با همسر بد دهن و عصبی چه باید کرد؟

بیش از اینکه آغاز یک رابطه مشترک اهمیت داشته باشد، نگهداری و حفظ آن بسیار مهم است. برای یک رابطه سالم و موفق قطعاً عوامل زیادی نقش دارند، اما یکی از مهمترین عامل رابطه مشترک، احترام زوجین به همدیگر است. بد دهن و عصبی بودن مانند سنگی کوچک به آرامی بر بدنه زندگی شما ضربه می زند و این ضربات به مروز زمان باعث ترک خوردن رابطه مشترک شما می گردد. وقتی زوج ها، این اصل مهم را نادیده بگیرند، و نسبت به هم بی احترامی کنند، متوجه می شوند که بعد از گذشت زمان، احساس خوبی از رابطه مشترکشان ندارند.

در یکی از جلسات مشاوره خانواده ، زوج جوانی برای جلسه زوج درمانی به من مراجعه کردند. مرد  حدود 53 سال  و زن هم 50 سال داشت. هر دو تحصیلات خوبی داشتند و حاصل زندگی مشترکشان دو دختر دوقلو 10 ساله بود. وقتی وارد اتاق شدند، احساس  کردم حس خوبی ازشرایط موجود ندارند. برای همین ترجیح دادم سوالی نپرسم. خیلی زودتر از انتظارم مرد پیش دستی کرد و بدون مقدمه گفت: ” ببخشید ولی اصلاً نمی دونم چرا نشد… ” و دوباره سکوت کرد.

همسرش ناامید به من نگاه کرد و خودش را جلو کشید و گفت: ” حقیقتاً من و همسرم چند سالی با هم مشکلات جدی داشتیم. ولی از چند ماه قبل، تصمیم گرفتیم، به خاطردخترانمان، روی رابطه مشترکمان بیشتر وقت بگذاریم. در ابتدا تصمیم گرفتیم، به خاطر همه چیزهای بدی که در این مدت بین ما گذشته ، همدیگر رو ببخشیم. ظاهراً همه چیز خوب بود ولی در واقع این طور نبود، نتونستم و هنوزم نمی تونم همسرم رو از ته قلبم ببخشم. من این مدت خیلی اذیت شدم.  نمی دانم شاید به نظر شما من فرد بسیار کینه ای باشم …”

لزوماً ما نباید کینه ای باشیم تا حسی شبیه به  حس مراجع مرا تجربه کنیم. وقتی ما به جای گفتگو، رسیدن به یک نقطه مشترک در مورد اختلاف نظرهایمان، حرمت ها را نادیده می گیریم و شمشیر را از رو می بندیم؛ حتما رابطه مان  آسیب جدی خواهید دید و ترمیم آن کمی بیشتر از آنچه مراجع  من انتظار داشت، طول می کشد. باید با قاطعیت بدانیم ، هیچ رابطه زناشویی وجود ندارد که دو طرف در همه چیز اشتراک و توافق داشته باشند. در همه زندگی ها اختلافاتی وجود دارد که اگرچه کاملاً قابل حل نیست ولی با کمی حوصله و انعطاف، قابل مدیریت است. ما باید قبل از اینکه این مسایل کوچک به مشکلات جدی تبدیل شوند، این تعارضات را به درستی مدیریت کنیم.

ما باید بدانیم انسان جایز به هر خطایی نیست. به راحتی برای خودمان مجوزخطا صادر نکنیم تا در هر شرایطی از زندگی مان راحت ترین و خطرناک ترین رفتار را انتخاب کنیم. بی احترامی و تحقیر به طرف مقابل را ، برای خودمان خط قرمز بدانیم ومحتاطانه تر عمل کنیم. اما برای تجدید نظر و بازسازی رابطه مشترک، قدم اول تصمیم برای هر تغییری است. هیچ وقت برای تغییر دیر نیست. وقتی ما بدانیم بی احترامی یک آسیب است، پس تلاش بیشتری می کنیم تا  کنترل بهتری بر رفتارهایمان داشته باشیم .

برای اینکه برای تصمیم خود برای تغییر مصمم باشیم، بیاییم مروری بر اثرات بی احترامی داشته باشیم، بی احترامی شاید به ظاهر یه عکس العمل ساده به شرایطی باشد که برای ما خوشایند نیست ولی اثرات آن بسیار برای رابطه مشترک خطرساز است. یکی از مهم ترین آسیب، شکستن صمیمیت در رابطه است. صمیمیت یعنی درک متقابل و همدلی که باعث نشاط و سلامت رابطه مشترک می گردد. صمیمیت نیاز اصلی یک رابطه موفق است و عدم صمیمیت رابطه را بیمار می سازد. نکته دیگری که باید توجه داشته باشیم این است که ما برای یک رابطه مشترک موفق نیاز به انگیزه کافی داریم . هیچ یک از دو طرف وارد رابطه مشترک نشده اند تا فقط نیاز طرف مقابل را ارضاء کنند.

ما وارد رابطه مشترک می شویم تا اول نیاز خودمان و بعد نیاز طرف مقابلمان را ارضاء کنیم، اگر چنین نباشد و ما در این رابطه فقط مورد بی احترامی قرار بگیریم و گاهی مجبور به پاسخگویی شویم، این رابطه وارد سرازیری شده است. دیگر انگیزه ای برای ادامه رابطه مشترک باقی نمی ماند. رابطه ای که صمیمیتی در آن وجود ندارد و دو طرف دلیلی برای کنار هم بودن را ندارند طبیعی است که دو طرف از هم دور و دورتر می شوند و ترجیحشان این است که اوقات کمتری با هم باشند، تا آرام آرام به سمت طلاق عاطفی  و در نهایت به دنبال پایان این رابطه خواهند بود.

حالا که می دانیم بی احترامی چقدر می تواند به رابطه مشترکمان آسیب براساند، پس بی تفاوت نباشیم. بیاییم روی زندگی مشترک و ایجاد صمیمیت سرمایه گذاری کنیم. کمی بیشتر دنیای زنانه و دنیای مردانه همدیگر را بشناسیم. برای این کار بیشتر با هم گفتگو کنیم. علاقمندی ها، هدف ها و ارزش های  یکدیگر را به خوبی بشناسیم و خطوط  روشنی از هم داشته باشیم. این طور به جای اینکه بی محابا همدیگر را متهم کنیم ، دلیل رفتارهایمان را بدانیم. گوش شنوا برای مشکلات هم باشیم.

انتظارات همدیگر را بشنویم و به همه آنچه برای همسر ما محترم است، احترام بگذاریم. همیشه امکان اختلاف نظر ها وجود دارد ولی به یاد داشته باشید که مشکلات شما متعلق به شما دو نفر است و خودتان مسئول مشکلاتتان هستید و اگر به هر دلیلی نتوانستید مشکلتان را حل کنید، از مشاور خانواده کمک بگیرید و خانواده را درگیر مسایل خانوادگی تان نکنید. حتی اگر به دلایلی در جمع خانوادگی مشکلی پیش آمد، همسرتان را در جمع خجالت‌زده و ناراحت  کنید، بدانید که شدت این بی احترامی چندین برابر است. شما با این رفتار اطرافینتان را هم در معذوریت قرار داده اید، و حتی شاید مجوزی برای دیگران صادر کردید تا وارد رابطه مشترک و حریم شخصیتان گردند. اگر در جمع به همسرتان پرخاش کردید، حتما در همان جمع هم از شریک زندگی تان، و هم از دیگران عذرخواهی کنید.

همانجا می توانید تا حد زیاد جلوی آسیب را بگیرید. مثل زمانی که دستتان به گلدان زیبای روی طاقچه می خورد، شما چه طورعکس العمل نشان می دهید؟ قطعاً  تلاش می کنید نگذارید تا این گلدان زیبا بر زمین بیوفتد. اینجا هم دقیقاً با این کار را انجام دهید. از آسیب به رابطه تان جلوگیری کنید. محبت‌های همسرتان را هرچند کوچک فراموش نکنید و نشان دهید که بابت محبت‌هایش سپاسگزارهستید. با این رفتار به همسرتان ثابت می‌کنید که چقدر برای شما محترم و ارزشمند است .

این احترام برای بازسازی لازم است و رابطه شما دو نفر را قوی تر و مستحکم تر می کند. به خودتان فرصت دهید تا رابطه تان آرام آرام التیام یابد. اگر مدیریت رابطه برایتان دشوار است، زود برای جدایی تصمیم نگیرید، خصوصاً اگر حاصل این رابطه مشترک فرزند یا فرزندانی باشد. حتماً از متخصص کمک بگیرید. بسیاری از زندگی های مشترک ارزش بازسازی را دارند.

یک نظر برای “با همسر بد دهن و عصبی چه باید کرد؟

نظرات بسته هستند.

اسکرول