودمان نمی‌توانیم کسی را تغییر دهیم. تلاش برای تغییر همسر باعث ایجاد تنش و ناراحتی در ازدواج می‌شود در باعث می‌شود تا نسبت به تغییر کردن دلسرد شوند. حتی اگر همسرمان تغییر کند تا زمانی که ما نیز تغییراتی در خود ایجاد نکنیم احساس خوشایندی نسبت به ازدواج نخواهد داشت.

شخصاً هیچ‌کس دوست ندارد برای تغییر تحت‌فشار، اجبار و نظارت قرارگرفته و کنترل شود. تلاش برای تغییر همسر باعث می‌شود تا احساس ناراحتی، دلسردی، اضطراب و خشم کند و از شما فاصله بگیرد یا در برابر شما مقاومت کند.

اگر می‌خواهید رابطه‌ی خود را بازسازی کنید لازم است به‌جای سرزنش کردن همسر خود و توقع تغییر از سمت او، باید مسئولیت اشتباهات، اعمال و بی‌عملی‌ها و رفتارهای خود را در رابطه بپذیرید.

درخواست حمایت کنید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد نمی‌توان روابط خود را به‌تنهایی بازسازی کرد. قطعاً به کمک خانواده، دوستان، متخصصان و … نیاز خواهید داشت. کمک اعضای خانواده، دوستان و همکاران و … را برای بازسازی ازدواج خود بپذیرید.

می‌توانید با همسر خود توافق کنید تا به یک زوج درمانگر مراجعه کنید تا فرایند بازسازی ازدواج را زیر نظر او طی کنید. مراجعه به یک زوج درمانگر به‌شدت توصیه می‌شود زیرا در این فرایند می‌توانید شناخت بیشتری درباره‌ی همسر خود، مشکلات رابطه و راه‌های حل این مشکلات به دست آورید و از دانش درمانگر بهره ببرید. 

اعتماد بینتان رو بازسازی کنید.

 مهم‌ترین عنصر در ازدواج اعتماد است. اعتماد در زمان بسیار کوتاهی از بین می‌رود اما بازسازی آن زمان بسیار زیادی لازم دارد. برای بازسازی اعتماد باید به‌طور مداوم بر رفتار خود نظارت داشته باشید و مراقب نوع برخوردتان با یکدیگر باشید. بازسازی اعتماد در یک ازدواج ناخوشایند کلید اصلی بازسازی رابطه است که به آن نیاز خواهید داشت.

مهم‌ترین نیاز ای عاطفی همسرتان را برآورده کنید.

برای بازسازی ازدواج باید به همسرتان توجه کرده، برای او احترام قائل باشید، صادقانه از او قدردانی کنید، قبل از تصمیم‌گیری نظر او را بپرسید، نیازهای جنسی او را برآورده کنید، از او حمایت کنید و برای او آسایش و امنیت فراهم کنید.

اسکرول