چگونه رابطه عاشقانه پایدار داشته باشیم

balloons g325ac7b93 1280

زنان خواهان ارتباطات احساسی­ اند. این یک خصیصۀ ذاتی است که امکان برقراری یک تعلق خاطر عمیق به همسرتان، برقراری روابط صمیمانه در یک ازدواج و ادامۀ رابطه عاشقانه را فراهم می کند.

بنابراین، عدم وجود ارتباط احساسی با همسرتان می­تواند به طور خاص برای سلامت احساسی و ازدواجتان مضر باشد. شرایطی که در آن شما هیچ کشش احساسی نسبت به همسرتان نداشته باشید، می تواند خرسندی شما از زندگی مشترکتان را تا حد زیادی دچار دلمردگی کند.

به طور خاص این امر زمانی آزار­دهنده می شود که شما در ابتدای رابطه ­تان به یک ارتباط احساسی سالم خو گرفته­ اید.

شاید همسرتان زمانی توجه­گر و درون­بین بوده است. شاید پیش از این شما ساعت ها در مکالمات عمیق با یکدیگر غرق می­شده­اید. اگرچه که در حال حاضر او حتی زحمت جواب دادن به یک پیام شما و یا درمیان گذاشتن افکارش با شما را به خود نمی دهد.

از دست دادن این ارتباط احساسی می­تواند تا حد زیادی به ازدواج شما لطمه وارد کند. همۀ این­ها چیزی به غیر از نشانه­ های جدایی احساسی در ازدواج نیست.

هرچه که این جدایی احساسی بیشتر به طول بیانجامد، شما بیشتر احساس می کنید که با یکدیگر هم­خانه ای هستید و نه عاشق.

کمبود ارتباط احساسی در یک رابطه و یا نزدیکی در ازدواج با عدم وجود صمیمیت احساسی برابر است. کمبود حمایت احساسی از سوی همسرتان تمام اعتماد، شادی و آرامش ناشی از برابری شما با همسرتان را نابود می­کند.

“دیگر احساس نمی کنم که با همسرم ارتباط دارم” – اگر در اکثر مواقع این غرولند و احساس فلجی شما را عذاب می­دهد، وقت آن رسیده است که به نشانه ­هایی که بیانگر جدایی شما هستند، دقت کنید.

عدم احساس هرگونه ارتباط احساسی با همسرتان شرایط وحشتناکی است که نیازمند توجه سریع و حرکت در مسیر اصلاح آن دارد. بهتر است قبل از دیر شدن با یک مشاور خانواده مشورت کنید تا مشکلات تان باعث جدایی شما نشود.

دلایل کمبود ارتباط احساسی با همسرتان می تواند در طیف بی­ توجهی محض از سوی همسر تا کمبود هوش احساسی در وی متنوع قرارگیرد.

فارغ از اینکه دلیل چه باشد، در ابتدا باید به نشانه های واضح و مشخص چگونگی دور شدن احساسی در رابطه باشید.

نشانه­ های کمبود کاهش رابطه عاشقانه؟

  • دیگر از او نظر نمی­خواهید

یکی از نشانه­های عدم احساس ارتباط عاطفی آن است که دیگر از همسرتان دربارۀ آنچه در زندگی­تان می­گذرد نظر نمی­خواهید.

این امر می­تواند ناشی از این احساس باشد که همسر شما اهمیتی به مسائل و مشکلات شما نمی­دهد، یا اینکه شما دیگر احترامی برای نظرات او قائل نیستید و یا اینکه با خود فکر می­کنید که “من احساس می کنم که از سوی همسرم نادیده گرفته می­شوم”، و به اندازۀ کافی از نظر احساسی محکم نیستید که بتوانید مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

کمبود حمایت عاطفی از سوی همسرتان می­تواند آسیب زیادی بر درک شما از ارزش خود داشته باشد و این امکان وجود دارد که شما از نظرخواهی از او صرف ­نظر کرده و یا تمایل کمتری به این کار داشته باشید.

  • دیگر زندگی خود را با او درمیان نمی­گذارید

این نشانه نیز شبیه به نشانه­ای است که در بالا بیان شد، اما در چنین شرایطی به جای توقف در به اشتراک گذاشتن مشکلاتتان می­بینید که دیگر هیچ چیزی از زندگی خود را با همسرتان در میان نمی­گذارید.

کمبود صمیمت با همسرتان، تجربۀ عدم ارتباط عاطفی در یک ازدواج و احساس نادیده گرفته شدن توسط همسرتان منجر به ناتوانی در به اشتراک گذاشتن زندگی هایتان با یکدیگر می­شود.

مکالماتتان به شوخی­های سادۀ پیش از تماشای تلویزیون در شب خلاصه می­شود. دیگر جزئیات کار، خانواده، دوستان و یا فرزندان خود را با او به اشتراک نمی­گذارید.

  • احساس می­کنید که او لیاقت اطلاع داشتن از اتفاق­های زندگی شما را ندارد

زمانی که از سوی شوهر هیچ ارتباط عاطفی در یک رابطه و یا هیچ صمیمیتی در یک ازدواج وجود نداشته باشد، شما و شریکتان هیچ چیزی آنقدر ارزشمند نمی­دانید که آنها را با یکدیگر درمیان بگذارید.

  • دیگر رابطۀ جنسی نخواهید داشت

یک نشانۀ  خطرناک از عدم وجود ارتباط عاطفی با همسرتان آن است که دیگر نمی خواهید که با او رابطۀ نزدیک داشته باشید. بدون ارتباط عاطفی، نمی توانید تا این حد از خود را با او شریک شود.

نادیده گرفته شدن توسط همسری که از نظر عاطفی از شما جداشده است می تواند منجر به آن شود که شما از روش نگهبان برای به تاخیر انداختن رابطۀ جنسی به عنوان نوعی تنبیه استفاده کنید.

  • احساس دوری در رابطه در شما ریشه می­دواند و هیچگونه ارتباط عاطفی با او احساس نمی­کنید.
  • عمدا از او انتقاد می­کنید

چون که شما احساس جدایی عاطفی و آسیب دارید، در جستجوی راهی برای آسیب رساندن به او خواهید بود. احساس جدایی از همسرتان در شما ریشه می دواند و با جدایی روز افزون عاطفی در ازدواج خود مواجه می­شوید.

بدین ترتیب شما روش­هایی برای تلافی کردن آن پیدا می­کنید. فنجان قهوۀ شسته نشدۀ او را در سینک می­بینید و او را تنبل خطاب می کنید یا یک پروژۀ کار در خانه را ناتمام می­یابید و ادعا می­کنید که او به خانه­تان اهمیت نمی­دهد. احتمال دارد که از کوچکترین چیزها برای انتقاد از او استفاده کنید.

این رفتار خطرناک است، مطالعات بیانگر آن هستند که انتقاد در ازدواج منجر به افزایش میل به افسردگی در زوج­ها می­شود.

حتی اگر عصبانی هستید، بدانید که بخش عظیمی از مکالماتتان را انتقاد ها تشکیل می­دهند و در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که همسرتان بیش از شما عقب نشینی کند.

عدم احساس ارتباط عاطفی با همسرتان می­تواند شما را به سوی لبۀ انتقاد بیش از حد سوق دهد.

عوارض جانبی عدم وجود ارتباط عاطفی

عدم احساس هرگونه ارتباط عاطفی با فردی که قصد گذراندن بقیۀ عمرتان با او را دارید چیزی بیشتر از یک مشکل کوچک است. این­ها نشانه های مضر بی­توجهی عاطفی در یک ازدواج است.

تلاش برای ارتباط برقرار کردن با همسرتان و روی برگرداندن او از شما می­تواند منجر به احساس ناامیدی در شما شود.

این یک تجربه منجر به ناامیدی و تضعیف روحیه می­شود که در صورت پرداخته نشدن به آن، می­تواند به عوارض جانبی شدید عاطفی بیانجامد. برخی از این عوارض جانبی در اینجا بیان شده اند.

  • تنهایی و افسردگی

شما و همسرتان برای همیشه و همیشه با هم عهد بسته­اید، با این حال شما احساس می­کنید که در حال سپری کردن روزهای خود را به تنهایی هستید.

  • تنهایی دلسرد کننده است. شرایط زمانی تشدید می­شود که شما ارتباط خود با همسرتان را از دست می­دهید.

شما همواره چنین فکر خواهید کرد “من هیچ عشقی از همسرم دریافت نمی­کنم”. تنهایی و ناامیدی یاوران همیشگی شما خواهند شد.

  • عدم اعتماد بنفس

هیچ چیزی در زندگی به اندازۀ عدم اعتماد بنفس، زندگی فرد را فلج نمی کند. زمانی که شما موفق به برقراری ارتباط عاطفی با همسرتان نشوید، احتمال شک به خودتان زیاد می­شود.

آیا شما به اندازۀ کافی همسر خوبی نیستید؟ آیا همسرتان آنقدر شما را دوست ندارد که بخش عاطفی خود را با شما به اشتراک بگذارد؟ آیا عدم ارتباط عاطفی او با شما به دلیل آن است که او چنین ارتباطی را با دیگری دارد؟

این سوالات می توانند به حسادت، پارانویا و کاهش اعتماد بنفس منجر شوند. اما بهترین راه برای حفظ خود از عدم اعتماد بنفس شناسایی نشانه­های بی­توجهی عاطفی در یک ازدواج و یادگیری چگونگی حل جدایی عاطفی است.

  • از هم فاصله می­گیرید

عدم احساس ارتباط عاطفی با همسرتان می تواند آسیب­های روزافزون و مضری را در ازدواج شما ایجاد کند. هرچه برای وادار کردن او به برقراری ارتباط بیشتر تلاش کنید و در پاسخ هیچ نتیجه­ای نبینید، بیشتر از هم فاصله می­گیرید.

پس از احساس “خرد شدن” ناشی از مکالمات صمیمی، شما به سادگی تلاش برای به در ارتباط قرار­دادن خود با همسرتان را ،چه از نظر روانی و چه از نظر جنسی، متوقف خواهید کرد.

در نهایت، زنده نگه داشتن یک ازدواج دارای بی­توجهی احساسی کار ساده­ای نیست.

احساس بی­ توجهی عاطفی در یک زن چیزی شبیه به بی­ توجهی جنسی به یک مرد است. این امر باعث این تصور می­شود که شریکتان دیگر اهمیتی به ارضای نیازهای شما نمی­ دهد.

تنهایی و عدم توجه می­تواند به خشم و نفرت نسبت به همسرتان منجر شود. ترکیب این احساسات با عدم اعتماد بنفس می­تواند شما را به سوی یک رابطۀ نامشروع سوق دهد. دلیل این امر آن است که پیش از این شما احساس فاصله و دوری در رابطۀ خود را داشته­اید.

چگونه یک ارتباط عاطفی را از نو بسازیم؟

هرچه که زمان باقی ماندن یک مشکل ناگفته در شما بیشتر شود، شما بیشتر احساس آسیب دیدگی خواهید داشت.

مخفی کردن مشکلات در یک ازدواج هرگز ایدۀ خوبی نیست، چرا که ازدواج بدون صمیمیت عاطفی خود به خود اصلاح نخواهد شد. شما باید چگونگی برقراری ارتباط مجدد با شریکتان را بیاموزید.

در اینجا راه­هایی برای کنترل شرایط برای شما آورده شده است.

  • با هم ارتباط برقرار کنید

با مهربانی همسرتان را در جریان احساسات خود قرار دهید. به او بگویید که احساس نزدیکی که زمانی نسبت به او داشته­اید را دیگر ندارید. از او بپرسید که برای کمک به برقراری ارتباط مجدد چه کارهایی می­توانید انجام دهید.

این روش می­تواند آغازگر یک مکالمه باشد و امکان به اشتراک گذاشتن مشکلات را برای هردو طرف فراهم کند.

  • به دنبال مقصر نگردید

زمانی که موضوع کمبود ارتباط عاطفی با همسرتان را بیان می کنید، نکتۀ مهم آن است که به دنبال مقصر نگردید.

به او نگویید که او مقصر احساس جدایی شماست. به جای آن نیاز خود به ارتباطی شبیه به آنچه که پیش از این داشته اید را مطرح کنید.

  • قرار ملاقات بگذارید

قرارهای ملاقات برای یک ازدواج شاد، و به ویژه برای زوج­هایی که فرزند دارند­، لازم و ضروری اند. با وجود این که در حال حاضر شما والدین فرزند یا فرزندانی هستید، نباید فراموش کنید که همچنان یار کسی هستید که باید با او اوقات خوشی را سپری کنید.

برنامه ریزی برای یک قرار ملاقات در هفته و پیروی کردن از آن، همانند یک دین و آیین، به ایجاد ارتباط عاطفی عمیق­تری برای هر دو طرف منجر خواهد شد.

همراه هم یک تفریح داشته باشید، برای شام و تماشای یک فیلم از خانه خارج شوید، با هم بدوید و یا به سادگی برای یک نوشیدنی بیرون بروید.

فارغ از کاری که انجام می­دهید، توجه داشته باشید که این کار باید برای هردوی شما لذت­بخش باشد تا هردوی شما بتوانید صحبت کنید و مسائل زندگی­تان را ،همانند دوران پیش از ازدواج، با هم به اشتراک بگذارید.

  • رابطۀ جنسی برقرار کنید

انجام این کار، مخصوصا در شرایطی که شما هیچ­گونه ارتباط عاطفی احساس نمی کنید، امری دشوار است، اما برقراری رابطۀ جنسی برای هردوی شما مفید خواهد بود. رابطۀ جنسی که به ارضای جنسی (ارگاسم) ختم شود، منجر به وجود بیشتر میزان اکسی توسین، یا “داروی عشق” می شود.

این هورمون در زنان پس از ارضای جنسی ترشح می شود و با تحریک سنسورهای مغزی خاصی، ارتباط و اعتماد نزدیکی را ایجاد می کند.

همچنین، نشانه­های ارتباط عاطفی که پیش از این از سوی همسرتان احساس کرده­اید را به یاد داشته باشید، شروع به کار بر چیزهایی کنید که بر لب او لبخند می آورند و به زودی تغییر را احساس خواهید کرد!

همچنین اکسی توسین محرک برقراری ارتباط و حس همدلی است. رابطۀ جنسی با یک شریک در مردان، مرکز پاداش مغز را تحریک می­کند و منجر به ترشح میزان زیادی از دوپامین در تمام بدن می­شود.

به طور کلی، هیچ کسی قادر به باقی ماندن در یک ازدواج بدون ارتباط عاطفی نخواهد بود. مطمئن باشید که پس از تلاش برای برقراری مجدد ارتباط عاطفی، ازدواج­تان مستحکم­تر خواهد بود.

اسکرول