اختلال شخصیت مرزی چیست؟

 

اختلال شخصیت مرزی (Borderline Personality Disorder) کمتر شناخته شده اما شایع تر از اختلال دو قطبی است، 2 درصد از بزرگسالان به این اختلال مبتلا می شوند. به عنوان بی ثباتی خلق و خوی، و دشواری در ایجاد روابط بین فردی آشکارمی شود، و دارای میزان بالایی از آسیب به خود و خودکشی است.

1- تعریف اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک بیماری جدی روانی است که شایع ترین علائم آن بی ثباتی فراگیر در خلق و خو، روابط بین فردی  در فرد است. این ناپایداری غالباً باعث مشکلات جدی خانوادگی، کار و برنامه ریزی بلند مدت می گردد.

با اینکه اختلال شخصیت مرزی کمتر از اسکیزوفرنی یا اختلال دو قطبی شناخته شده اما از آنان شایع تر است. 2 درصد از بزرگسالان، زنان و عمدتاً جوانان مبتلا به آن هستند. درصد زیادی از این افراد به خود آسیب می رسانند، به طوری که از این بیماران به عنوان یک نرخ قابل توجهی از اقدام به خودکشی می توان نام برد. بیماران اغلب نیاز به خدمات سلامت روان گسترده دارند و حدود 20 درصد از آنان نیاز است تا در بیمارستان های روانی بستری شود. بسیاری از این بیماران در طول زمان بهبود می یابند و در نهایت قادر به زندگی طبیعی هستند.

2- نشانه های اختلال شخصیت مرزی

در حالی که یک فرد مبتلا به افسردگی یا اختلال دو قطبی معمولاً در طول یک هفته خلق و خوی نا آرامی دارد ، یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) حملات شدیدی از خشم، افسردگی، اضطراب و تغییر خلق را تنها چند ساعت یا حداکثر در یک روز تجربه می کند.

 این حملات ممکن است با حملات تجاوز ، صدمه به خود، و مصرف مواد مخدر یا الکل همراه باشند. به دلیل تحریف در شناخت و حس، این افراد با تغییرات مکرر در اهداف بلند مدت، برنامه های شغلی، شغل، دوستی و … روبرو هستند. گاهی اوقات افراد مبتلا به BPD خود را فردی بد یا بی ارزش می پندارند که ممکن است احساس بدفهمی یا بدرفتاری، بی حوصله در این افراد گردد. با وجود چنین علائمی افراد مبتلا به این اختلال، احساس انزوا می کنند و خود را فاقد حمایت اجتماعی می پندارند که باعث افسردگی و نا امیدی زیاد در آنان می شود.

افراد مبتلا به BPD اغلب الگوهای بسیار ناپایداری در روابط اجتماعی خود دارند. در حالی که آنها نسبت به خانواده، دوستان، و عزیزان احساس تحسین و عشق فراوانی دارند، به طور ناگهانی این ارزش ها تغییر کرده و نسبت به اطرافیان خود احساس خشم شدید و عدم علاقه می کنند. این تغییر سریع در ایده آل های فرد باعث آشفتگی آنان می گردد و توام با عصبانیت های غیر منتظره نسبت به اطرافیان می شود.

اکثر مردم می توانند تحمل تردید دو حالت متضاد را در یک زمان داشته باشند. احساس خوب و بد. افراد عادی برای حالات خود دلایل و شرایط را تحلیل می کنند، اما افراد مبتلا به BPD، تغییراتی سریع با شدت زیاد دارند. اگر آنها در حالت خوب هستند، هیچ آگاهی از انقلابی که ممکن است در وجودشان رخ دهد نیستند. به ناگاه همه چیز بد می شود. آنان حتی با اعضای خانواده نیز دچار این تعارض ها و تغییرات می شوند. با یک تعطیلات ، سفر کسب و کار، و یا یک تغییر ناگهانی در برنامه دچار افکار منفی می شوند.

در افراد مبتلا به BPD رفتارهای تکانشی، مانند هزینه های بیش از حد، پرخوری، و رابطه جنسی پرخطر گزارش دشه است. این اختلال اغلب با سایر اختلالات روانی، به خصوص دو قطبی، افسردگی، اضطراب، اختلالات سوء مصرف مواد و اختلالات دیگر شخصیت همراه است.

3- دلایل اختلال شخصیت مرزی

اگر چه علت اختلال شخصیت مرزی (BPD) ناشناخته است، اما هر دو عامل محیطی و ژنتیکی بر علائم و صفات این اختلال نقش دارند.مطالعات نشان می دهد که بسیاری از افراد اختلال مرزی  نه همه ،  سابقه سوء استفاده، غفلت، یا جدایی در دوران کودکی داشته اند. طبق گزارشات درصد بالایی از بیماران مبتلا به BPD مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

دانشمندان علوم اعصاب دریافتند که مکانیسم مغزی این افراد بر تکانشگری، ناپایداری خلقی، پرخاشگری، خشم و احساسات منفی  قرار دارد. مطالعات نشان می دهد که افرادی مورد تجاوز قرار می گیرند، دچار اختلال در تنظیم شبکه های عصبی احساسات می شوند. آمیگدال مغز، ساختار بادامی شکل کوچک، یک جزء مهم از مدار است که احساسات منفی را تنظیم می کند.

با رسیدن سیگنال هایی از مراکز دیگر مغز،  این بخش از مغز حالت ترس و انگیختگی در فرد ایجاد می کند تا نسبت به تهدید واکنش نشان دهد. این مشکل ممکن است تحت تاثیر مواد مخدر مانند الکل یا استرس برجسته تر گردد. مناطق جلوی مغز (پیش پیشانی) به تنظیم و تعدیل فعالیت این مدار می پردازد. مطالعات و تصویربرداری از این نقطه مغز نشان می دهد که تفاوت های فردی در افراد مختلف در سرکوب احساسات منفی وجود دارد.

در میان انتقال دهنده شیمیایی سروتونین، نوراپی نفرین و استیل کولین  در این مدار نقش مهمی در تنظیم احساسات، از جمله غم و اندوه، خشم، اضطراب، تحریک پذیری ایفا می کنند. داروهائی که موجب افزایش عملکرد سروتونین در مغز می شود می تواند در کنترل علائم عاطفی در افراد BPD  کمک کند، وبه همین ترتیب، داروهای تثبیت کننده ی خلق که باعث افزایش فعالیت انتقال دهنده عصبی GABA می شوند نیز کاربرد دارد. این آسیب پذیری مبتنی بر عملکرد مغز را، می توان با کمک مداخلات رفتاری و داروهای موفق کنترل نمود.

4- درمان اختلال شخصیت مرزی

در درمان اختلال شخصیت مرزی، روان درمانی فردی و یا گروهی تا حدودی برای بسیاری از بیماران موثر بوده است. استفاده از روش رفتار درمانی (DBT) به طور خاص برای درمان این اختلال بسیار استفاده می شود که این روش امیدوار کننده ای در مطالعات درمانی است. درمان های دارویی اغلب بر اساس علائم  بیمار، تجویز می شود. داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلق و خوی برای خلق ناپایدار مفید می باشد. زمانی که اختلالات تفکری در این افراد بوجود می آید،  ممکن است از داروهای آنتی سایکوتیک نیز استفاده شود.

اسکرول