مراحل روانی و عاطفی در جدایی سالم چیست؟

فایل صوتی مقاله زیر را می توانید گوش نمایید.

طلاق در اصطلاح به  پایان رابطه زناشویی گفته می شود. در حقیقت همان گونه که پیوند بین افراد طبق قراردادهای رسمی و اجتماعی صورت می گیرد، وقتی طرفین نتوانند به دلایل گوناگونی مانند شخصیتی، محیطی ، فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر زندگی کنند، به ناچار طبق مقررات و ضوابطی از هم طلاق می گیرند. البته بسیاری از زوج ها به دلایلی از یکدیگر جدا می شوند، اما به طور قانونی طلاق نمی گیرند،به اصطلاح طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد. هیچ ازدواجی کاملاً بد یا کاملاً خوب نیست.

 بسیاری از زوجین برای یک دوره طولانی با هم زندگی می کنند، زیرا در این رابطه مشترک سالم، نیازهایشان به خوبی ارضاء می گردد، صمیمیت لازم را دارند و از کنار هم بودن لذت می برند. اما امکان دارد موقعیت های جدیدی در طول زندگی تجربه کنند، که در نهایت این دو نفر نتوانند زندگی مشترک خوبی داشته باشند و علی رغم مشکلاتی که جدایی برای آنان دارد، بهترین انتخاب برای زندگی مشترک شان باشد.

برخی طلاق را معادل سوگ و برخی آن را بسیار سخت تر از سوگ می دانند. چرا که در سوگواری فرد عزیز خود را از دست می دهد و امکان بازگشتی وجود ندارد. طلاق فرایندی است که به تدریج و طی مراحلی صورت می گیرد. قبل از مراحل اصلی طلاق لازم است واکنش افراد را در رویداد های ناگوار به خوبی بشناسیم.

به طور کلی در هر واکنش ناگوار مانند سوگ، طلاق، ورشکستگی و … انسان پنج واکنش مهم را در

طول این مدت، تجربه می کند که عبارتند از:

– انکار :

 دراین واکنش فرد این اتفاق نا گوار را نمی پذیرد، چون پذیرش این جدایی رنج او را بیشتر می کند. برای همین صورت مساله را پاک می کند تا سطح اضطرابش کاهش یابد.

– خشم :

 درواکنش خشم، فرد دست از انکار کردن می کشد، اما نمی‌خواهد موضوع را به راحتی بپذیرد؛ بنابراین نسبت به دیگران ، خدا ، سرنوشت و … عصبانی و پر خاشگر می گردد .

– چانه زنی:

 در این واکنش فرد دیگر خشمگین نیست، اما هنوز کنترل این مشکل را به دست ندارد. در این واکنش فرد می خواهد آخرین تلاش خود را برای ماندن  انجام دهد. بنابراین به دنبال به تعویق انداختن این جدایی است. او چانه می زند تا هر طور شده برای خود زمان بیشتری بخرد.

– افسرده خویی :

 فرد حس اندوه شدیدی را تجربه می کند. به خاطر رویاهایی که تصور می کرده و دیگر به آنها نخواهد رسید. این مرحله از افسرده خویی می تواند آنقدر شدید باشد که واقعا فرد دچار افسردگی حاد گردد.

– پذیرش:

 در واکنش پذیرش فرد می پذیرید که جدایی اتفاق افتاده است. هر زندگی مشترکی که آغاز می گردد امکان دارد جدایی هم در آن وجود داشته باشد.اما گاهی شاهد تسلیم در فرد می شویم. در پذیرش فرد فعالانه به سمت زندگی نو قدم بر می دارد ولی در تسلیم فرد منفعلانه و ناامیدانه می ایستد.

انسان در جدایی، سوگ و ورشکستی و تجارب نا خوشایند زندگی عمدتاً این پنج واکنش  طبیعی  را دارد که لزوماً به ترتیب اتفاق نمی افتد، و شدت ، مدت هم بنا بر تحمل فرد یا نوع فشارعاطفی متفاوت می باشد. این پنج مرحله عاطفی که در مورد آن توضیح خواهیم داد، شرایط جدی و خاصی را برای زن و مردی که در آستانه جدایی هستند ایجاد می کند که در برخی موارد واکنش هایی که در بالا ذکر شد، با مراحل طلاق همپوشانی خواهند داشت و بسیار به هم نزدیک می شوند و همین شرایط روحی متفاوتی برای زن و مرد ایجاد می کند. پنج مرحله روانی عبارتند از:

مرحله اول: سرزنش

در مرحله اول طلاق عاطفی ، هر یک از دو نفر، شریک زندگی شان را، دلیل اصلی تمام اتفاقات ناگوار گذشته، حال و آینده می دانند و همدیگر را سرزنش می کنند. در مرحله سرزنش، افراد شرایط مناسب روحی ندارند. هم زن و هم مرد، بسیار آسیب پذیر می شوند. حتی از اینکه این اتفاق برایشان رخ می دهد، بسیار ناراحت هستند. این حالت به قدری شدت می گیرد که مشکل در تحصیل،محل کار و روابط اجتماعی افراد به وجود می آورد.اصطلاحاً عملکرد طبیعی فرد تغییر می کند. ویژگی ها و واکنش‌های رفتاری هر یک در مرحله اول طلاق عاطفی  بسیار متفاوت است. فردی که آغاز کننده طلاق است، می خواهد از زندگی مشترک پر از استرس خارج شود و آرامش را به دست آورد.

برای همین او بیشتر دچار خشم ، افسردگی و ترس می گردد، ولی سعی می‌کند این هیجان های خود را پنهان کند و گاهی برای جبران تصمیم طلاق، بسیار به طرف مقابل محبت می کند. رفتارهای که همه چیز را عادی جلوه دهد. اما طرف مقابل هنوز درکی از موقعیت  خود ندارد و احساس می کرد از این رابطه طرد شده است و این می تواند او را مضطرب و افسرده سازد.

مرحله دوم: سوگواری

در این مرحله از جدایی ، غم و اندوه فراوان در افراد به وجود می آید. همچنان علائم افسردگی مانند: ناامیدی، گریه، پرخوابی یا بی خوابی ، انزوا طلبی و … در افراد دیده می شود. به هر اظهار نظری واکنش تند نشان می‌دهد. و به شدت در افکار و احساسات خود غوطه ور می‌ گردد. تمرکز و حواس خوبی ندارد. به گونه ای که در انجام کارهای روزمره‌اش با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. به تدریج در انجام مسئولیت‌هایش سستی به خرج می‌دهد. در این مرحله معمولاً اگر فرزندی داشته باشند، زوجی که در خواست کننده طلاق نبوده ، درخواست نگهداری بچه را دارد، تا شاید دوباره همسر از دست داده اش را صاحب شود.

مرحله سوم: خشم

 اگر چه این خشم تنها متوجه همسر نیست و فرد نسبت به همه اطرافیان ، خصوصاً مرد نسبت به تمام زن‌ها، و زن نسبت به تمام مردها حس خشم دارد. در این مرحله از طلاق عاطفی ، در خواست کننده حق بیشتری به خود می دهد که عصبانی باشد و احساس کند همسرش باید تاوان آزار و اذیت هایش را بدهد. حتی گاهی بی‌دلیل نسبت به فرزندان خود نیز پرخاش می کند ولی باید به یاد داشته باشید که پشت پرده این خشم ترس نهفته است. ترس از تنهایی، ترس از شرایط ، ترس از موقعیت اقتصادی و ترس از قضاوت های نامناسب در برخی فرهنگ ها خصوصاً برای زنان وجود دارد.

مرحله چهارم: تنهایی

این مرحله فرد دستاوردهای خوبی دارد. در این مرحله کسی که درخواست کننده طلاق بوده به تدریج شخصیت خود را با شرایط به وجود آمده تطبیق می دهد و استقلال روانی پیدا می کند، به طوری که دیگر حضور همسر را تنها راه نجات خود نمی داند. هر یک تلاش می کنند تا زندگی خود را به درستی مدیریت کنند. آنها تا دیروز زوجی بودند که دوستان مشترکی داشتند ولی حالا هر یک زندگی مجردی را تجربه می کنند که بسیار متفاوت تر از قبل است.  هر دو سعی می‌کنند به خود اطمینان پیدا کنند و خود را برای این جدایی آماده تر سازند.

آنها در این مرحله از جدایی تصویرشان از خود، نسبت به مرحله اول بهتر می‌شود. گاهی در این مرحله زن یا مرد به جای خود سازی تصمیم می گیرند زودتر از موعد از این تنهایی خارج شوند و برای ارضاء نیاز خود وارد رابطه عاطفی و حتی ازدواج با شخص دیگر شوند. این یک نکته بسیار بسیار مهم است. باید بدانید که یکی از خطرناک ترین تصمیماتی که در این مرحله گرفته می شود، انتخاب شریکی جدید است. تنهایی همیشه اتفاق بدی نیست. صبور باشید تا کاملاً با سلامت روانی و احساس خوب وارد رابطه مشترک یا حتی رابطه دوستی جدیدی شوید.

مرحله پنجم : بازگشت به زندگی

مرد یا زن احساس می‌کند که دوباره کنترل بیشتری بر زندگی خود دارد. در این مرحله از جدایی فرد می‌تواند ستون زندگی جدید خود را دوباره بسازد. او حق زندگی دارد و می تواند با گذراندن دوره ای پر فراز و نشیب به سلامت به ساحل آرام بنشیند. اگر زوجین گام به  گام مراحل طلاق را به درستی طی کنند. عمدتاً دچار مشکل نخواهند شد و می توانند با احترام از زندگی همدیگر خارج شوند.

فقط به یاد داشته باشید، برای جدایی باید به خود فرصت بیشتری داد. فرایندی که می تواند در برخی از افراد مدت زمان کمتری طول بکشد و برای برخی دیگر در مدت زمان طولانی تری اتفاق می افتد. جدایی سالم باعث می شود تا فرد شناخت درستی از حالات روانی خود داشته باشد و بتواند به خود کمک کند تا این مرحله را راحت تر پشت سر بگذارد. با قاطعیت می توان گفت که جدایی سالم و موفق می تواند ضمانتی برای زندگی مشترک جدیدتان باشد.

یک نظر برای “مراحل روانی و عاطفی در جدایی سالم چیست؟

نظرات بسته هستند.

اسکرول