چطور با فرد خیانتکار برخورد کنیم؟

worried girl g5727bd567 1920 edited

کنار اومدن با خیانت کار راحتی نیست. یادگیری نحوه برخورد با فرد خیانتکار می‌تونه به شما کمک کنه کنترل زندگی‌تون رو دوباره به دست بگیرید و مشخص کنید چطور می‌خواید ادامه بدید.

شاید با خط انداختن ماشین آدم خیانتکار بتونید دل خودتون رو خنک کنید، اما باعث نمی‌شه احساس کنید قوی‌تر شدید یا در درازمدت حس بهتری نسبت به خودتون داشته باشید.

اثرات منفی و ناگوار روانی و احساسی خیانت می‌تونه تا ابد با شما باقی بمونه. خیانت باعث ایجاد احساس ناامنی، عزت‌نفس پایین، سوءظن، ناتوانی در درددل کردن، بی‌ارزشی و تردید درمورد ویژگی‌ها و ظاهر فیزیکی میشه.

کنار اومدن با فرد خیانتکار از لحاظ عاطفی ویران‌کننده‌ست و می‌تونه تا سال‌ها شخصیت شما رو تغییر بده.

از خودتون می‌پرسید که چطور رابطه‌تون رو بعد از خیانت بهتر کنید؟ برای برخورد با آدم خیانتکار این کارها رو انجام بدید.

1. برای خودتون وقت بگذارید

حتی اگه تصمیم گرفتید که با همسر خیانتکارتون زیر یک سقف بمونید و روی رابطه‌تون کار کنید، حتماً باید برای خودتون وقت بذارید.

این کار به شما امکان می‌ده که فشار رو از روی خودتون بردارید. همچنین کمک می‌کنه افکارتون رو یکپارچه کنید و به سوگ بشینید. اگه  تصمیم گرفتید که با همسر خیانتکارتون بمونید و باهاش کنار بیاید، این تنهایی وقت گذاشتن می‌تونه بهتون کمک کنه دوباره به این‌ها فکر کنید:

  • اینکه می‌خواید به این رابطه ادامه بدید چون می‌تونید زوج بهتر و قوی‌تری بشید یا
  • اینکه فقط به خاطر دلخوری می‌خواید ادامه بدید یا
  • چون در این رابطه احساس راحتی می‌کنید.

2. دلیل و مدرک جمع کنید

همسرتون داره به رابطه شما خیانت می‌کنه، اما هنوز مچشون رو نگرفتید؟

وقتش رسیده دنبال راه‌هایی برای گرفتن مچ آدم خیانتکار بگردید. الان وقتشه هر چی سند و مدرک که برای زمان مچ‌گیری نیاز دارید جمع‌آوری کنید. یعنی از پیام‌ها، عکس‌ها، چت‌ها و تعاملاتش در شبکه اجتماعی که اتفاقی متوجه شدید بین دو طرف رد و بدل شده عکس بگیرید.

درصورتی‌که فرد خیانتکار رابطه‌ش رو با معشوقه پنهانی‌ش انکار کرد این کار به شما اجازه می‌ده دروغ‌هاش رو رو کنید و به‌سرعت باهاش برخورد کنید.

3. آزمایش بدید

وقتی همسر شما رابطه با یک نفر دیگه رو انکار می‌کنه، از کجا معلوم که دور از چشم شما با چند نفر دیگه رابطه نداشته؟

بعد از خیانت لازمه که برای عفونت‌های آمیزشی آزمایش بدید. پیش پزشک‌تون برید و درخواست آزمایش بدید. کلینک‌ها و مراکز سلامت جنسی رایگان، برای عفونت‌های آمیزشی، ایدز و هپاتیت آزمایش انجام می‌دند.

باید از خودتون مراقبت کنید. حتی اگر همسرتون ادعا می‌کنه که رابطه‌ی جنسی ایمنی داشتند. ممکنه تعریف‌شون از رابطه جنسی ایمن خیلی با شما متفاوت باشه.

اگر تصمیم گرفتید که با همسر خیانتکارتون زیر یک سقف بمونید، از او هم بخواید که آزمایش بده تا بتونید رابطه جنسی‌تون رو بدون نگرانی از سر بگیرید.

4. به روش بیارید

خیانت همسر را رو به روش بیارید. این اقدام به همسرتون فرصت می‌ده که دلیل خیانتش به شما رو توضیح بده و شما هم خیلی خوب نسبت به احساساتتون آگاه بشید. حس‌تون نسبت به خیانت، خشم، تحقیر و آزرده‌خاطری باید مشخص باشه.

همچنین متوجه می‌شه که می‌خواید رابطه‌تون رو تموم کنید یا نه. بدیهیه که اگر تصمیم دارید روی رابطه‌تون کار کنید، همسر شما باید خیانت رو کنار بذاره.

5. خودتون رو سرزنش نکنید

شاید دلیل خیانت همسرتون اصلاً ارتباطی به شما نداشته باشه یا خیلی کم باشه. خیانت به رابطه کار خودخواهانه‌ایه که در اون شخص فقط به خودش فکر می‌کنه.

با وجود این، خیلی‌ها همچنان در دوره‌ی ماتم‌‌شون به فهم «چرایی» این موضوع خیلی اهمیت می‌دند.

تا می‌تونید تلاش کنید خودتون رو مقصر ندونید. اغلب خیانت نشون از اینه که یه جای کار شما در رابطه می‌لنگه. بهتره که زن و شوهر بشینند و صادقانه درمورد کمبودها صحبت کنند.

اگر همسر بی‌وفاتون از زندگی در کنار شما خسته شده بود، باید صادقانه به شما می‌گفت. در نتیجه، باید قبل از اینکه سراغ شخص دیگه‌ای بره رابطه‌ش رو با شما پایان بده.

6. برای رهایی از رنج محدوده زمانی تعیین نکنید

رنج رنجه! تعیین محدودیت زمانی حس آزرده‌خاطری و خیانت شما رو کاهش نمی‌ده. آه و ماتم گرفتن دوره‌ی زمان‌بریه. رابطه جدید یا حواس‌پرتی‌های دیگه نمی‌تونه به اتمامش کمکی کنه.

7. خواسته‌تون رو از رابطه مشخص کنید

اگر تصمیم گرفتید که با فرد خیانتکار کنار بیاید، کمی زمان به خودتون بدید تا صادقانه درمورد مزایا و معایب ادامه این رابطه فکر کنید.

به هر سمتی که می‌رید، باید از حالا به بعد کاملاً درمورد خواسته‌ها و نیازهاتون از رابطه با خودتون روراست باشید. زمانی که به ادامه رابطه با همسر خیانتکارتون فکر می‌کنید، این‌ها رو از خودتون بپرسید:

  • واقعاً می‌تونم همسر بی‌وفام رو ببخشم؟

اگر تصمیم به ادامه رابطه دارید، واقعاً می‌تونید چشم روی خیانت همسرتون ببندید؟ اگر نتونید خود عمل رو هم ببخشید، هرگز نمی‌تونید رابطه موفقی داشته باشید.

پس از گذروندن دوره غم و ماتم، فکر مداوم به این پرسش و بی‌عقلی که «آیا یک خیانتکار می‌تونه تغییر کنه؟» فقط دو طرف رو آزار می‌ده و آسیب می‌زنه.

  • هرگز می‌تونم دوباره به همسرم اعتماد کنم؟

کسی که یک بار خیانت کرده دوباره هم می‌تونه خیانت کنه. اعتمادی که از دست رفته رو سخت می‌شه دوباره به دستش آورد. همسر خیانتکار شما باید 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته تلاش کنه تا بتونه دوباره اعتماد شما رو نسبت به خودش جلب کنه.

باید تلاش کنه تمام الگوهای رفتاری یه فرد خیانتکار رو کنار بذاره و کاملاً درمورد جاهایی که میره و کارهایی که می‌کنه شفاف باشه تا شما یک بار دیگه امنیت و راحتی در رابطه‌تون احساس کنید.

مجموعه نشونه‌های خیانت رو بررسی کنید. بخشش مسیر دشواریه ولی خب شدنیه. با حضور در جلسات مشاوره و دردل کردن درمورد علایق و کمبودهای هر دو طرف در رابطه این مسیر می‌تونه برای زوجین راحت‌تر طی بشه.

  • جدایی یا ادامه زندگی شما چه تاثیری روی خانواده یا فرزندان می‌گذاره؟

وارد کردن فرزندان در رابطه جدید دنیایی از توجه و رسیدگی رو با خودش به همراه میاره. جدایی چه تاثیری روی اون‌ها می‌گذاره؟ چطور  طی این دوره چالش‌برانگیز برای برقراری ثبات رفتاری خودتون با فرزندان تلاش می‌کنید؟

در نحوه برخورد با فرد خیانتکار، خصوصیات زیادی از همسر خیانتکار یا نشونه‌های خیانت وجود داره که باید برای تصمیم درمورد ادامه یا جدایی بهشون فکر بشه.

در پس هر دو گزینه عواقب احساسی ناخوشایندی وجود داره. بعضی‌ها انتخاب می‌کنند ادامه بدند و تلاش کنند رابطه‌شون رو تقویت کنند. بعضی دیگه انتخاب می‌کنند جدا بشند و دنبال رابطه عاشقانه با کسی بگردند که برای اعتماد و وفاداری‌شون احترام قائل باشه.

تصمیم شماست که در برخورد با فرد خیانتکار از کدوم مسیر برید. مطمئن بشید مسیری که انتخاب می‌کنید بهترین گزینه برای شما و خوشبختی شماست.

اسکرول