با اضطراب بعد از خیانت چه کنیم؟

depression g6b989fa53 1280

اضطراب بعد از خیانت بعد از تجربه دردناک خیانت، ضربه شدید روحی به فرد وارد کند. خیانت، شما را بیش از حد ناراحت می‌کند، چه شما کسی باشید که رابطه نامشروع داشته و چه به شما خیانت شده باشد. متاسفانه، اضطراب و تجربه خیانت داشتن با هم اتفاق می‌افتند. چه این رابطه نامشروع احساسی باشد و چه واقعا اتفاق افتاده باشد، از سر گذارندن این تجربه در هر دو صورت بدترین جنبه‌های هر فرد را آشکار می‌کند؛ بماند سایر مواردی از جمله دل‌شکستگی، فرسودگی، و  یک عالمه از صفات ناخوشایند دیگر!

ممکن است تصور کنید بسیار بی احتیاطی به خرج داده‌اید، ولی در واقع تجربه اضطراب بعد از خیانت رایج است و ممکن است مدتی طول بکشد. برای اطلاع از نحوه غلبه بر خیانت و ادامه زندگی با همسرتان ادامه مقاله را بخوانید. مهم‌تر از همه این است که با نحوه غلبه بر درد خیانت آشنا شوید.

اضطراب چیست و بر مغزتان چه تاثیری می‌گذارد؟ 

ممکن است به خودتان بگویید شما فردی قوی‌ هستید که هر چیزی را می‌توانید تحمل کنید. ممکن است به محض این‌که در جریان ماجرا قرار بگیرید و بفهمید که این احساس نگرانی از کجا نشات می‌گیرد، بتوانید بر اضطراب بعد از خیانت غلبه کنید.

تلاش برای فراموش کردن خیانت در ازدواج به استرس مزمن منجر می‌شود که هورمونی به نام کورتیزول را ایجاد می‌کند. کروتیزول در مغز اختلال خلقی ایجاد می‌کند و معمولا به افسردگی و اضطراب منتهی می‌شود. استرس و اضطراب مزمن تاثیر مخربی روی سلامتی جسمی و روحی دارد. اضطراب شما را مستعد بیماری و ناخوشی می‌کند و باعث می‌شود همیشه از نظر بدنی احساس خستگی کنید. کمی اضطراب بعد از وقوع خیانت عادی است اما نادیده گرفتن این احساسات و تسلیم شدن به رنج آن ممکن است به شدت گرفتن اضطراب منجر شود که اغلب به نتایج ناگواری در طولانی مدت بدل می‌شود.

عوارض جانبی اضطراب بعد از رابطه

اضطراب ناشی از خیانت به همسر نیز رایج است و می‌تواند به موارد زیر بیانجامد:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • وحشت‌زدگی
  • ترس
  • مشکلات تنفسی
  • مشکل در خوابیدن
  • تپش قلب

اضطراب در رابطه ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

  • شما و یا همسرتان بر اثر رابطه نامشروع پیوند اعتمادتان را برهم زده‌اید.
  • جروبحث مداوم بر سر مسائل جزئی و یا پر‌اهمیت
  • استرس ناشی از کار و یا شرایط خانوادگی
  • مشکلات سلامتی و مریضی بد‌حال
  • منفی‌نگری و رفتار کنترل‌گرایانه

برخی از اثرات مخرب اضطراب بعد از تجربه خیانت عبارت انداز:

1. وابستگی عاطفی

وقتی در مورد آینده‌ی رابطه‌تان دچار اضطراب می‌شوید، واکنش عادی شما این است که محکم به آن چیزی بچسبید که فکر می‌کنید دارید از دستش می‌دهید که در اینجا همان شریک زندگیتان است.

ولی، خیانت چه تغییری در شما ایجاد می‌کند؟

اگر بعد از این‌که خیانت اتفاق بیافتد، بخواهید با همسرتان زندگی کنید، ممکن است از ترس این‌که دوباره به احساساتتان صدمه بزند بسیار به او وابسته ‌شوید. این نوع وابستگی که از اضطراب بعد از تجربه خیانت نشات می‌گیرد باعث‌ می‌شود در رابطه‌ای گیر کنید که احساس می‌کنید کنترل کمی بر آن دارید.

وابستگی بیش از حد بسیار با از دست دادن حس استقلال، غیرت، و عدم اعتماد به شریک زندگیتان در ارتباط است. خیانت در طولانی مدت آنقدر روی شریکتان تاثیر می‌گذارد که ممکن است به اعمالتان شک کند. از طرفی، احساس گناه شریکتان بعد از خیانتی که به شما کرده ممکن است آن‌ها را به رفتار وابسته‌ای سوق دهد که بعدا از آن پشیمان شوند.

2. مجازات

نگرانی شما در مورد چگونگی برخورد با رابطه نامشروع ممکن است دو نوع مجازات را به همراه داشته باشد. اولا ممکن است به خاطر آسیب روحی و خیانت به اعتمادتان بخواهید شریکتان را مجازات کنید. ممکن است این امر به صورت حرف‌های تنفرآمیز، خراب کردن زندگی اجتماعی و حرفه‌ای وی و خیانت متقابل از سر لجبازی، خود را بروز دهد. علاوه بر این ممکن است خودتان را به دلایلی سرزش کنید مثلا به خاطر این‌که اجازه داده‌‌اید این اتفاق بیافتد، یا این‌که از نشانه‌های این رابطه نامشروع قبلا اطلاع پیدا نکرده‌اید، و یا در آخر به خاطر داشتن رابطه نامشروع همسرتان شما نیز به وی خیانت کنید.

علاوه بر این، ممکن است خودتان را سرزنش کنید چون اجازه داده‌اید این اتفاق بیافتد، یا از قبل نتوانستید نشانه‌های خیانت را  تشخیص دهید و یا این‌که همسرتان این رابطه نامشروع را داشته است. به همین ترتیبريال اضطراب خود را به صورت رفتارهای مخربی مانند مصرف مواد مخدر، پرخوری، و خود‌تخریبی خود را نشان دهد.

3. خودداری از عشق، رابطه جنسی و خود رابطه

وقتی شریک زندگی خیانت می‌کند، باعث می‌شود که احساس کنید کنترل زندگی را کاملا از دست داده‌اید. راهی که می‌توانید کنترل را برگردانید عدم اظهار محبتبه همسرتان است. یعنی از ابراز عشق، برقراری رابطه جنسی و اعتماد داشتن به وی، سایر اطلاعات زندگیتان امتناع می‌کنید. همچنین ممکن است به عنوان نوعی مجازات از بهبود رابطه امتناع کنید. صرفنظر از این‌که چطور این کار را انجام می‌دهید، ممکن است احساس کنید با نادیده گرفتن همسرتان خودتان را از احساس صدمه دیدن حفظ کرده‌اید. اما ترس از خیانت دیدن هنوز وجود دارد، و ممکن است حس خفقان به شما دست بدهد.

4. خلا عاطفی و گوشه گیری

شوکه شدن از این خبر تاثیر روانی بسیار ناگواری روی وضعیت روحی شما خواهد داشت. این امر سبب خلا عاطفی و بی حسی عاطفی می‌شود. برخی اضطراب، خلا عاطفی و شوک ناشی از خیانت را آنقدر شدید می‌یابند که بعضی از روان‌شناسان روش‌های مشاوره بیماران مبتلا به PTSD (اختلال استرس پس از خیانت) را در مورد زوج‌هایی در نظر می‌گیرند که در معرض حملات اضطراب پس از وقوع خیانت در رابطه‌شان هستند.

ممکن است از خود بپرسید، آیا احساس گناه پس از خیانت اصلا از بین می‌رود؟ و اگر هم همینطور باشد چطور خیانت را فراموش کرد و دوباره پیش هم ماند؟ چگونه باید رابطه را قطع کرد؟

اگر شریک زندگیتان بخواهد ازدواجتان را حفظ کند شما هم باید این کار را انجام دهید هرچقدر هم که دشوار باشد. در مورد آن بحثی آزاد داشته باشید، و اگر درجایی به بن‌بست رسیدید، با یک مشاور خانواده مشورت کنید. اما اگر می‌خواهید پس از خیانت دیدن، احساس ناامنی نداشته باشید، پاسخ آسان است. مهم نیست به شما چه می‌گویند، به خودتان اعتماد داشته باشید. این همسرتان بوده که به جای حل مشکل به شما خیانت کرده است. تقصیر شما نیست. اضطراب بعد از خیانت در ازدواج امری عادی است. ولی نباید اجازه دهید شما را آزار دهد.

5. نگرش کنترل‌گرایانه  

 وقتی فردی احساس ناامنی می‌کند، ممکن است همسرش را محاکمه و یا تحت کنترل قرار دهد. اگر بعد از رابطه عشقی همسرتان بخواهید با وی زندگی کنید، گرایش طبیعیتان به رفتار کنترل‌گرایانه طبیعی است. این رفتار بخشی از اضطراب بعد از خیانت است. ممکن است از همسرتان بخواهید به تلفن و یا سایر وسایلشان آزادانه دسترسی داشته باشید. همیشه می‌خواهید بدانید کجا هستند و درصورتیکه این نیاز را پاسخ ندهند به حملات اضطراب بعد از خیانت دچار شوید. تسلط کامل داشتن روی رابطه ممکن است به شما حس رهایی‌بخشی بدهد، ولی از نظر احساسی شما را فرسوده می کند و تنها شک مداوم را به بار می‌آورد. اثرات راون‌شناسی همسر خیانت‌کار مخرب است، و انجام چنین کارهایی بعد از وقوع خیانت احساس اضطراب بیشتری را به همراه می‌آورد.

چه زمانی بعد از خیانت موضوع را رها کنیم.

انتقادات مداوم، تهدیدهای روان‌شناختی،استفاده مداوم از گناه به عنوان سلاح، نیازمند شفاف سازی مداوم است و با توجه به شرایط، تضعیفِ زندگی اجتماعیِ همسرتان ممکن است توجیه داشته باشد. و ممکن است او نیز در این لحظه گناهکار باشد. عاقبت اما مجبورید به همان نقطه‌ای برگردید که باید روابطتتان را بهبود ببخشید بدون این‎که مدام از نظرتان همسرتان را خیانت‌کار بدانید مگر این‌که خلاف آن ثابت شود.  اگر نتوانید این را انجام دهید، دلیلی ندارد به خاطر اضطراب ناشی از خیانت وی، خود را نارحت کنید. همچنین توجیهی ندارد در رابطه‌ای بمانید که اختلافات در آن پایان نمی‌یابند و یا دوباره به صمیمیت بر‌نمی‌گردد.

چگونه بر اضطراب بعد از خیانت غلبه کنیم؟

چگونه بعد از خیانت دیدن با هم آشتی کنیم؟

برای زوج‌هایی که بعد از خیانت در کنار هم می‌مانند، مشاوره خانواده بسیار توصیه می‌شود. اگر از همسر خیانت‌کار خود جدا شده‌اید، به صورت خصوصی به جلسات بروید تا ناامنی‌ها و اضطراب بعد از خیانت را مدیریت کنید. ممکن است از خود بپرسید چقدر طول می‌کشد که چگونه می‌توانید بر خیانت غلبه کنید، ولی پاسخ به این بستگی دارد که آیا به آسانی به خودتان اجازه می‌دهید اضطراب‌تان کمتر شود و چقدر همسرتان در این مسئله به شما کمک می‌کند. همین امر اثر قابل توجهی روی مراحل فراموش کردن خیانت در زوجین می‌شود. هرچند اضطراب بعد از خیانت عادی است، ولی این بدین معنا نیست که احساس خوبی به شما دست می‌دهد یا به شما کمک می‌کند بر دردی که احساس می‌کنید غلبه کنید. مشاوره، خصوصا زمانی‌که قصد ادامه زندگی با همسرتان را دارید گزینه عالی برای درمان اضطراب مزمن بعد از خیانت است. روش‌های دیگر برای غلبه بر اضطراب ناشی از خیانت دیدن عبارت اند از: مشغول شدن به سرگرمی جدید، ورزش کردن، افراد مثبت را دوروبرتان داشته باشید، منتظر بودن یا طرح‌هایی جدیدی ریختن برای آینده که هرکدام مرحله‌ای برای غلبه بر احساس اضطراب بعد از خیانت است. این امر به شما کمک می‌کند مشتاق هدفی مثبت باشید

آیا بعد از خیانت، ممکن است رابطه به حالت عادی برگردد؟ خب این مسئله به چندین عامل بستگی دارد. برای شروع دوباره، رابطه چقدر مختل شده است. زوجین چقدر تلاش می‌کنند که رابطه را به روال عادی برگردانند؟

از نظر برخی، اضطراب بعد از خیانت هیچ‌وقت از بین نمی‌رود ولی زوج‌هایی هستند که تلاش می‌کنند به هر ترتیبی که شده انجامش دهند.


اسکرول