چگونه یک رابطه زناشویی را دوباره بسازیم

moving on gb2dbbaea0 1920

ازدواج یک رابطه محرمانه قانونی است که در سراسر جهان محترم شمرده می‌شود. اعتماد زوجین به یکدیگر از اهمیت زیادی در ازدواج برخوردار است و می‌تواند یک ازدواج ناموفق را به یک ازدواج موفق تبدیل کند.

با این حال، ایجاد اعتماد و بنابراین تبدیل زندگی زناشویی به یک زندگی موفق نیاز به از خود گذشتگی‌ها و فداکاری‌هایی دارد که هر دو فرد باید درباره آن به توافق برسند.

همچنین ذکر این نکته لازم است که اعتماد، که اساس یک زندگی رضایت‌بخش پس از ازدواج را پایه‌ریزی می‌کند، چیزی نیست که یک شبه به دست آید. برای ایجاد اعتماد نیاز به تلاش مستمر است، بویژه اگر ازدواج شما با مشکلاتی مواجه شده است. اعتماد بین زوجین نقشی حیاتی را در بازسازی ازدواج ایفا می‌کند.

اگر شما با مشکلات زناشویی مواجه شده‌اید و می‌خواهید ازدواجتان را دوباره سر و سامان ببخشید، هفت مرحله‌ای که درادامه ارائه شده است می‌تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند:

البته همواره کمک گرفتن از یک مشاور خانواده برای آموزش دیدن و نجات رابطه شما بسیار مهم می باشد.

1. ایجاد تعهد

پیش از هر گونه تلاش برای بازسازی رابطه زناشویی خود، متعهد بودن به هدف بسیار ضرورت دارد. اَعمال بر اساس نیات شکل می‌گیرند، بنابراین برای بازسازی ازدواجتان باید در ابتدا مشخص کنید که قصد انجام چه کاری را دارید و قصد و نیتتان از انجام این کار را بویژه برای خودتان مشخص کنید.

شما باید کاری که امید به انجامش دارید و کارهایی که می‌خواهید انجام دهید تا ازدواجتان دوباره سر و سامان بگیرد را به روشنی مشخص کنید. آگاهی از اهدافتان به شما کمک می‌کنید تا راهی را برای رسیدن به آنها پیدا کنید. شما باید عزم خود را برای بازسازی آنچه از دست رفته است جزم کنید. 

پیشنهاد: ازدواج من را نجات دهید.

2. از سر راه برداشتن موانع

جنبه مهم دیگر این است که مشخص کنید چه چیزی مانع رسیدن شما به یک ازدواج موفق می‌شود. به طور عمده دلیل ایجاد چنین موانعی این است که بعضی مواقع ممکن است شما حداقل در یکی از این چهار بازدارنده لازم برای بازسازی ازدواجتان شکست خورده باشید: نبخشیدن، تعاملات غیردوستانه، غیر قابل اعتماد بودن و شک و تردید از اینکه دوباره اعتمادتان را از دست دهید (احساس خیانت).

یک پرسش: آیا ازدواج شما مایه خوشبختی شما یا مایه دردسر شما است؟

بنابراین تمرکز خود را بر حذف این موانع به منظور ساختن بنای یک زندگی زناشویی شاد قرار دهید. درباره گفتگو با همسر خود درباره این مشکلات مردد نباشید.

3. ببینید رابطه شاد برای شما و همسرتان به چه معنا است.

از نظر شما ویژگی‌های یک رابطه رضایت‌بخش چیست؟ و مهم‌تر اینکه ویژگی‌های یک رابطه رضایت‌بخش از نظر همسرتان چیست؟ در حالی که به این پرسش توجه می‌کنید، به این موضوع نیز توجه کنید: سه چیز هر رابطه‌ای را لذت‌بخش می‌سازد که عبارتند از:

عشق

اعتماد

ارتباطات شفاف

البته هیچ معادله یا فرمول جامعی برای لذت‌بخش بودن رابطه وجود ندارد. این تا حدود زیادی تغییرپذیر است و تا حدود زیادی بستگی به تجربیات شخصی هر فردی دارد.

برای نمونه، ممکن است تعریف شما از سعادت و موفقیت در یک ازدواج بسیار متفاوت از تعریف همسر شما از این موارد باشد. ممکن است آنچه موجب می‌شود شما احساس دوست داشته شدن کنید با آنچه باعث می‌شود همسرتان احساس دوست داشته شدن کند یکسان نباشد.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌شود که این مفهوم را بپذیرید و ببینید که معنای یک رابطه لذت‌بخش برای شما و همسرتان چیست. تلاش کنید تا از خواسته‌های خود و همسرتان آگاهی یابید و سپس از این آگاهی برای تقویت رابطه خود استفاده کنید.

4. مطالبات خود را تعدیل کنید

 بسیاری از زوج‌ها در نهایت مشکلات و جر و بحث‌هایی را پس از ازدواج تجربه می‌کنند. برخی از مشکلات و مشاجرات در ازادواج قابل پیش‌بینی هستند و می‌توان از آنها دوری کرد. برخی از مشکلات قابل پیش‌بینی نیستند و باید در زمان مناسب خود حل و فصل شوند تا رابطه زناشویی حفظ شود. بازسازی رابطه زناشویی نیازمند این است که هر دو طرف برای داشتن یک پیوند بهتر تلاش کنند.

وقتی که مشکلات و دعواها با مشارکت هر دو طرف حل و فصل شد، می‌توانند موجب تقویت عشق‌ورزی در یک رابطه شوند و این شانس را برای آن زوج فراهم کنند تا از این مشکلات و جر و بحث‌ها درس بگیرند و روابط خود را بهبود بخشند و در جهت داشتن یک رابطه زناشویی موفق‌تر و شادتر حرکت کنند.

درک نیاز برای مدیریت مشکلات و دعواها می‌تواند به شما کند تا در حین تجربه آنها ازدواج خود را بازسازی کنید.

5. تاکید بر تغییر دادن خود نه تغییر دادن همسرتان

پافشاری بر اینکه همسر شما بر اساس خصوصیات شما زندگی کند همیشه موثر واقع نخواهد شد. نخست اینکه شما نمی‌توانید یک فرد دیگر را تغییر دهید. شما فقط می‌توانید خودتان را تغییر دهید. علاوه بر این، تلاش برای اینکه همسرتان را به شکل مورد نظر خود در آورید، باعث ایجاد تنش در روابط شما می‌شود و مانع تغییر و بهبودی آنها می‌شود.

علاوه بر این، صرف نظر از اینکه همسر شما تغییر می‌کند یا نه، همسرتان حس خوبی درباره رابطه‌اش با شما نخواهد داشت تا وقتی که تغییرات او را پذیرا باشید.

اگر گوشزد کردن به همسرتان برای تغییر کردن چیزی است که موجب خراب شدن رابطه زناشویی شما می‌شود، پس رابطه‌تان را دوباره بازسازی کنید. نکته بسیار مهم و موثر این است که شما مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید، به جای اینکه همسرتان را متهم کنید و از او بخواهید تا تغییر کند.

پیش از اینکه از همسرتان بخواهید تغییر کند، با ایجاد یک تغییر مثبت در خود شروع کنید.

6. از فرد سومی راهنمایی بخواهید

اگرچه زندگی زناشویی همراه با دخالت یک فرد سوم غیر قابل قبول است، اما گاهی اوقات لازم است که از دوستان وفادار و اعضای خانواده خود نصیحت و کمک بخواهید.

زوج‌های باتجربه می‌توانند به شما کمک کنند تا از مشکلات ویژه رهایی یابید. همچنین بسته به نوع مشکلات می‌توانید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

7. نیازهای احساسی همسرتان را برآورده کنید

متعهد بودن نسبت به نیازهای یکدیگر برای بازسازی ازدواجتان بسیار ضروری است، حال چه این نیازها جسمانی باشند، چه نیازهای مالی یا احساسی باشند.

دیدگاه افراد درباره عشق با هم فرق می‌کند. به اشتراک‌گذاری احساسات، ارزشمند بودن، سپری کردن زمان با یکدیگر، تقویت رابطه دوستی و صمیمیت بین زن و شوهر و به اشتراک‌گذاری تجارب، نمونه‌هایی هستند که به تقویت یک ازدواج کمک می‌کنند.

امکان بازسازی رابطه زناشویی وجود دارد. با وجود این، بازسازی رابطه زناشویی یک فرآیند طولانی است و نیاز به انگیزه و صبر دارد. وقتی رابطه زناشویی در حال بازسازی است، اعتماد بین زوجین نیز خیلی کم است و حتی کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند موجب متلاشی شدن دوباره آن شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما به هدف خود پایبند هستید و آمادگی عملی کردن آن را دارید. 

اسکرول