همسرم زود عصبانی میشه چیکار کنم؟

scream gdbb921dbc 1920

خشم احساسی قدرتمند است که اگر کنترل‌نشده ادامه یابد، می‌تواند باعث تخریبی بی حد و حصر شود. عصبانیتی که از کنترل خارج می‌شود، درست مانند آتش‌سوزی جنگل است که درختان سر به فلک کشیده، خانه‌ها و زندگی‌ها را در مسیر خود نابود می کند. هنگامی که شما در یک رابطه عاطفی با یک زن یا شوهرعصبانی هستید، برای حفظ رابطه در یک سطح عملکردی معقول به خرد زیادی نیازدارید.

بسیاری از ازدواج ها به دلیل اینکه زوج‌ها نمی‌دانستند چگونه با مسائل خشم کنار بیایند یا چگونه خشم و ناکامی را در یک رابطه کنترل کنند، از هم می‌پاشد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید چگونه خشم را در یک رابطه کنترل کنید یا چگونه با همسر عصبانی برخورد کنید، ادامه مطلب را بخوانید. این مقاله ده مورد از بایدها و نبایدهایی را بیان می‌کند که می توانند درهنگام مواجهه با یک شریک عصبانی مفید باشند.

1-  آرامش خود را حفظ کنید.

     آیا می‌خواهید راز نحوه برخورد با زن یا شوهرعصبانی را بیاموزید؟ ساده است – آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. مسلماً انجام این کار آسان نیست، به خصوص زمانی که همسرعصبانیتان با خشونت با شما رفتار می‌کند، اما هرچه آرام‌تر بمانید، شریک زندگیتان هم سریع‌تر برخشم خود غلبه خواهد کرد. حفظ آرامش یک استراتژی موقت برای استفاده در اوج هیجانات لحظه‌ای است. اگر هر دو بر سر یکدیگر فریاد بزنید، هیچ نتیجه خوبی حاصل نمی شود. هنگامی که شریک زندگیتان آرام شد، می توانید موضوع را به شیوه‌ای سازنده‌تر مطرح کنید.

2-  با آتش به آتش پاسخ ندهید.

     این نکته به دنبال نکته قبلی، یعنی حفظ آرامش در برخورد با همسرخشمگین می‌آید. در واقع عصبانی شدن در پاسخ به عصبانیت همسرتان نتیجه معکوس دارد. اگر به آتش موجود سوخت اضافه کنید، برای مدت طولانی تری می سوزد و آسیبی که در پی آن باقی می ماند بسیار آسیب زاتر خواهد بود. اجازه دهید همسرتان به تنهایی عصبانی باشد. تضاد شدید نگرش آرام، مسالمت آمیز و بالغانه شما ممکن است به شریک زندگی شما کمک کند تا متوجه شود که چقدر بد رفتار می‌کند و به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا بفهمید چگونه یک همسرخشمگین را کنترل کنید.

3-  به رفتار خودتان فکر کنید.

     اینجاست که باید به طرز بی‌رحمانه‌‌ای با خود صادق باشید. آیا کاری وجود دارد که انجام می‌دهید یا انجام نمی‌دهید که خشم شریک زندگیتان را تحریک و یا بدتر می‌کند؟

تمایل طبیعی همسران خشمگین این است که شما یا شخص دیگری را به خاطر خشمشان سرزنش کنند، بنابراین در این موقعیت باید بسیارمراقب باشید تا تمام سرزنش‌هایی را که آن‌ها با میل و رغبت ارائه می‌کنند را جذب نکنید. به یاد داشته باشید که شما فقط مسئول رفتارخود هستید، نه رفتارآنها. اگر چیزی برای عذرخواهی وجود دارد یا باید رفتارتان را اصلاح کنید، این کار را انجام دهید و از موضوع بگذرید.

4-  هم‌ وابسته نباشید.

    آیا تا به حال متوجه شده اید که رفتار همسر خشمگینتان را توجیه می‌کنید؟ اگر با شوهرعصبانیتان زندگی می‌کنید و او با یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما را بدرفتاربوده و به آنها توهین کرده است، آیا بعد از آن بی سر و صدا به سراغ آن شخص می‌روید توضیح می‌دهید که چرا همسر شما واقعا منظوری از آنچه گفته است ندارد و آنقدر هم آدم بدی نیست؟ اگر به انجام این نوع کارها ادامه دهید، شریک زندگی شما نمی‌تواند بیاموزد که تمام عواقب ناشی از عصبانیت خود را درازدواج بپذیرد.

5-  مرزها را تعیین کنید.

    وقتی در روابطتان خشم وجود دارد یا شریکی عصبانی دارید، بسیار مهم است که مرزهای محکمی تعیین کنید. مقابله با خشم با مورد زیر شروع می شود:

تصمیم بگیرید که چه اندازه از خشم شریکتان را می‌خواهید تحمل کنید وبه چه چیزی اجازه رخ دادن نمی‌دهید، به شریکتان اطلاع دهید و آمادگی دفاع و حفظ آن خط  مرزی را داشته باشید. مرزها روشی عالی برای مقابله با همسری منفی و درک این موضوع است که همه روابط  برای شکوفا شدن نیاز به احترام متقابل دارند. به یاد داشته باشید، مرزها یک روش زندگی خودخواهانه نیستند، بلکه مرزها باعث ایجاد و حفظ روابط سالم می شوند.

6-  بی احترامی و بدرفتاری را تحمل نکنید.

     یکی از مرزهای شما قطعا باید در مورد موضوع بی احترامی و سوء استفاده، واضح باشد. به قول معروف، هیچ بهانه ای برای سوء استفاده وجود ندارد. آیا هنگام برخورد با همسرعصبانی، به خود اجازه می‌دهید تحقیر شوید، سرتان فریاد بزنند، به شما پاسخ ندهند و یا دریافت‌کننده هر شکل دیگری از آزار، چه احساسی، چه کلامی و یا فیزیکی باشید؟ اگر بی احترامی و بدرفتاری را بارها و بارها بپذیرید، درواقع به آن اجازه بروزمی دهید و به شریک عصبانی خود اجازه می دهید باور کند که ابراز این رفتار مشکلی ندارد. این موضوع مشکل دارد و به خودتان بستگی دارد که آن را به طور واضح مشخص کنید.

7- شفقت را پرورش دهید.

     یک فرد عصبانی، اغلب کسی است که به شدت آسیب دیده است و تصمیم می‌گیرد از خشمش برای محافظت از خود استفاده کند. کوچک‌ ترین تهدید یا ناامنی می‌تواند باعث شعله‌ورشدن خشم آنها به عنوان یک مکانیسم دفاعی شود. بنابراین اگر بتوانید احساس امنیت عاطفی ایجاد کنید، ممکن است متوجه شوید که حجم بسیاری از خشم را می توان فرونشاند. این کار را می توان از طریق صبر و شفقت، با گفتن چیزهای محبت آمیز به جای انتقاد، گوش دادن با دقت و صمیمیت، و نه تمسخر یا کنایه انجام داد.

8- از کمک گرفتن غافل نشوید.

    اگرهمنشینی با شریک عصبانیتان شروع به ناراحت کردن شما کرده است و گاهی اوقات احساس خستگی و ناامیدی می کنید، لطفاً کمک بگیرید. یک مشاور یا روان درمانگر پیدا کنید یا با فردی که بتوانید به او اعتماد کنید، صحبت کنید. به شریک زندگی خود بگویید که چه احساسی دارید و پیشنهاد کنید که با هم کمک بگیرید. احساس نکنید که مجبورید به تنهایی مبارزه کنید. همیشه خوب است که نظری بی طرف و بیرونی به دست آورید، زیرا وقتی در یک موقعیت درگیر می شوید، ممکن است اصلا نتوانید به وضوح همه چیز را ببینید. سرزنش، گناه، افسردگی و یک سری احساسات منفی دیگر می توانند خیلی سریع مانند سیلاب بالا بروند و وضعیت از قبل دشوار را بسیار بدتر کنند.

9-  بدانید چه زمانی باید دور شوید.

    اگر شریک عصبانی شما اعتراف کند که مشکلی دارد و مایل است کمک بگیرد و روی مسائل خشم خود کار کند، پس امیدی مانند نوری در انتهای یک تونل تاریک،  وجود دارد. ولی اگرهیچ اقرار به اشتباه، عذرخواهی سطحی بدون تغییر واقعی و یا تلاش برای تغییر وجود نداشته باشد، باید تصمیمات دشواری بگیرید. از خود بپرسید که آیا می توانید بدون هیچ تغییری در این وضعیت تا ابد ادامه دهید، شاید البته به جز تغییری به سمت موقعیتی بدتر، زیرا اگر به طور مؤثر با خشم مقابله نشود، درطول زمان تشدید می‌شود. اگر پاسخ شما منفی است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از موقعیت خارج شوید.

10- فراموش نکنید چه کسی هستید.

   یکی از خطرات جدی داشتن یک شریک عصبانی این است که شما نیز تبدیل به یک فرد عصبانی می‌شوید. چرا که در نهایت خشم می تواند کاملا مسری باشد. همیشه به خود و شخصی که می‌دانید هستید وفادار بمانید. خشم شریک زندگی شما از آن اوست که با آن مقابله کند – نه مال شما که آن را بپذیرید. همانطور که شما به طور مداوم و صبورانه احساسات خود را به روشی بالغ و سالم بیان می کنید، به شریک زندگی خود کمک خواهید کرد تا بیاموزد که همین کار را انجام دهد.

اسکرول