اختلال پرخوری عصبی چیست؟

1- تعریف پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری عصبی (Bulimia Nervosa Disorder) اختلالی است که با دوره های بازگشت مکرر همراه است. در پرخوری عصبی ، فرد مقادیر زیادی مواد غذایی را در یک مدت زمان کوتاه  مصرف می کند. در این حال فرد فاقد کنترل بر غذا خوردن است. فرد مبتلا به پر خوری عصبی  می تواند 3400 کالری در مدت یک ساعت و 20000 کالری در هشت ساعت دریافت کند.

افراد مبتلا به پر خوری عصبی اغلب مشکل ترس از عدم توانایی برای جلوگیری از خوردن دارند. آنان پس از خوردن مواد غذایی  احساس شرم و گناه می کنند، سپس معده خود را پاکسازی  می کنند یعنی با خود استفراغی یا سوء استفاده از دیورتیک ها( ادرار آورها) یا مسهل آنچه را که خوردند پاکسازی می کنند. معمولاً این  پاکسازی در هفته چند بار تکرار می شود.

بر خلاف بی اشتهایی عصبی ، افراد که مبتلا به پرخوری عصبی هستند، وزن طبیعی نسبت به سن خود دارند. اما مانند افراد با بی اشتهایی عصبی، اغلب درباره اضافه وزن خود نگرانند، و به شدت از اندازه بدن و شکل خود ناراضی اند. افراد پر خوری عصبی همانند افراد با بی اشتهایی عصبی، دارای بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب، و مشکلات سوء مصرف مواد نیز هستند. این افراد به دلیل پاکسازی مکرر دچار عدم تعادل الکترولیت ، مشکلات گوارشی و مشکلات دندانی هستند.در حدود 1 تا 4 درصد از زنان در طول عمر خود دچار پرخوری عصبی می شوند. اغلب این بیماری در اواخر نوجوانی و اوایل 20 سالگی شروع شود، اما گاهی اوقات این بیماری تا 30 سالگی و حتی 40 سالگی هم تشخیص داده نمی شود.

2- نشانه های پرخوری عصبی چیست؟

  • حملات عود کننده پرخوری، در طول زمان مشخصی مثلاً 2 ساعت، حجم بالایی غذا مصرف می کنند.
  • عدم کنترل در میزان خوردن
  • انجام اعمال جبرانی به منظور جلوگیری از افزایش وزن مانند تهوع و استفراغ در خود فرد. سوء استفاده از ملین ها، دیورتیک ها، تنقیه، یا سایر داروها؛ روزه داری؛ و ورزش بیش از حد.
  • ارزیابی بی جهت و مکرر شکل بدن و وزن.
  • داشتن وزن طبیعی نسبت به سن خود

انواع خاص:

نوع پاکسازی: خود استفراغی  منظم ، سوء استفاده از مسهل ، دیورتیک ها، تنقیه.

نوع  بدون پاکسازی:  انجام رفتارهای نامناسب جبرانی، مانند روزه های سخت ، ورزش بیش از حد.

سایر علائم شامل:

التهاب مزمن و گلو درد – تورم در غدد گردن و زیر فک –  پوسیدگی دندان به دلیل استفراغ های زیاد و قرار گرفتن مینای دندان در معرض اسید معده – اختلال رفلکس اسید (اختلال ریفلاکس معده به مری یا GERD) – ناراحتی های روده و التهاب از سوء مصرف ملین ها – مشکلات کلیوی به دلیل سوء استفاده از مدررها (مانند کم آبی شدید)

3- دلایل پرخوری عصبی

پرخوری بیشتر مشکل با مواد غذایی است. علت شراب خواری را می توان استرس، احساسات ناراحت کننده مثل خشم یا غم و اندوه دانست. اما دلیل پر خوری عصبی پاکسازی و سایر اقدامات برای جلوگیری از افزایش وزن در واقع راهی برای کنترل بیشتر بر زندگی خود و تسکین استرس و اضطراب فرد می باشد. به طور مشخص نمی توان عامل شناخته شده ای برای  پر خوری عصبی نام برد، اما برخی از عواملی که ممکن است در ایجاد ابتلا به آن دخیل باشند عبارتند از :

*  فرهنگ : زنان از سوی جامعه بیشتر برای زیبایی و تناسب اندامی ایده آل تحت فشار هستند. تصاویری بی عیب و نقص از زنانی  لاغر، که احساس خوب در مورد بدن خود دارند. این در مورد مردان نیز صادق است. یک هیکلی  ماهیچه ای و متناسب.

*  خانواده ها : اگر شما یک مادر یا خواهر پر خوری دارید، این احتمال بیشتر می شود که شما هم تمایل به پر خوری داشته باشید. حال اگر والدین مکرراً  اندام فرزند خود را مورد انتقاد قرار دهند، به احتمال زیادآن کودک مبتلا به پرخوری عصبی می گردد.

*  تغییرات مهم در زندگی یا حوادث استرس زا : وقایع آسیب زا مانند تجاوز، و همچنین به عنوان عوامل استرس زا مانند شروع یک کار جدید، می تواند پرخوری را تشدید کند.

*  صفات شخصیتی :  افرادی که دارای خصایص زیر هستند، بیشتر به این اختلال دچار می شوند، عزت نفس پایین، نا امید ، مودی و مشکل ابراز خشم و یا کنترل رفتارهای تکانشی .

*  زیست شناسی :  ژن، هورمون ها و مواد شیمیایی مغز ممکن است به پرخوری عصبی کمک کنند.

4- راه های درمان پرخوری عصبی چیست؟

درمان پرخوری عصبی همانند بی اشتهایی عصبی اغلب درمان  ترکیبی است و بستگی به نیازهای فرد دارد.متخصصان با مشاوره تغذیه و روان درمانی، درمان شناختی رفتاری و تجویز دارو برای درمان اقدام می کنند. مصرف بعضی داروهای ضد افسردگی، مانند فلوکستین (با نام تجاری پروزاک) که تنها داروی تأیید شده توسط FDA برای درمان پرخوری عصبی است. ممکن است به بیمارانی که از افسردگی و اضطراب نیز  رنج می برند کمک کند.

 به نظر می رسد برای کمک به کاهش پرخوری و پاکسازی پس از آن، و همچنین شانس باز گشت، و می توان نگرش به خوردن را در بیماران  بهبود بخشد. درمان شناختی رفتاری ، درمانی متناسب برای درمان پرخوری عصبی است که با بهبود نگرش نسبت به غذا خوردن به صورت فردی  یا  به طور گروهی به بیماران کمک می کند.

توجه داشته باشید: با وجود امنیت نسبی و محبوبیت مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و دیگر داروهای ضد افسردگی، برخی از مطالعات نشان داده اند که آنها ممکن است عوارض ناخواسته ای ، به ویژه در نوجوانان و بزرگسالان جوان است. در سال 2004، پس از یک بررسی کامل  توسطFDA ، برچسب هشدار دهنده سیاه و سفید بر روی تمام داروهای ضد افسردگی گذاشته، که طی آن هشدار دادند که این داروها در کودکان و نوجوانان ایجاد افکار  خودکشی می نماید. در سال 2007، FDA  به سازندگان تمام داروهای ضد افسردگی اعلام کرد که علاوه بر آن ، در هشدار خود به اعتیاد آور بودن آن نیز تذکر دهند.

پژوهش حاضر

پرخوری عصبی یک اختلال عصبی است که به طور کلی می تواند یک ضایعه خاص در مغز نیز باشد. اختلال در غذا خوردن به احتمال زیاد شامل فعالیت های غیر طبیعی سیستم توزیع شده در سراسر مغز است. محققان با استفاده از ابزار علوم اعصاب، مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، برای درک بهتر اختلالات خوردن  پرداختند. و برای سوالات خود به دنبال جواب هستند. تحقیقات رفتاری یا روانی در اختلالات خوردن، بسیار پیچیده و چالش برانگیز است.

  • منابع:
  • – موسسه ملی بهداشت روان
  • – تشخیصی و آماری اختلالات روانی
  • – گروه کار انجمن روانپزشکی آمریکا در اختلالات خوردن
  • – مجله امریکایی روانپزشکی
  • – وزارت ایالات متحده از بهداشت و خدمات انسانی
اسکرول