رابطه زن و شوهر چگونه باید باشد؟

همواره با کمک علم و تکنولوژی به دنبال اکتشافات بیشتر در دنیای بیرون از خود هستیم تا شناخت بهتری از جهان پیرامون داشته باشیم. شناخت جهان و کشف دنیای پیرامونمان احساس قدرت و امنیت بیشتری به ما می دهد، گویی بر اسبی سوار هستیم که افسارش بر دستمان است و می دانیم به کجا می رویم. شناخت و کشف ابعاد مختلف دنیای بی نظیر و نا شناخته درونمان می تواند چنین احساس عمیقی در ما به وجود آورد.

هر کدام از ما دنیایی در وجودمان داریم که کشف آن به مراتب جذاب تر و دلپذیرتر از کشف دنیای بیرونی ماست. چرا که ما انسانها از پنجره دنیای درونمان به دنیای بیرون نگاه می کنیم و هر چقدر شناخت درستی از خود داشته باشیم، می توانیم زندگی زیبا تری را تجربه کنیم.

انسان موجودی اجتماعی است که پیوسته به دنبال رابطه ای سالم با افراد دیگر است. در نتیجه ی ارتباط با دیگران، در درون ما  دنیایی شکل می گیرد که مجموعه ای ازعلاقمندی های ما به دیگران و چیزهای اطراف ما را شامل می شود. ما این دنیای عجیب و زیبای درونمان، را دنیای مطلوب می نامیم.

 بیایید به این دنیا شکلی بدهیم که راحت تر بتوانیم درکش کنیم. این دنیای مطلوب ما بسیارشبیه به یک آلبوم عکس است. آلبومی که هر چیزی که برای ما ارزشمند تر و دوست داشتنی تر باشد، در صفحات اول آن جای می گیرند و هر چیزی که نسبت به آن علاقه کمتر و یا احساس نا خوشایندتری داریم، در صفحات آخر.

دنیای مطلوب برای هر انسانی، منحصربه فرد و ویژه خود او است. این دنیا شامل افراد، اشیاء و باورهای ما هستند که از بدو تولد ما تاکنون به وجود آمده و همچنان به آن اضافه می شوند. هنگامی که با دوست خوبی آشنا می شوید، ارتباط خوبی بر قرار می کنید و حس خوبی از این ارتباط دریافت می کنید، این دوست را در دنیای مطلوبتان جای می دهید. اگر این رابطه همچنان برای شما دلپذیر و خوشایند باشد، آرام آرام  این دوست جایگاه ویژه ای برای شما پیدا می کند و عکس آن درصفحه های نخستین این آلبوم جای می گیرد.

ما با تجربیاتی که از دیدن، شنیدن، لمس کردن ، بو کردن و مزه کردن  به دست می آوریم، حس خوب یا بدی نسبت به  افراد ، چیزها و باور های اطرافمان داریم را در این دنیا جای می دهیم. منظره ای که می بینیم،غذایی را که می‌خوریم یا بوی که حس می‌کنیم، این حس وارد مغزمان می شود و در صورتی که احساس خوبی داشته باشیم در دنیای مطلوب مان قرار می گیرد و در مقابل  اگر با دوستی آشنا شویم که مدام  باورهای های ما را مورد قضاوت قرار می دهد، یا  با کسی ازدواج کنیم که به مادرمان که جایگاه ویژه ای در دنیای مطلوب تان  دارد ، انتقاد یا توهین کند.

این رفتارها باعث می شود تا دوستمان یا همسرمان به صفحات عقب تر این آلبوم بروند و از دنیای مطلوب ما دور شوند. ما باور مان را کنار نمی گذاریم  یا مادرمان که در جایگاه ویژه ای در دنیای مطلوب قرار دارد را رها نخواهیم کرد. این باورها به راحتی در ما شکل نگرفته اند که به راحتی از بین بروند.  این دنیا برای ما مهم و خواستنی هستند . شاید به ظاهر قضاوت، انتقاد و تحقیرها  عبارت های ساده روزمره ای باشند که گفته می شود ولی باید بدانیم آب هم در دراز مدت می تواند سنگ را سوراخ کند. در دراز مدت اثر خود را خواهند گذاشته و این افراد از دنیای مطلوب مان خارج می شوند، تا جایی که در نهایت باید منتظر پایان رابطه دوستی و یا رابطه زناشویی باشند. دنیای مطلوب ما حاصل همه زندگی ماست و هیچکس غیر از خودمان قادر به تغییر در آن نیستیم.

 اما آیا ممکن است دنیای مطلوب ما دقیقاً با دنیای مطلوب فرد دیگری یکسان باشد یا به اصطلاح نیمه گمشده ای از ما در این دنیا وجود داشته باشد؟ دنیای مطلوب را می‌توان به یک خانه ی رویایی  تشبیه کرد که به مرور زمان وسایل و افراد این خانه بیشتر و کامل تر می شوند. دنیای مطلوب ما شامل کوچترین تجربه های خوب و لذت بخش دوران کودکی مان تا به امروز است. تجربیات نابی که فقط خودمان تجربه کرده ایم. برای ما مطلوب و خوشایند بوده یا بر عکس نا مطلوب و نا خوشایند بوده اند.

از ابتدایی ترین تجربه ای که با مادر یا مراقبمان داریم تا تجربیات مطلوب و نا مطلوبی که در طی سال های زندگی داشته اید.این امکان وجود دارد که دنیای مطلوب دو نفر نزدیک به هم باشد ولی چون دو نفر در طی زندگی تجربیات کاملاً مشترکی نداشته اند، خانه ی رویایی شان نمی تواند شبیه به هم باشد، و بدین ترتیب دنیای مطلوب متفاوتی خواهند داشت.

رابطه ما با دیگران بر اساس اشتراکات اولیه شکل می گیرند ولی لزوماً پایدار نمی ماند. ما برای دوام یک رابطه باید مهارت لازم برای کنترل اختلاف نظرها را داشته باشیم. باید بدانیم درصد بالایی از اختلاف نظرهای ما قابل حل نیستند و ما باید بتوانیم با مهارت های لازم، به درستی آنان را مدیریت کنیم. در هر رابطه مشترک در صورت وجود اختلاف نظر باید به دنبال مدیریت آن باشیم. دو فرد مستقل برای انتخاب سفر لزوماً سلیقه یکسان ندارند. در دنیای مطلوبی یکی دریا مکان خوبی برای مسافرت است و برای دیگری جنگل. تا اینجا ما دو علاقه متفاوت داریم. اگر در این موقعیت قرار گرفتید دو انتخاب پیش روی شماست:

 راه اول: می توانید آن قدر به علایق هم و دنیای مطلوب یکدیگر توهین کنید تا حس بدی از این رابطه پیدا کنید و به احتمال زیاد دیگر توان هیچ سفری نخواهید داشت.

راه دوم: بنشینند و آگاهانه با هم گفتگو کنید. بدون تحقیر، توهین و بی احترامی به دنیای مطلوب همدیگر، با هم توافق کنید که مثلاً هر بار انتخاب مکان سفر، برعهده یکی از شما دو نفر باشد. موفقیت شما زمانی اتفاق می افتد که به یک راه حل سومی برسید که برای هر دو نفرتان خوشایند باشد.

حالا که آگاه شدید که چنین دنیایی دردرون هریک از شما وجود دارد و نقش خیلی مهمی در همه روابطتان با دیگران دارد، حتماً سعی کنید پیش از هر نوع قضاوت، کوچک شمردن علایق طرف مقابلتان ، درک بهتری از دنیای مطلوب او داشته باشید. هریک از شما دنیای مطلوب خود را دارید و نمی توانید با کنترل و بحث های طولانی و تکراری، دنیای مطلوب همدیگررا نادیده بگیرید و سعی کنید آن را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که شما فقط به صفحات عقب تر دنیای مطلوب دوست یا همسر خود نمی روید.

باید بدانید که صفحات دنیای مطلوب ما محدود هستند، شما با هر تحقیر و نادیده گرفتن علاقمندی ها و ارزش های طرف مقابل صفحه به صفحه به عقب می روید تا به صفحه آخر می رسید. شما تا ابد فرصت ندارید تا توهین و تحقیر کنید. روزی خواهد رسید که کاملاً از این دفتر خارج می شوید. اگر از دنیای مطلوب فردی کاملاً خارج شوید، قطعاً دیگر شانس بازگشتی نخواهید داشت و تلاش شما برای بازگشت  بی فایده است. پس اینکه شما در دنیای مطلوب فردی قرار دارید، یک اتفاق ویژه و ارزشمندی است که در صورتی که شما هم علاقمند هستید این ارتباط پایدار بماند ، لازم است ضمن احترام به خواسته های او رابطه را به درستی مدیریت کنید و از  کنار هم بودن، لذت ببرید.

اسکرول