چگونه زوجین می‌توانند در حین جدایی موقت در یک خانه زندگی کنند؟

آیا می‌توان ضمن جدا شدن از طرف مقابل خود با او در یک خانه مشترک زندگی کرد؟ شاید این کار تا حدی غیرممکن به نظر برسد، اما اگر روش درست آن را بدانید می‌بینید که چندان نیز غیرممکن نیست. برخلاف تصور عامه مردم، وقتی در ازدواجی جدایی موقت به وجود آید، این جدایی همیشه به معنای پایان رابطه نیست.

بنابراین، منظور دقیق از جدایی موقت چیست؟

جدایی موقت به این معناست که دو طرف مدتی بدون برقراری هیچ‌گونه ارتباط با یکدیگر از هم فاصله بگیرند و با استفاده از این زمان جدایی، درباره تمایل خود برای ادامه رابطه با یکدیگر تصمیم‌گیری کنند.

این تنهایی به فرد کمک می‌کند تا بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی به بررسی مشکلات خود بپردازد، تنها زندگی کردن را تجربه کند و طعم آزادی را بچشد. شاید بتوان این وضعیت را شبیه به دکمهٔ «پشت خط» تلفن نامید (ازدواج پشت خط  یا در انتظار).

همان‌طور که از نام این نوع جدایی پیداست، جدایی موقت معمولاً با زندگی طرفین در مکان‌های جداگانه انجام می‌شود. حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان ضمن زندگی در یک خانه مشترک، جدایی موقت را تجربه کرد؟ شاید گاهی افراد بنا بر شرایط مالی یا تعهدات خانوادگی قادر به ترک خانه مشترک خود نباشند. البته باید توجه داشت که ممکن است برای درک بهتر موضوع می بایست با مشاور خانواده ارتباط بگیرید.

در اینجا به چند راهکار مفید برای قطع کردن موقت یک رابطه در زندگی مشترک و کسب موفقیت در این نوع تجربه اشاره می‌شود.

دلایل رایج جدایی موقت در خانه مشترک

معمولاً جدایی‌های موقت و قطع کردن رابطه در یک ازدواج چیزی بیش از تصور ما رخ می‌دهد. البته این نوع جدایی در حین داشتن زندگی مشترک، از مزایای خاص خود نیز برخوردار است.

در اینجا به سه مورد از رایج‌ترین دلایلی که افراد تصمیم به جدایی موقت میگیرند اشاره می‌شود.

  • برقراری رابطه خارج از ازدواج

یک دلیل شایع جدایی موقت زوجین ضمن زندگی در یک خانه مشترک، روابط خارج از ازدواج طرفین است که حتی گاهی منجر به جدایی کامل و پایان یک زندگی مشترک می‌شود.

سخت‌ترین جنبه بازسازی یک رابطه از دست رفته، جلب اعتماد مجدد طرف مقابل است.

حتی اگر در پایان جدایی موقت خود مجدداً باهمسر خود در یک خانه زندگی می‌کنید، اما جلب اعتماد مجدد شریک زندگی خود ممکن است بسیار دشوار باشد.

خیانت، گاهی خیانت یکی از زوجین باعث می‌شود که فرد خیانت دیده با خیانت کردن متقابل درصدد انتقام‌گیری از طرف خود برآید.

رابطه نامشروع: قاتل تقریباً فوری یک رابطه، برقراری رابطه نامشروع است که درد و رنج عمیقی در فرد خیانت دیده ایجاد می‌کند. این نوع رابطه نه‌تنها احساس خوشبختی طرفین را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند اساساً شخصیت افراد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

درنتیجه خیانت، فرد مقابل دچار احساس اضطراب، بی‌تفاوتی و افسردگی می‌شود. غم و اندوه ناشی از خیانت دیدن حتی ممکن است منجر به اختلال تنش‌زای پس از رویداد شود.

بنابراین چگونه می‌توان ضمن وجود اختلاف در روابط زوجین وزندگی مشترک در یک خانه، روابط خود را با طرف مقابل قطع کرد؟

شاید برای شروع بهتر باشد تا چند قانون اساسی در روابط خود وضع کرد.

  • احساس پوچی

دغدغه‌های زیاد نگهداری از بچه‌ها در خانه، دانشگاه رفتن آن‌ها و سپس ازدواج آن‌ها ممکن است باعث شود که با گذشت زمان، زوجین نسبت به هم احساس بی‌نیازی کنند و از کارهای روزمره خود فاصله بگیرند.

به همین دلیل است که بسیاری از زوجین پس از اینکه فرزندان خانه والدین خود را ترک می‌کنند، از هم جدا می‌شوند. گاهی جدایی موقت در حین زندگی مشترک زمانی اتفاق می‌افتد که والدین آن‌قدر تمرکز خود را روی تربیت فرزندان خود قرار داده‌اند که روابط دونفره خود را فراموش کرده‌اند.

گاهی زوجین فراموش می‌کنند که آن‌ها علاوه بر پدر و مادر بودن باید زندگی شخصی خود را نیز داشته باشند.

  • اعتیاد

همچنین، اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌تواند باعث ایجاد بی‌اعتمادی در یک رابطه شود و درنتیجه منجر به زندگی جداگانه زوجین در یک خانه شود. مصرف مواد مخدر ممکن است منجر به ایجاد مشکلات زیر شود:

  1. –          ضعف در برآورد مخارج
  2. –          بی‌ثباتی عاطفی و مالی
  3. –          نوسانات خلقی سریع
  4. –          رفتار خارج از شخصیت

در ابتدا، ممکن است این زوجین از هم جدا شوند اما درعین‌حال در یک خانه مشترک زندگی کنند و در ادامه چنانچه مشکل بین آن‌ها حل نشود، ممکن است تصمیم به جدایی بگیرند و جدا از هم زندگی کنند.

نحوه جدایی موقت در یک خانه مشترک یا نحوه جدایی از همسر ضمن زندگی با یکدیگر

اگرچه در چنین وضعیتی بسیاری از زوجین دچار طلاق عاطفی می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها مجبورند به لحاظ فیزیکی نیز از هم جدا شوند. جدایی موقت معمولاً در یک خانه مشترک اتفاق می‌افتد، به خصوص زمانی که زوجین صاحب کودکان خردسال نیز باشند.

در اینجا به چند راهکار مؤثر برای موفقیت در جدایی موقت اشاره می‌کنیم:

آتش‌بس برقرار کنید و دلایل خود را توضیح دهید

اگر تمام وقت خود را صرف مشاجره با یکدیگر کنید، جدایی موقت ضمن زندگی در یک خانه مشترک چندان مؤثر نخواهد بود. جدایی دوستانه وزندگی زیر یک سقف قوانین خاص خود را می‌طلبد.

بر سر مدت زمان جدایی موقت خود با یکدیگر به توافق برسید تا بتوانید آتش‌بس برقرار کنید. قوانین جدایی را در خانه برقرار کنید. مشاجره با یکدیگر را کنار بگذارید. همچنین باید برای طرف مقابل دلایل خود برای جدایی را توضیح دهید. مسائل را روشن کنید و ببینید که آیا در حین جدایی می‌خواهید باهم زندگی کنید یا خیر.

  • قانون‌گذاری

چند سؤال که لازم است در فهرست جدایی موقت خود بگنجانید عبارت‌اند از:

  1. – آیا برای جدایی موقت خود حد و مرزی قائلید؟
  2. –          آیا در طول این جدایی موقت می‌توانید با افراد دیگر رابطه برقرار کنید؟
  3. –          آیا می‌توانید در طول این مدت با یکدیگر تماس برقرار کنید یا به یکدیگر پیامک ارسال کنید؟
  4. –          چگونه می‌توانید از منابع مالی یا وسائل نقلیه مشترک خود استفاده کنید؟
  5. –          آیا در پایان این جدایی قصد دارید تا دوباره باهم زندگی کنید یا این جدایی صرفاً برای یافتن تمکن مالی یکی از طرفین برای ترک خانه است؟
  6. –          آیا در طول جدایی موقت نمی‌توانید رابطه جنسی داشته باشید؟

این‌ها برخی قوانین اساسی هستند که باید در هنگام جدایی موقت وزندگی در خانه مشترک در نظر داشته باشید.

حتی می‌توان به عنوان بخشی از قوانین جدایی موقت، یک «توافقنامه جدایی در خانه» برای خود بنویسید. شاید بهتر باشد که برای انجام این کار از یک درمانگر کمک بگیرید تا در مورد وضع این قوانین به‌طور دوستانه و بدون هیچ‌گونه بحث یا اختلاف نظر صحبت کنید.

  • ساختار ایجاد کنید

جدایی موقت به این معناست که زمانی را به صورت جدا از هم صرف کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید به رابطه خود ادامه دهید. بنابراین، چگونه می‌توان ضمن جدایی از هم، در یک خانه مشترک زندگی کرد؟

اینجاست که ایجاد یک ساختار مشخص برای زندگی جداگانه در یک خانه مشترک وارد عمل می‌شود.

این زوجین هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا در طول این مدت جدایی در خانه با یکدیگر صحبت می‌کنند یا خیر. آیا در حین جدایی، رفتار آن‌ها با یکدیگر صمیمانه خواهد بود یا خیر.

بله، در این نوع جدایی زندگی جداگانه به معنای توافق برای تعیین مرزهایی در زندگی است.

  • روحیات کودکان را در نظر بگیرید.

اگر زوجین صاحب فرزند باشند، ساختار این جدایی بسیار مهم است. بررسی کنید که آیا می‌خواهید به عنوان والدین جداشده هریک تصمیمات خاص خود را داشته باشید یا در یک جبهه همگام برای جدایی موقت با بچه‌ها صحبت خواهید کرد.

اگر می‌خواهید همگام بمانید، آیا روال عادی زندگی گذشته را حفظ خواهید کرد تا کودک یا کودکان شما احساس امنیت کنند یا خیر. این روال عادی زندگی می‌تواند با برنامه‌ریزی برای برخی فعالیت‌ها همراه باشد. مثلاً چه کسی شام درست کند، چه کسی بچه‌ها را از مدرسه بیاورد و یا چگونه روزهای تعطیل را باهم وقت بگذرانید.

اگر به عنوان یک خانواده، همیشه صبحانه یا شام را باهم میل کرده‌اید، به خاطر بچه‌ها به این کار خود ادامه دهید.

بهتر است زوجین روال عادی زندگی خود را حفظ کنند و نسبت به تأثیری که وضعیت رابطه آن‌ها ممکن است بر فرزندانشان بگذارد حساس باشند.

به‌عنوان‌مثال، دیدن اینکه شما در حین این جدایی با فرد دیگری وقت بگذرانید ممکن است چه تأثیری بر روحیه فرزندتان بگذارد. آیا درباره این موضوع با طرف مقابل خود تصمیم‌گیری کرده‌اید؟ آیا اجازه دارید در طول جدایی موقت با افراد دیگر رابطه داشته باشید؟ همیشه به این مسئله دقت کنید.

  •  یک جدول زمانی برای خود ایجاد کنید

بعداز مشخص کردن علت و چگونگی جدایی موقت خود و زندگی در یک خانه مشترک، باید مشخص کنید تا چه زمانی این وضعیت ادامه یابد؟ یک راه‌حل بسیار خوب برای جلوگیری از غفلت ناخواسته از تعیین تکلیف جدایی موقت، ایجاد یک جدول زمانی است.

درباره زمان موردنیاز برای جدایی موقت و بازگشت رابطه در پایان این دوره جدایی باهم تصمیم بگیرید و در بحث درباره سرنوشت رابطه خود قاطع باشید.

 با این راهکار زوجین به نتیجه دقیقی از ایجاد یک جدول زمانی دست خواهند یافت.

  • اجازه دهید اتفاق بیفتد

شاید در یک برهه از زمان احساس کنید که پیش از این برای پایان دادن به رابطه خود با طرف مقابل سختگیر بوده‌اید. اما، با ادامه یافتن این جدایی موقت شما به عنوان یک فرد مجرد، تصور بهتری از زندگی خود پیدا می‌کنید. شاید متوجه شده باشید که دوست دارید بیشتر و بیشتر به شریک زندگی خود نزدیک شوید.

اگر دیدید که یک‌بار دیگر شروع به خوابیدن در یک تخت مشترک کرده‌اید یا شب‌های خود را باهم می‌گذرانید – فقط از آن لذت ببرید. نیازی به زیر سؤال بردن تک‌تک جنبه‌های تعاملات شما نیست. اگر قرار است باهم بمانید، مشخص خواهد شد.

جدایی موقت در خانه مشترک می‌تواند مؤثر باشد

اگر شما خواهان این جدایی هستید، بهتر است رفتار مؤدبانه‌ای داشته باشید و حواستان به شریک زندگی‌تان باشد و بدانید که هنوز باید فضایی را باهم به اشتراک بگذارید.

اگر طرف مقابل شما خواهان این جدایی است، باز هم لازم است تا با دادن فضایی که برای تصمیم‌گیری به آن نیازمنددید به شریک زندگی خود احترام بگذارید.

همچنین، اگر نمی‌دانید که این جدایی چقدر ادامه خواهد یافت، مکان‌هایی که به عنوان یک فرد یا یک زوج در آن احساس راحتی دارید را در نظر بگیرید تا این جدایی موقت به خوبی پیش رود.

بنابراین، جدایی موقت در یک خانه مشترک به شرطی امکان‌پذیر است که قبل از تصمیم‌گیری پیرامون بازگشت به رابطه، طرفین برای خود یک سری قوانین تعیین کنند و در برخورد با یکدیگر ادب و احترام را رعایت کنند.

درنهایت، اگر در طول دوره جدایی موقت، یکی از شما به این نتیجه رسید که  قوانین تعیین‌شده مؤثر نیست یا می‌خواهید مسیری را که در آن هستید تغییر دهید، این موضوع را به شکلی سالم با شریک زندگی خود در میان بگذارید.

بایددر نهایت تاکید نماییم که کمک گرفتن از یک مشاور خانواده اولویت به همه چیز برای نجات زندگی تان دارد.


اسکرول