۱۵ راهکار درمورد اعتماد کردن در رابطه

به طور کلی، به عمل ایجاد اطمینان و توانایی متکی بودن به دیگران، اعتماد می‌گویند. اعتماد برای عملکرد در روابط نزدیک، شرکت سهامی و جامعه و برای شاد بودن نسبی افراد، ضروری است. اگر اعتماد نداشته باشید، ترس بر شما غلبه می‌کند. بنابراین، چگونه در یک رابطه، اعتماد‌سازی کنیم؟

اعتماد تا حدی که نگران کننده باشد و تجربیات خاص زندگی، می‌توانند بر توانایی افراد در اعتماد کردن به دیگران، تأثیر بگذارند. موضوع اعتماد در روابط، توجه می‌کند که آیا دو طرف رابطه به اندازه کافی با یکدیگر روراست و متعهد هستند یا نه.

توانایی اعتماد به همسر خود، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک رابطه است. اعتماد‌سازی در رابطه برای رضایتمندی از آن، ضروری است. عدم وجود اعتماد و صداقت، نشانه رابطه‌ای از هم پاشیده است. در این مواقع بهترین کار مخصوصا برای جلب اعتماد همسر بعد از خیانت گرفتن کمک از یک مشاور خانواده جهت رفع تعارض و کمک می باشد.

اعتماد در روابط به چه معناست؟

اعتماد و روابط نمی‌تواند به تنهایی وجود داشته باشند و اگر اعتماد را زیر پا بگذارید، احتمالاً روابط از بین می‌روند.

گفته می‌شود که اساس هر رابطه، اعتماد است که در نتیجه آن، ارتباطی قوی ایجاد می‌شود. اگر میان زوجین، اعتماد وجود نداشته باشد، روابط نمی‌توانند بیشتر شده و پیشرفت کنند تا به سطح عمیق‌تری برسند.

اعتماد موجب درک بهتر و احترام متقابل می‌شود. وقتی هر دو نفر بدون ترس از قضاوت با هم کنار می‌آیند، روابط پایدار‌تر می‌شوند.

چرا اعتماد در روابط از اهمیت برخوردار است؟

اعتماد در روابط، حائز اهمیت است چون اشاره دارد به این که چقدر می‌توانید به دیگران تکیه کنید. اگر اعتماد وجود نداشته باشد، عدم اطمینان و تردید بر روابط غلبه می‌کنند.

طبق تحقیقات، مردم، اعتماد را به عنوان علامت صداقت و نشان‌دهنده روابط احساسی و آسیب‌پذیری در روابط، ارزش‌گذاری می‌کنند. بنابراین به عنوان زوجی بدون اعتماد، خوشحال نخواهید بود.

روابط بر پایه اعتماد ساخته می‌شوند. اعتماد نشان‌دهنده این است که آیا می‌توانید از لحاظ عاطفی به کسی یا به زندگی وابسته باشید یا نه. وقتی بتوانید به همسر خود وابسته باشید، تجسم زندگی با آن‌ها آسان‌تر می‌شود و روابط سالم‌تری دارید.  

آموختن نحوه جلب اعتماد در روابط از یک مشاور خانواده نیز به شما کمک می‌کند تا روابط خود را بهتر کنید و به رشد فردی شما کمک می‌کند. و شما را از ذهنیتی که از تردید و عدم اطمینان نشأت می‌گیرد، دور می‌کند.

چه مدتی طول می‌کشد تا در یک رابطه، اعتماد ایجاد کنید؟

اعتماد، مشخص شده نیست و در گذر زمان به دست می‌آید. و بدست آوردن اعتماد در هر رابطه‌ای به اطمینان نیاز دارد.

روابط عاشقانه، تمرین مداوم در اعتماد‌سازی است که در گذر زمان می‌توانید روابط بهتری هم داشته باشید. هر مرحله از رابطه، چالش‌های خودش را دارد و هر دفعه، به صورت متفاوتی می‌توانید اعتماد به همسر‌تان را امتحان کنید.

سالم نگه داشتن بدن، تلاشی دائمی در زندگی است اما اگر عادت‌ها و نگرش درستی داشته باشید، آسان‌تر می‌شود. همین شیوه برای حفظ روابط سالم که بر‌اساس احترام و اعتماد متقابل ساخته شده‌اند هم به کار می‌رود.

وقتی همسر خود را به خوبی نمی‌شناسید، اعتماد به او دشوار خواهد بود. اما با آموختن نحوه جلب اعتماد در روابط، در صورتی که شروع به شناخت همسر خود کنید، می‌توانید رابطه خود را هم بهتر کنید.

اکنون که اهمیت اعتماد در روابط را می‌دانید، آیا کنجکاو هستید که چگونه می‌توان در روابط، اعتماد‌سازی کرد؟

در اینجا، توصیه‌هایی در‌مورد نحوه جلب اعتماد در روابط و نحوه بدست آوردن اعتماد دوباره در وقتی که روابط شما از مشکلاتی در‌مورد اعتماد رنج می‌برد، آورده شده است:

۱۵ راهکار برای کمک به جلب اعتماد در روابط

اعتماد، کلمه‌ای شش حرفی است که می‌تواند رابطه‌ای را بسازد یا خراب کند. روابط بر پایه اعتماد ساخته می‌شوند و با کمی تلاش و آگاهی، می‌توانید به پیشرفت آن کمک کنید. با کمک ۱۵ راهکاری که در ادامه ذکر شدند، نحوه اعتماد‌سازی در روابط را بیاموزید و سپس، مراقب تغییرات مثبت باشید.

  • به طور مؤثری ارتباط برقرار کنید

آیا به دنبال پاسخی برای سوال نحوه اعتماد‌سازی در روابط باشیم؟

ارتباط، عامل مهمی در جلب اعتماد میان زوجین است. زوجین به جای اینکه حل مشکلات را به تأخیر بیاندازند و به جلب اعتماد در رابطه فکر کنند، باید در‌مورد مشکلات با همدیگر صحبت کنند.

وقتی بحث ارتباط به میان می‌آید، باید رو‌در‌رو صحبت کنید. ارتباط کلامی و فردی، پیوند زوجین در رابطه را تقویت می‌کند. لطفاً از طریق ایمیل یا تماس تلفنی با هم صحبت نکنید، اما در‌عوض، به طور مستقیم و خصوصی صحبت کنید.

وقتی در حال صحبت کردن هستید، مطمئن شوید که ارتباط چشمی با همسر خود داشته باشید، چون ارتباط چشمی حین صحبت کردن، پیوند زوجین را تقویت می‌کند. این علائم جزئی و غیر‌کلامی نیز به زوجین کمک می‌کند تا اهمیت اعتماد در رابطه را درک کنند.

  • رازی بین شما وجود نداشته باشد

اگر احساس می‌کنید راز‌هایی در رابطه شما وجود دارد که اذیت می‌شوید، چگونه به همسر خود اعتماد می‌کنید؟

صراحت برای جلب اعتماد در روابط میان شما و همسر‌تان، بسیار مهم است. اگر می‌خواهید دوباره اعتماد کنید، هیچ صداقت تخطی‌شده یا رازی نباید داشته باشید.

برای اعتماد در ازدواج و روابط، باید صداقت و صراحت داشته باشید. اعتماد‌سازی در روابط و نگه داشتن راز‌ها، متقابلاً هستند.

اگر می‌خواهید اعتماد همسر خود را جلب کنید، نباید رازی هم بین شما باشد و با همسر خود، صادق باشید. برای اینکه همسری قابل اعتماد باشید، باید در تمام رفتار و گفتار‌های خود با همسر‌تان روراست باشید.

چگونه در رابطه‌ای، اعتماد‌سازی کنیم؟ پاسخ ساده به این سوال، این است که از پنهان نگه داشتن هر رازی از همسر‌تان، خودداری کنید.

راز‌ها خیلی سریع روابط را بر‌هم می‌زنند، بنابراین بسیار مهم است که صادق باشید و در‌مورد مشکلاتی که به صورت فردی یا با هم دارید، صادقانه برخورد کنید. اگر در تلاش غلبه بر مشکلات مربوط به اعتماد هستید، حفظ بی‌طرفی و روشنفکری نسبت به همسر خود را تمرین کنید.

روشنفکری نسبت به همسر‌تان به او کمک می‌کند تا تلخ‌ترین و تأثیرگذار‌ترین راز‌های خود را با شما در میان بگذارد، که نشان‌دهنده اعتماد او به شماست.

  • نه‌گفتن را یاد بگیرید

اگر احساس می‌کنید که تسلیم خواسته‌های همسر خود می‌شوید، چه خواسته منطقی و چه غیر‌منطقی، چگونه می‌توانید در رابطه خود اعتماد داشته باشید؟

همیشه و برای هر تقاضایی که همسر‌تان دارد یا پیشنهاد می‌کند، نباید بله بگوئید. بهتر است که مجبور به تحمل انجام کاری که دوست ندارید، نشوید. اگر رابطه‌ای بر‌اساس برابری باشد، پیشرفت برای هر دو نفر شما آسان‌تر می‌شود. برای اعتماد‌سازی در رابطه، به خاطر داشته باشید که اگر انجام کاری را دوست ندارید، به راحتی نه بگوئید. نباید در هر رابطه‌ای احساس اجبار در انجام کاری داشته باشید.

بنابراین، چگونه اعتماد فردی را در رابطه جلب کنیم؟

برای خوشحال کردن همسر‌تان یا اعتماد‌سازی در رابطه، به دنبال برآورده کردن هوس‌های او نباشید چون موجب فروپاشی رابطه می‌شود.

  • محدودیت‌هایی تعیین کنید

اگر یکی از شما دائما محدودیت‌ها را زیر پا بگذارد، چگونه به اعتماد‌سازی در رابطه می‌پردازید؟ تعیین محدودیت‌های مشخص با یکدیگر، برای اعتماد‌سازی میان زوجین، ضروری است.

بنابراین اگر همسر‌تان نمی‌تواند مفهوم زمان استراحت تنهایی یا محدودیت‌های مؤدبانه را درک کند، چگونه اعتماد او را جلب می‌کنید؟ یا شاید در‌مورد شما به عنوان همسر که در‌مورد نیاز به زمانی برای خودتان تردید دارید، چگونه می‌توانید اعتماد همسر خود را جلب کنید؟

تعیین محدودیت‌ها کمک می‌کند تا حدودی که از نظر عاطفی یا فیزیکی در رابطه راحت هستید را توضیح دهد.

محدودیت‌ها می‌توانند در‌مورد هر چیزی باشند: مقدار زمانی که به تنهایی نیاز دارید، چه حدی از راحتی که در گفتن در‌مورد رابطه خود با دیگران دارید و موارد دیگر. درک محدودیت‌های یکدیگر، زمانی که در‌مورد اعتماد‌سازی در روابط باشد، مؤثر است.

  • به قول خود پایبند باشید

اگر قول‌های عمل‌نشده رضایتمندی رابطه را کم کند، چگونه می‌توانید در آن رابطه اعتماد‌سازی کنید؟

همیشه به قول‌های خود پایبند باشید! سر قول‌ها و حرف‌های خود بمانید. اگر به همسر خود قول دادید تا کاری را انجام دهید، مطمئن شوید که حتماً آن کار را می‌کنید.

منطقی است که بخواهید سر قول خود بمانید اما کار‌های جزئی که قول می‌دهید، اغلب در روابط فراموش می‌شوند. اگر می‌خواهید در رابطه‌ای اعتماد‌سازی کنید، پایبند بودن به قول‌های خود در‌مورد کار‌های جزئی هم به اندازه کار‌های مهم، اهمیت دارند.

مثلاً اگر کاری را سر وقت انجام ندادید به همسر خود زنگ بزنید و توضیح دهید که چه چیزی مانع انجام آن شده، مثلاً به خاطر داشته باشید که آن مواد را از خواربار‌فروشی بگیرید و صورت‌حساب را سر وقت پرداخت کنید.

به خاطر داشته باشید که اعتماد با مسئولیت‌پذیری و با‌فکری با انجام این اقدامات جزئی نسبت به یکدیگر، بدست می‌آید. با‌وجود اینکه این کار‌های جزئی ممکن است فراموش شوند، اما مسیری بسیار طولانی برای ایجاد اعتماد در روابط دارند.

  • گول نزنید

آیا از خودتان پرسیده‌اید که چگونه به همسر‌تان اعتماد کنید؟ این تمایل ذاتی انسان است که قابل توجه افراد بیشتری شود، اما این به شما اجازه نمی‌دهد که همسر خود را گول بزنید.

در اینجا هشدار می‌دهیم در‌مورد اینکه بخواهید اعتماد همسر خود را جلب کنید، حتی اگر از رابطه خود خسته شده‌اید، مشکلات خود را حل کنید یا اولویت‌های دیگر خود در زندگی را دوباره تعیین کنید.

بنابراین چگونه در رابطه‌ای، اعتماد بدست آوریم؟

به عبارت ساده‌تر، نباید همسر خود را گول بزنید، چون آن‌ها سرگرمی نیستند که بخواهید از همراهی با آن‌ها لذت ببرید.

برای اعتماد‌سازی در رابطه، مطمئن شوید در‌مورد آنچه که بین شما اتفاق می‌افتد و راضی نیستید، به همسر خود می‌گوئید و مشکل را برطرف کنید یا قبل از اینکه به پایان دادن رابطه فکر کنید، از متخصصان کمک بگیرید.

تحقیقات نشان می‌دهد که خیانت همسر در گذشته، خطر خیانت دیگر در آینده را بیشتر می‌کند، که در این صورت، اعتماد به فردی خیانت‌کار، دشوار خواهد بود. چالش‌برانگیز‌ترین سوالی که باید پاسخ دهید، این است که نحوه بدست آوردن اعتماد بعد از خیانت چگونه است؟ بهتر است در روابط خود اعتماد‌سازی کنید و آن را حفظ کنید تا اینکه بعداً بخواهید در‌مورد نحوه اعتماد به فردی که شما را گول زده است فکر کنید.

  • مسئولیت کار‌های خود را بر عهده بگیرید

برای جلب اعتماد در رابطه، باید مسئولیت رفتار، کردار، و بی‌تحرکی خود را بر عهده بگیرید. سعی نکنید که تقصیر را به گردن فرد دیگر یا شرایط بیاندازید. برای آموختن نحوه جلب اعتماد در روابط، باید مسئولیت تمام کار‌های خود را بر عهده بگیرید.

کار‌هایی که در ادامه نام برده شده‌اند، ایده خوبی برای جلب اعتماد میان زوجین هستند:

. برنامه‌ریزی تفریح دو‌نفره

. گفتگو‌های مهم و جدی

. به کار بردن کلمات محبت‌آمیز برای یکدیگر

. معذرت‌خواهی کردن

. بیشتر وقت‌ها بگوئید دوستت دارم

. قدردانی از همسر‌تان

. تشکر از همسر‌تان

. رفتار دوستانه با زوج‌های موفق که رضایت از رابطه خود را به شما انتقال داده‌اند

. ایجاد و رسیدن به اهداف متقابل( موفقیت‌های شغلی، مالی و ورزشی)

این تمرین‌های اعتماد‌سازی برای زوجین، به استحکام اعتماد در رابطه کمک می‌کند و همینطور پاسخ این سوال که چگونه مشکلات مربوط به اعتماد در رابطه را حل کنیم، می‌دهد. یکی از روش‌های جلب اعتماد در رابطه، روراست بودن با خود‌تان و با همسر‌تان و گفتن دلیل تصمیمات، کار‌ها، و بی‌تحرکی‌های شما است.

  • حضور داشته باشید و شرکت کنید

روشی به ظاهر ساده برای فهمیدن نحوه جلب اعتماد در رابطه، قبول حضور کنار همسر‌تان است.

در رابطه، در گذر زمان شاید خود‌خشنودی ایجاد شود و موجب شود شما از نظر احساسی از همسر خود دور شوید. درو شدن از همسر‌تان می‌تواند به سرعت عدم اطمینان و شک کردن به رابطه کمک کند.

با حضور کنار همسر‌تان و تعامل با او و همکاری در برآورده کردن احتیاجات او می‌توانید از تعهد پیوسته خود، به او قوت قلب دهید و بنابراین، به جلب اعتماد همسر‌تان کمک می‌کند.

  • احتیاجات همسر خود را برآورده کنید

زندگی می‌تواند بسیار پر‌مسئولیت باشد، اما همواره احتیاجات همسر خود را در اولویت قرار دهید. با توجه کردن به همدیگر، در رابطه خود اعتماد‌سازی کنید.

گاهی شاید همسر‌تان به شما نگوید که چه چیزی نیاز دارد تا احساس بهتری داشته باشد، اما در هر صورت سعی کنید احتیاجات او را رفع کنید تا اعتماد او را جلب کنید. باید همیشه سعی کنید مواظب او باشید تا بفهمد که در کنار او هستید.

  • صادق باشید

آسان به نظر می‌رسد؟ خب امتحان کنید. روابط می‌توانند نیرنگ‌آمیز باشند اما صداقت، روش مهمی برای ایجاد اعتماد در رابطه است. سعی کنید هم در‌مورد موضوعات خوب و هم موضوعاتی که حل آن‌ها دشوار است، صادق باشید.

صداقت، ابزاری است که شما را مطمئن می‌سازد از اینکه همسر‌تان می‌داند شما سعی در فریب دادن او ندارید. سپس می‌توانند به شما اعتماد کنند که همیشه با آن‌ها صادق هستید و می‌تواند کمک کند تا یاد بگیرند بدون ترس به حرف‌های شما اعتماد کنند.

  • دید مثبت داشتن

شک و تردید، مخرب هستند. اینطور نیست؟ اعتماد، ضمیمه مناسبی به روابط است که می‌تواند با دید مثبت داشتن به همسر‌تان، بدست بیاید، حتی وقتی که مدارک کافی نیستند.

به کسی که دوست‌اش دارید، از صمیم قلب اعتماد کنید و آن‌ها هم ارزش اعتماد شما را درک می‌کنند، وقتی بدانند که شما آن‌ها را باور دارید، حس امنیت دارند و یاد می‌گیرند که با شما روراست‌تر باشند.

  • حل مشکلات

انکار، داروی مخدر است. می‌تواند اعتیاد‌آور باشد و از تمام حقایق و امور مهم، شما را فراری دهد. اما انکار در ماجراجویی شما برای یادگیری نحوه جلب اعتماد در رابطه، مناسب نیست. در تمام روابط، مشکلاتی وجود دارند و بهتر است که خود‌تان آن‌ها را حل کنید.

وقتی یکی از این مشکلات مطرح شد، با همدیگر به عنوان زوج، همکاری کنید تا مشکل حل شود. این کار نه تنها موجب سالم‌تر شدن روابط می‌شود بلکه همسر‌تان می‌فهمد که می‌تواند روی شما حساب باز کند.

  • عشق را نادیده نگیرید

این مورد بسیار مهم است. آیا برای شما سخت است که به کسی اعتماد کنید  که فکر می‌کنید شما را نادیده می‌گیرد؟ بله؟ همسر شما هم تفاوتی ندارد.

ارزش همسر خود و تمام کار‌هایی که برای شما می‌کند را بدانید. از او قدردانی کنید و نگذارید که خود‌خشنودی، رابطه شما را خراب کند. پیدا کردن کسی که شما را دوست داشته باشد و درک کند، آسان نیست. بنابراین چرا نمی‌گذارید بداند که چقدر او را دوست دارید؟

  • برای حساسیت‌ها ارزش قائل شوید

حتی اگر سخت است، موضع دفاعی نگیرید. با نشان دادن جنبه آسیب‌پذیر خود می‌توانید به همسر خود اجازه دهید بداند که به اندازه کافی به او اعتماد دارید تا موضوعات مهم را برای او فاش کنید. با این کار، زمینه‌ای ایجاد می‌کنید تا او هم همین کار را بکند.

ما در زندگی فقط در کنار کسانی که مورد اعتماد ما هستند و ما را قضاوت نمی‌کنند، می‌توانیم آسیب‌پذیر باشیم. وقتی آسیب‌های روحی خود را به همسر خود نشان دهیم، برای او هم ساده‌تر خواهد بود تا همین کار را بکند.

طبق مطالعات، وقتی خاطرات/ افشاگری‌های مهم با حمایت روبرو شوند، تجربه صمیمیت و رضایت در رابطه، بیشتر می‌شود.

  • با همدیگر خطر کنید

روابط، موضوع پر‌مخاطره‌ای هستند، اما می‌توانید نحوه اعتماد‌سازی در رابطه را با خطر کردن دو نفری، یاد بگیرید.

اگر از انجام کاری می‌ترسید، آسان‌تر است که آن را با دیگری انجام دهید، خصوصاً اگر در ترس شما نقش داشته باشد. اما اگر می‌خواهید با همدیگر آن ترس را پشت سر بگذارید، نحوه اعتماد به یکدیگر را یاد می‌گیرید.                                             

اسکرول